prot_s38
-
PROTOKÓŁ Nr XXXVIII/06
-
Sesji Rady Powiatu Sejneńskiego
-
z dnia 28 września 2006 r.
- Obrady XXXVIII Sesji Rady Powiatu rozpoczęły się o 13.00, zakończyły o godz. 15.30. Miały one miejsce w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Sejnach przy ul. Piłsudskiego 34.
- Pan Krzysztof Tur- Przewodniczący Rady przywitał Gości oraz Panie i Panów Radnych (listy obecności stanowią zał. nr 1).
- Radni nieobecni na Sesji:
- - Elżbieta Falejczyk - usprawiedliwiona,
- - Józef Miszkiel - usprawiedliwiony.
- Przewodniczący Rady Powiatu - Pan Krzysztof Tur - stwierdził prawomocność obrad i zaproponował następujący porządek dzienny.
- 1. Otwarcie obrad.
- 2. Przyjęcie porządku obrad.
- 3. Przyjęcie protokołu z XXXVII Sesji Rady Powiatu.
- 4. Interpelacje i zapytania Radnych.
- 5. Sprawozdanie z działalności międzysesyjnej Zarządu Powiatu.
- 6. Informacja o realizowanych Programach Stypendialnych dla uczniów i studentów.
- 7. Sprawozdanie z działalności Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w 2005 r.
- 8. Sprawozdanie o stanie i funkcjonowaniu służby weterynaryjnej na terenie Powiatu w 2005 r.
- 9. Funkcjonowanie SP ZOZ w Sejnach - analiza udzielanych świadczeń zdrowotnych i sytuacji ekonomicznej zakładu.
- 10. Podjęcie uchwały w sprawie Planu Rozwoju Lokalnego Powiatu Sejneńskiego na lata 2007 - 2013.
- 11. Podjęcie uchwały intencyjnej w sprawie przystąpienia do realizacji i sfinansowania projektu składanego do Programu INTERREG III A.
- 12. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w Statucie Starostwa Powiatowego w Sejnach.
- 13. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu na 2006r.
- 14. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania Radnych.
- 15. Sprawy różne i wolne wnioski.
- 16. Zamknięcie obrad.
- Ad. pkt 2.
- Do porządku obrad uwag nie zgłaszano.
- Ad. pkt 3.
- Do protokołu z poprzedniego posiedzenia Sesji Rady Powiatu Sejneńskiego uwag nie zgłaszano.
- Ad. pkt 4.
-
Pan J. Wydra zapytał czy podjęto jakieś kroki w sprawie funkcjonowania stołówek przy ZSO w Puńsku i ZSTR w Sejnach.
- Ad. pkt 5.
- Pan Starosta przedstawił sprawozdanie z działalności międzysesyjnej Zarządu (zał. nr 2).
- Radni nie zgłosili uwag do sprawozdania z działalności międzysesyjnej.
- Ad. pkt 6.
- Pan Starosta przedstawił informację o realizowanych programach stypendialnych /zał. nr 3/. Powiedział, że w ramach projektu o stypendia ubiegało się 288 uczniów, ale otrzymane środki pozwoliły na przyznanie stypendium dla 134 osób. O stypendia ubiegało się również 142 studentów, ale otrzymane środki pozwoliły na przyznanie stypendium dla 23 studentów.
- Ad. pkt 7.
-
Pani Irena Łupińska - Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Sejnach przedstawiła informację z działalności jednostki /zał. nr 4/ . Dodała też, że obecnie prowadzone są kontrole budów prowadzonych przez rolników, które w większości prowadzone są prawidłowo.
- Pan L. Koneszko zapytał o stan prawny budynku przy ul. Piłsudskiego. Pani Inspektor odpowiedziała, że w 2004 roku została wydana decyzja na rozbiórkę, obecnie jest problem z wyegzekwowaniem decyzji. W dniu 4 października br. zostanie przeprowadzona wizja lokalna tego budynku.
- Ad. pkt 8.
-
Pan Z. Złotorzyński Powiatowy Lekarz Weterynarii przedstawił informację o realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej za 2005 rok /zał. nr 5/.
- Pan J. Łuba zapytało możliwość o możliwości badania zakupionych cieląt w kierunku gruźlicy, białaczki i brucelozy.
- Pan Z. Złotorzyński powiedział, że obecnie rolnik, o ile posiadał nadany numer stada przed 2002 rokiem, to w przypadku zakupu cieląt rolnik może wystąpić o wydanie decyzji, że gospodarstwo jest wolne od chorób, tj. białaczka, bruceloza i gruźlica.
- Pan R. Kisiel poruszył problem z bezpańskimi psami, które podrzucane są do miasta i stwarzają zagrożenie dla ludzi i innych zwierząt, dodał, że może ten problem trzeba rozwiązać na szczeblu powiatowym. Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, Wodociągów i Kanalizacji ma podpisaną umowę z Giżyckiem na wyłapywanie bezpańskich psów, ale to nie rozwiązuje całego problemu. Gdyby w mieście pojawiła się wścieklizna, to byłoby to bardzo kosztowne dla Sejn.
- Pan Złotorzyński powiedział, że problem bezpańskich psów nie jest zadaniem Weterynarii, jest to zadanie gmin, które nakłada ustawa o utrzymaniu w czystości. Gminy mają podjęte uchwały w powyższej sprawie, tylko nie są one egzekwowane.
- Pan J. Łuba podjął temat "dzikich spędów", które mają miejsce na terenie powiatu.
- Pan Z. Złotorzyński odpowiedział, że nie otrzymał takich informacji i jeśli ktoś wie o takim problemie to powinien zgłaszać to na piśmie, wówczas Powiatowy Lekarz Weterynarii zajmie się tą sprawą.
- Ad. pkt 9.
- Przewodniczący Rady poprosił Pana B. Sienkiewicz - Głównego Księgowego SP ZOZ w Sejnach o przedstawienie sytuacji Szpitala Powiatowego /analiza - zał. nr 6/.
- Pan Sienkiewicz powiedział, że sytuację finansową przedstawia sporządzony materiał, dodał, że za 8 miesięcy strata wynosi 424.119 zł natomiast planowana całoroczna to 452.142 zł jednakże, gdy Narodowy Fundusz Zdrowia będzie już wypłacał pieniądze za nadlimity, to strata ulegnie zmniejszeniu. NFZ przesunął termin wypłaty nadlimitów, jednak planowana kwota wypłaty to ok. 500 tys. zł i ta suma w całości pokryje straty.
- P. M. Puza zapytała dlaczego NFZ nie wypłaci całości za wykonane nadlimity, tylko część oraz z czego wynika planowana kwota kosztów sądowych w wysokości 5 tys zł. a wykonana została w wysokości 14.304 zł.
- Pan B. Sienkiewicz odpowiedział, że NFZ w pierwszej kolejności będzie wypłacał pieniądze za wykonane nadlimity na oddziale chirurgicznym i położniczym i w tych przypadkach gwarantuje wypłatę całości, natomiast nie wiadomo jak będzie w pozostałych przypadkach. Jeśli chodzi o koszty sądowe, to wynikła kwota jest wynikiem kosztów sądowych poniesionych na sprawę z Panią doktor Wiśniewską - niestety Szpital przegrał ten proces.
- Pan J. Łuba zapytał, czy SP ZOZ otrzymał pisemne potwierdzenie, że nadlimity zostaną zwrócone?
- Pan Księgowy odpowiedział, że NFZ jeszcze nie przysłał oficjalnego pisma.
- Pan Przewodniczący powiedział, że NFZ otrzymał dosyć duże pieniądze za to co zaoszczędziły zakłady.
- Pan Księgowy powiedział, że 17 mln zwrócił centralny NFZ i właśnie to zapewni zapłatę za wykonane nadlimity w oddziałach zabiegowych.
- Pan J. Łuba zapytał kto poniesie koszty za wykonane nadlimity w oddziałach niezabiegowych?
- Pan Księgowy odpowiedział, że zakład, który wykonał.
- Pan Przewodniczący Rady powiedział, że oddział położniczo- ginekologiczny wykonał większy plan niż oddział chirurgiczny. Wreszcie mamy zatrudnionych właściwych specjalistów. Zapytał o usługi nie wykonane, chodzi o poradnię kardiologiczną, rehabilitację, poradnię okulistyczną. Jakie są przyczyny niewykonania?
- Pan Księgowy powiedział, że dlatego, że są zbyt duże limity i poradnia okulistyczna, gdzie jest jeden specjalista nie jest w stanie wszystkiego wykonać, natomiast do poradni kardiologicznej przyjeżdżają specjaliści z Suwałk i pacjenci są przyjmowani na bieżąco.
- Pan J. Łuba zapytał dlaczego takie straty są w zakładzie opieki?
- Pan Księgowy odpowiedział, że teraz nie ma tylu pacjentów, ponieważ jest wysoka odpłatność za pobyt i rodzina nie oddaje chorych.
- Pan J. Łuba zapytał jakie zyski przynosi POZ?
- Pan Księgowy powiedział, że analizę robimy na koniec kwartału. Jest nieduża strata ok. 6 tys. zł, ale stale się zmniejsza bo przepisuje się dużo pacjentów.
- Pan Starosta podziękował dyrekcji za solidną pracę, ponieważ zakład kończy rok nie taką dużą stratą. Pacjenci chcą korzystać z naszego szpitala. Minister Zdrowia wydał rozporządzenie, że szpitale mieć najmniej 150 łóżek. W przypadku naszego Szpitala to dobudowa prawie takiej samej wielkości szpitala jaki istnieje. Istnieje szansa, że zostanie przedłużony termin dostosowania Szpitali do Rozporządzenia Ministra do roku2014.
- Pan Starosta dodał też, że Pan W. Kwaterski jest wytypowany przez Związek Powiatów Polskich do prac w Komisji Zdrowia. Na ostatnim posiedzeniu Komisji Zdrowia Pan W. Kwaterski powiedział, że szpitale nadal borykają się z różnorodnymi problemami w związku z zobowiązaniami wobec pracowników. Sytuacja poprawiła się, ale nie załatwiła np. kwestii zobowiązań zoz-ów wobec Zakładu Opieki Zdrowotnej. Ustawa nie mówi o możliwości refundowania kredytów zaciągniętych przez zoz-y na spłatę zobowiązań wobec ZUS. Przedstawiciel Ministerstwa Zdrowia powiedział, że trwają prace nad umożliwieniem zoz-om takiej refundacji.
- Pan Starosta powiedział, że w przyszłorocznym budżecie należy zabezpieczyć kwotę ok. 300 tys. zł na zakup sprzętu do Szpitala w związku z realizacją budżetu.
- Ad. pkt 10.
- Pan Starosta przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego na lata 2007-2013 wraz z autopoprawkami:
- - Giby - Pogorzelec - 2 mln 200 tys.
- - Smolany - Wiłkopedzie - Skarkiszki - Kielczany - 3 mln 200 tys.
- - Sejny- Bubele - Krasnowo - 2 mln 900 tys.
- - modernizacja ulic : Konopnickiej, Młynarskiej, Nowej, Strażackiej, Ogrodowej, Słowackiego,
- - zakup sprzętu do odśnieżania do Powiatowego Zarządu Dróg w Sejnach. Pan Niedźwiedź przekazał kalkulację zakupu sprzętu, ale Zarząd Powiatu postanowił nie ujmować tego w PRL, ponieważ ten zakup jest nieekonomiczny i nieopłacalny, ponieważ bardzo długo zwracałyby się koszty zakupu, a obecnie nie ma żadnego programu gdzie można by aplikować o środki na zakup sprzętu.
- - budowa boiska przy ZSTR oraz utwardzenie terenu przy ZSO - przyjąć do PRL,
- - budowa pływalni - nie ujęto w Planie, ponieważ otrzymywana subwencja nie jest w stanie pokryć utrzymania takiej pływalni. Niestety do takiej inwestycji trzeba cały czas dokładać,
- dodał też, że Plan został przygotowywany przez pracowników we własnym zakresie.
- Pan Starosta powiedział, że w pkt 5 PRL mówi się o łączeniu z innymi projektami realizowanymi przez Powiat my wymieniamy do 2003 roku te inwestycje, które zostały zrealizowane za środki unijne, chcemy dodać, aby te inwestycje były za rok 2004, 2005 i 2006, niepotrzebnie skończyliśmy to na roku 2003.
- Wnoszę do Wysokiej Rady o przyjęcie Planu Rozwoju Lokalnego wraz z autopoprawkami.
- Pan. J. Łuba powiedział, że jeśli w Planie nie zostaną ujęte inwestycje, to nie będzie możliwa ich realizacja, więc nie rozumie dlaczego niektóre inwestycje zostały przez Zarząd odrzucone.
- Pan O. Makowski powiedział, że należy do Planu dodać modernizację drogi Przystawańce - Trakiszki - Poluńce.
- Pan J. Wydra powiedział, że może należy w Planie ująć modernizację wszystkich dróg powiatowych.
- Pan Przewodniczący Rady zapytał Pana A. Niedźwiedzia - Kierownika PZD czy obecnie są programy pomocowe, gdzie można aplikować o środki na rozbudowę bazy PZD.
- Pan A. Niedźwiedź odpowiedział, że może przy modernizacji dróg włączyć zakup sprzętu. Dodał też, że on proponuje 2007 roku zabezpieczyć drogi Trakiszki - Poluńce, Puńsk - Szlinokiemie, Sejny - Krasnowo, Giby - Pogorzelec przed degradacją poprzez powierzchniowe utwardzenie, a w następnych latach całkowicie remontować.
- Pan Przewodniczący Rady powiedział, że PRL ulega zmianie poprzez podjęcie uchwały i nie trzeba być tak zapobiegawczym, że wszystko ujmować w tym Planie.
- Pan Starosta dodał, że wszystkie inwestycje, które zostały ujęte, wynikały z projektów ze Ściany Wschodniej, a więc remonty do dróg prowadzących do przejść granicznych. W okresie 2007 - 2013 nie jesteśmy w stanie wszystkich podanych inwestycji wykonać i Plan zawsze może zostać zmieniony.
- Za projektem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, nikt nie wstrzymał się od głosu.
- W wyniku głosowania Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XXXVIII/201/06 z dnia 28 września w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Powiatu Sejneńskiego na lata 2007-2013 /zał. nr 7/.
- Ad. pkt 11.
-
Pan Starosta przedstawił projekt uchwały w sprawie przystąpienia do realizacji i sfinansowania projektu składanego do Programu INTERREG IIIA. Dodał, że w ramach tego projektu realizowana będzie czwarta Międzynarodowa Spartakiada Młodzieży Szkół Rolniczych z Polski, Litwy, Łotwy i Białorusi. Kolejną Spartakiadę ma zorganizować ZSTR w Sejnach, co powoduje potrzebę szukania środków finansowych. Drugim działaniem jest wymiana młodzieży ze szkół : Zespół Szkół Ogólnokształcących w Sejnach i Puńsku, Szkoły Francuskiej z Warszawy oraz Szkoły z Białorusi.
- Za projektem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, nikt nie wstrzymał się od głosu.
- W wyniku głosowania Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XXXVIII/202/06 z dnia 28 września 2006 r. w sprawie przystąpienia do realizacji i sfinansowania projektu składanego do Programu INTERREG IIIA /zał. nr 8/.
- Ad. pkt. 12.
- Pan Starosta przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany Statutu Starostwa Powiatowego w Sejnach.
- Za projektem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, nikt nie wstrzymał się od głosu,
- W wyniku głosowania rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XXXVIII/203/06 z dnia 28 września 2006 r. w sprawie zmiany Statutu Starostwa Powiatowego w Sejnach /zał. nr 9/.
-
- Ad. pkt 13.
-
Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu na 2006 r. Podała, że następuje zwiększenie po stronie dochodów i wydatków w dziale zalesienia dla rolników w związku z rewaloryzacją wypłat.
- Wydział Komunikacji wykonał plan dochodów i należy zwiększyć plan dochodów o 75.500 zł.
- Powiatowy Urząd Pracy w Sejnach realizuje projekt "Urząd pracy 7 dni w tygodniu, 24 h na dobę, więc dochody i wydatki zwiększa się o sumę 28.300 zł.
- WFOŚ przekazuje kwotę 2 tys. zł na akcję "Sprzątania Świata".
- Na wniosek ZSTR w Sejnach zwiększa się plan dochodów i wydatków ZSTR o kwotę 8 tys. zł planowane dochody pochodzą z odpłatności młodzieży korzystającej ze stołówki szkolnej. Dochody przeznacza się na zwiększenie wydatków związanych z zakupem żywności i na wynagrodzenie osobowe pracowników.
- Zwiększa się plan wydatków ZSO w Puńsku o kwotę 2 500 zł z przeznaczeniem na remont komina kotłowni.
- Zwiększa się plan dochodów i wydatków Starostwa Powiatowego w Sejnach o kwotę 35 288 zł - realizacja projektu "program stypendialny dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych". Ponadto Krajowe Biuro Wyborcze przekazało środki na realizację wyborów do rad powiatów, Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej w Białymstoku pozyskała środki na zakupy inwestycyjne.
- Budżet po zmianach wynosi: plan dochodów - 15 303 046 zł, natomiast plan wydatków - 16 763 062 zł.
- Za projektem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, nikt nie wstrzymał się od głosu.
- W wyniku głosowania Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XXXVIII/204/06 z dnia 28 września 2006 r. w sprawie zmian w budżecie Powiatu Sejneńskiego na 2006 r. /zał. nr 10/.
-
- Ad. pkt 14.
-
Pan Starosta powiedział, że w sprawie stołówek podjęto decyzję, że Zarząd Powiatu będzie przekazywał subwencję tylko na funkcjonowanie internatów.
- Pan J. Wydra powiedział, że nasze internaty i stołówki są w stanie żywić ludzi w ramach projektów, ponadto stołówka jednego roku wypracowała ok. 20 tys. zł i za to opłaciła rachunek za prąd, a w zeszłym roku wypracowano 18 tys. i te pieniądze przekazano na wypłacenie poborów dla nauczycieli. Dodał też, że są ustalenia pomiędzy Litwą a Polską w sprawie nauczania języka mniejszościowego i może trzeba postarać się o utrzymanie tych stołówek.
- Pan L. Koneszko powiedział, że Zarząd Powiatu nie likwiduje stołówek, a otrzymywana subwencja jest tylko na funkcjonowanie internatów. W tej chwili Zarząd dopłaca do każdego obiadu ok. 8,50 plus wsad do kotła, a obiady biorą również ludzie z zewnątrz i takie osoby powinni płacić 100% kosztu obiadu.
- Pan J. Łuba zapytał dlaczego Zarząd Powiatu podejmuje dopiero teraz takie kroki, przecież taka sytuacja trwa już od 4 lat.
- Pan L. Koneszko powiedział, że każdego roku były jakieś pieniądze i pokrywano braki, nie posuwając się do drastycznych kroków, teraz dyrektorzy zobowiązani są do zmieszczenia się w budżecie.
- Pan J. Łuba powiedział, że kosztem inwestycji nie powinniśmy dożywiać uczniów oraz innych osób. Komisja rewizyjna zwracała uwagę na funkcjonowanie kuchni i stołówki.
- Pan A. Baudzis powiedział, że bilans ze stołówki przeprowadzony przez komisję rewizyjną jest zerowy, więc nie przynosi ani zysków ani strat, dlatego
- Może trzeba wyliczyć koszty utrzymania stołówki.
- Pan J. Wydra powiedział, że w przypadku zamknięcia stołówki traci na tym internat, bo wiele wycieczek zatrzymuje się w internacie, ale chcą oni również mieć wyżywienie.
- Pan Starosta powiedział, że dysponentem środków finansowych jest dyrektor szkoły, nie Zarząd. Nie ma takiej możliwości, że jeśli internat coś zarobi, to zarząd te środki zabierze. Obecnie są ogromne braki w oświacie. Zarząd Powiatu chciał za symboliczną złotówkę oddać w dzierżawę stołówki, ale nie ma chętnych. Przykład stołówki w Szpitalu, gdzie również kucharki tam pracujące nie chciały przejąć w dzierżawę, to znalazła się firma z Białegostoku, która obecnie prowadzi stołówkę i na pewno na tym zarabia.
- Pani Skarbnik dodała, że przy naliczaniu subwencji Ministerstwo nie bierze pod uwagę kosztów zatrudnienia kucharki, utrzymania stołówki. Deficyt planujemy zamknąć kredytem, który najprawdopodobniej zostanie podpisany w październiku.
- Pani A. Szkarnulis - Wicestarosta powiedziała, że oddać stołówkę komuś w dzierżawę, nawet za symboliczną złotówkę, to Inspekcja Sanitarna nie pozwoli na jej prowadzenie ze względu na zły stan sanitarny.
- Pan J. Łuba powiedział, że gdy przeprowadzana była kontrola internatu i stołówki w ZSO w Puńsku to rozmawiali z osobami tam pracującymi, o dzierżawie, to nikt nie wyraził chęci, ponieważ nikt nie chce wziąć jej w takim stanie. Należałoby ją wcześniej wyremontować.
- Pan Starosta powiedział, że 6.10.br odbędzie się spotkanie z dyrektorami szkół w sprawie funkcjonowania stołówek.
- Ad. pkt 15.
- Pan Przewodniczący Rady powiedział, że został wykonany plan pracy Komisji.
- Pan J. Łuba zaproponował kolejną Sesję Rady Powiatu na dzień 16 października. Radni przyjęli zaproponowany termin Sesji.
-
Ad. pkt. 16.
- Przewodniczący Rady dokonał zamknięcia XXXVIII Sesji Rady Powiatu.
- Protokołowała Przewodniczył
- Katarzyna Mikłaszewicz Krzysztof Tur
Metryka strony