prot_s_42_2014
PROTOKÓŁ NR XLII/14
Rady Powiatu Sejneńskiego
z dnia 25 kwietnia 2014r.
Obrady XLII Sesji Rady Powiatu rozpoczęły się o godz. 11:00, a zakończyły o godz. 12.45. Odbyły się one w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Sejnach przy ul. Piłsudskiego 34.
Ad. pkt. 1. Otwarcie obrad.
Przewodniczący Rady – Pan Józef Miszkiel powitał Radnych i przybyłych Gości. Stwierdził prawomocność obrad na podstawie listy obecności – na XLII Sesji obecnych 14 radnych /listy obecności stanowią zał. nr 1 i 2/.
Nieobecna:
- Pani Anna Siebert.
Ad. pkt. 2. Przyjęcie porządku obrad.
Przewodniczący Rady odczytał i poddał pod głosowanie porządek obrad:
1. Otwarcie obrad.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Wystąpienie zaproszonych Gości.
4. Informacja Starosty Sejneńskiego z działalności międzysesyjnej Zarządu Powiatu.
5. Interpelacje i zapytania Radnych.
6. Przyjęcie protokołu Nr XLI/14 Rady Powiatu Sejneńskiego.
7. Przekazanie sprawozdania finansowego Powiatu Sejneńskiego za 2013r.
8. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Sejneńskiego na 2014r.
9. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Sejneńskiego na lata 2014 -2027.
10. Sprawozdanie z działalności Komisji Stałych Rady Powiatu Sejneńskiego.
11. Sprawozdanie z działalności Starostwa Powiatowego w Sejnach za rok 2013.
12. Sprawozdanie z działalności Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Sejnach w roku 2013.
13. Informacja o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego Powiatu Sejneńskiego oraz sprawozdanie z działalności Komendanta Powiatowego Policji w Sejnach.
14. Informacja Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Sejnach o stanie sanitarnym powiatu sejneńskiego za 2013r.
15. Informacja Powiatowego Lekarza Weterynarii o stanie bezpieczeństwa weterynaryjnego na terenie Powiatu Sejneńskiego w 2013r.
16. Ocena zasobów pomocy społecznej za 2013r.
17. Sprawozdanie z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Sejnach w 2013 roku.
18. Sprawozdanie merytoryczne i finansowe z funkcjonowania Warsztatów Terapii Zajęciowe w roku 2013.
19. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy najmu z Prokuraturą Okręgową w Suwałkach.
20. Podjęcie uchwały w sprawie zaopiniowania połączenia powiatów w celu utworzenia okręgu wybiorczego w wyborach do Sejmiku Województwa Podlaskiego.
21. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania Radnych.
22. Wolne wnioski i oświadczenia.
23. Zamknięcie obrad.
W głosowaniu nad przyjęciem porządku obrad udział wzięło 14 radnych: 14 radnych głosowało za przyjęciem porządku obrad, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było.
Porządek obrad został jednogłośnie przyjęty.
Ad. pkt. 3. Wystąpienie zaproszonych Gości.
Pan Przewodniczący Rady Powiatu poinformował o inicjatywie podjętej przez Panią G. Andrulewicz Sołtys wsi Bosse oraz mieszkańców tej wsi w ramach poprawy stanu drogi do Bossych. Pan Przewodniczący podziękował Pani Sołtys za zorganizowanie tego czynu.
Pan Starosta podziękował Pani Sołtys, mieszkańcom wsi Bosse oraz innym osobom, które złożyły się na naprawę tej drogi. Pan Starosta powiedział, że była to szczególna inicjatywa, pod której jest wrażeniem. Pan Starosta wyznał, że był zaskoczony postawą i zapałem mieszkańców, którzy stawili się z ciągnikami i przyczepami do pracy. Pan Starosta wyjaśnił, że zostało oczyszczone pobocze na odcinku 2,5km drogi na długości wsi Bosse. Pan Starosta powiedział, że największym fenomenem był fakt, że mieszkańcy zapłacili za transport 20 wywrotek trzydziestotonowych żwiru ze żwirowni w Bubelach. Pan Starosta powiedział, że wie o problemie dotyczącym przepustu. Pan Starosta wyjaśnił, że przepust jest drożny, niestety jest fatalnie usytuowany. Pan Starosta serdecznie podziękował, za niecodzienną inicjatywę oraz duże zaangażowanie, które było bardzo duże. Pan Starosta poinformował, że powiat dołożył 25tys. zł do tej inwestycji.
Pani Andrulewicz sołtys wsi Bosse powiedziała, że to nie ona ponosi zasługę tylko mieszkańcy, którzy stanęli na wysokości zadania, pracowali sumiennie i rzetelnie. Pani Sołtys w imieniu wszystkich ludzi korzystających z tej drogi podziękowała Panu Staroście, Panu Przewodniczącemu Rady Powiatu raz Panu Kierownikowi PZD w Sejnach i jego pracownikom za pomoc.
Pan M. Miszkiel Kierownik ARiMR w Sejnach poinformował, że są ostatnie pieniądze na lata 2007-2013 z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Pan Kierownik poinformował, że Pan Minister Rolnictwa zdecydował o przeprowadzeniu jeszcze jednego naboru na start młodego rolnika. Pan M. Miszkiel wyjaśnił, że nabór będzie od 15 maja do 21 czerwca bieżącego roku; w tym okresie będzie można składać wnioski. Pan Kierownik ARiMR wyjaśnił, że kolejność składanych wniosków nie ma znaczenia, ponieważ wzorem lat ubiegłych, wnioski będą rozpatrywane pod względem ilości otrzymanych punktów, które będą decydowały, czy dany beneficjent otrzyma wsparcie, czy też nie. Pan M. Miszkiel poinformował, że w tym rozdaniu jest 796,5mln zł na cały kraj, możliwość sfinansowania 7800 takich wniosków; jest to duża pula pieniędzy. Pan Kierownik ARiMR wyjaśnił, że w związku z tym, że nie będzie puli wojewódzkiej, tylko krajowa, nasz powiat stoi pod dobrym znakiem, ponieważ jest duże bezrobocie w naszym powiecie. Pan M. Miszkiel wyjaśnił, że będą trzy kryteria dotyczące punktów, czyli wykształcenie, ilość przekazanego areału oraz stopień bezrobocia w danym powiecie, także mamy duże szanse. Pan Kierownik ARiMR poinformował, że jest to kwota 100tys. zł na jednego beneficjenta, które 70% musi udokumentować, natomiast pozostałych 30% nie musi. Pan M. Miszkiel powiedział, że planowane są szkolenia merytoryczne, aby ludzie mogli zasięgnąć fachowego przeszkolenia, od pracowników, którzy będą sprawdzać te wnioski. Pan Kierownik ARiMR poinformował, że najprawdopodobniej to szkolenie odbędzie się 13 maja bieżącego roku w ZSCKR w Sejnach.
Pan M. Miszkiel poinformował również, że mało beneficjentów złożyło wnioski o płatności obszarowe. Pan Kierownik ARiMR apelował o szybsze składanie wniosków oraz poinformował, że zostanie wydłużony czas pracy ARiMR w Sejnach, od 5 maja do 15 maja będzie otwarte od 6.00 do 22.00, natomiast w sobotę 10 maja od 7.30 do 15.30.
Pan K. Kozakiewicz Prezes Regionalnego Stowarzyszenia na Rzecz Osób Niepełnosprawnych w Sejnach poinformował, że w tym roku został zakupiony samochód do przewozu osób niepełnosprawnych. Pan Prezes podziękował Panu Staroście za wyznaczenie pracownika, który pomógł dokonać zamówienia publicznego. Pan K. Kozakiewicz powiedział, że środki zostały pozyskane z Programu Wyrównywania Szans Między Regionami z projektu Likwidacja Barier Transportowych. Pan Prezes wyjaśnił, że z Powiatu otrzymali 80tys. zł, natomiast pozostałe środki 39tys. zł były zgromadzone przez Regionalne Stowarzyszenie na Rzecz Osób Niepełnosprawnych w Sejnach. Pan K. Kozakiewicz stwierdził, że teraz koszta dowozu uczestników terapii zajęciowej będą mniejsze.
Pan R. Grzybowski zapytał kiedy i komu obiecywał pomoc przy zniesieniu strefy ASF oraz skąd jest wiedza, że żaden z absolwentów nie pracuje w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Pan Radny zapytał, czy Pan Starosta pozwolił na przedłużenie pozwolenia na działce pod tablicą Smoleńską. Pan R. Grzybowski wyjaśnił, że będąc Starostą udzielił takiego pozwolenia i chciałby wiedzieć jaki jest tego dalszy los, czy obecny Pan Starosta mógł przedłużyć na następny okres użytkowania.
Pan R. Grzybowski zapytał, czy jest zgoda na wstąpienie do Ministerstwa w Warszawie, aby zapytać o drogę Sejny – Bosse – Berżniki. Pan Radny wyjaśnił, że nadal nie ma odpowiedzi w tym temacie, natomiast ciągle są pytania. Pan R. Grzybowski powiedział, że Pan Przewodniczący Rady Powiatu podjął inicjatywę poprawy stanu drogi w Bossych, a kiedyś nie był zwolennikiem.
Ad. pkt. 4. Informacja Starosty Sejneńskiego z działalności międzysesyjnej Zarządu Powiatu.
W wymienionym okresie odbyły się 3 posiedzenia Zarządu (14 kwietnia 2014r., 18 kwietnia 2014r., 25 kwietnia 2014r. )
02.04.2014 r.
- Śladami zbrodni – widowisko ZSCKR Sejny
03.04.2014 r.
- seminarium współpracy transgranicznej Polska – Litwa – Wojewoda Podlaski, służby i przedstawiciele strony litewskiej- (KWP, KWPSP, SG, inspekcje wojewódzkie senapid oraz weterynaria) – przedstawienie sytuacji dotyczącej ograniczeń związanych z ASF
06.04.2014 r.
- Gala Mażoretek
08.04.2014r.
- szkolenie poświęcone ocenie zagrożeń militarnych na administrowanym terenie, funkcjonowaniu systemu kierownika obronnością oraz weryfikacji zadań wynikających z planu operacyjnego. Podczas szkolenia przedstawiono założenia wojewódzkiego ćwiczenia obronnego „PODLASIE 14”. Stan gotowości na terenie Powiatu, ćwiczenia oraz nowe plany obronne
- podpisanie umowy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Podlaskiego na realizację projektu PO RYBY – promocja Powiatu
10.04.2014r.
- spotkanie w Centrum Asocjacji Samorządów na Litwie (Wilno) – na zaproszenie Pani Konsul
- spotkanie z Przewodniczącym Komitetu Spraw Europejskich Sejmu RL i Współprzewodniczącym Zgromadzenia Parlamentarnego Sejmu Polski i Litwy
Zwiedzaliśmy starą salę parlamentarną, salę spotkań parlamentarnych Polski i Litwy, nową salę sejmową. Pan Wiceprzewodniczący Sejmu Litwy przekazał informację, że zostanie wprowadzona pisownia nazwisk obcokrajowców. Trwają również prace zmierzające, aby wprowadzić tablice nazw i ulic miejscowości dwujęzycznych.
11.04.2014r.
- spotkanie z Przewodniczącym Sejmiku Województwa Podlaskiego, Podlaskiej Izby Rolniczej oraz Zarządu Województwa podlaskiego w sprawie redukcji populacji dzików na terenie województwa podlaskiego ( propozycja była, aby odstrzelać dziki do 12 miesiąca życia oraz loch).
13.04.2014 r.
- spotkanie z mieszkańcami wsi Ogrodniki w sprawie drogi Ogrodniki – Berżniki
- droga jest w złym stanie. Spotkanie było trudne – remont drogi wyniósłby około 4mln zł - wysłanie nowego asfaltu. Droga Krasnowo i droga Berżniki – Ogrodniki są najbardziej zniszczonymi drogami i jak pojawią się środki to będą składane wnioski.
15.04.2014 r.
Augustów:
– konferencja w sprawie OZI
- spotkanie Starostów Województwa Podlaskiego w sprawie środków związanych z ewidencją budynków i gruntów. Starości założyli stowarzyszenie, gdzie można będzie pozyskać środki na ten cel. Główny Geodeta oraz Marszałek Województwa Podlaskiego zabezpieczyli środki około 20mln zł. Pieniądze pochodzą z PROW, więc trzeba będzie dołożyć około 15 procent.
16.04.2014r.
- posiedzenie Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego w Straży Pożarnej w Sejnach
- spotkanie z Panią Dyrektor LO w Puńsku w sprawie przekazania sprzętu pozyskanego w ramach realizacji projektu Stowarzyszeniu
17.04.2014r.
- rozpoczęcie posiedzenia Komisji Wojskowej w sprawie kwalifikacji wojskowej – w poniedziałek kończą się kwalifikacje
- pożegnanie naczelnika Wydziału Prewencji Pana Andrzeja Wiźlańskiego
24.04.2014 r.
- posiedzenie Komisji Stałych Rady Powiatu Sejneńskiego
- Urząd Wojewódzki – rozstrzygnięcie konkursu Inicjatywa Społeczna
Ad. pkt. 5. Interpelacje i zapytania Radnych.
Pan Przewodniczący Rady Powiatu powiedział, że wpłynęła odpowiedź od Powiatowego Lekarza Weterynarii w Sejnach dotycząca Pensjonatu „Cyganowo” w Sejnach.
Ad. pkt. 6. Przyjęcie protokołu Nr XLI/14 Rady Powiatu Sejneńskiego.
Z posiedzenia XLII Sesji Rady Powiatu wyszedł Pan R. Witkowski – Wicestarosta Sejneński.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie protokół Nr XLI/14 Sesji Rady Powiatu Sejneńskiego.
W głosowaniu nad przyjęciem protokołu udział wzięło 13 radnych: 13 radnych głosowało za przyjęciem protokołu, głosów wstrzymujących się oraz przeciwnych nie było.
Protokół Nr XLI/14 został przyjęty jednogłośnie.
Ad. pkt. 7. Przekazanie sprawozdania finansowego Powiatu Sejneńskiego za 2013r.
Radnym zostało przekazane sprawozdanie finansowe Powiatu Sejneńskiego za 2013r.
Ad. pkt. 8. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Sejneńskiego na 2014r.
Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Sejneńskiego na 2014r.
Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
W głosowaniu nad projektem głosowało 13 radnych: 9 radnych głosowało za przyjęciem uchwały, 4 radnych wstrzymało się od głosu, natomiast głosów przeciwnych nie było.
W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr XLII/296/14 Rady Powiatu Sejneńskiego z dnia 25 kwietnia 2014r. w sprawie zmian w budżecie Powiatu Sejneńskiego na 2014r. /zał. nr 3/.
Ad. pkt. 9. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Sejneńskiego na lata 2014 -2027.
Pan Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Sejneńskiego na lata 2014-2027.
W głosowaniu nad projektem głosowało 13 radnych: 9 radnych głosowało za przyjęciem uchwały, 4 radnych wstrzymało się od głosu, natomiast głosów przeciwnych nie było.
W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr XLII/297/14 Rady Powiatu Sejneńskiego z dnia 25 kwietnia 2014r w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Sejneńskiego na lata 2014-2027 /zał. nr 4 /.
Ad. pkt. 10. Sprawozdanie z działalności Komisji Stałych Rady Powiatu Sejneńskiego
/ Sprawozdania Komisji zał. nr 5,6,7/.
Uwag nie wniesiono.
Ad. pkt. 11. Sprawozdanie z działalności Starostwa Powiatowego w Sejnach za rok 2013
/ zał. nr 8/.
Uwag nie wniesiono.
Ad. pkt. 12. Sprawozdanie z działalności Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Sejnach w roku 2013 /zał. nr 9/.
Uwag nie wniesiono.
Ad. pkt. 13. Informacja o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego Powiatu Sejneńskiego oraz sprawozdanie z działalności Komendanta Powiatowego Policji w Sejnach /zał. nr 10/.
Uwag nie wniesiono.
Ad. pkt. 14. Informacja Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Sejnach o stanie sanitarnym powiatu sejneńskiego za 2013r. /zał. nr 11/.
Uwag nie wniesiono.
Ad. pkt. 15. Informacja Powiatowego Lekarza Weterynarii o stanie bezpieczeństwa weterynaryjnego na terenie Powiatu Sejneńskiego w 2013r. /zał. nr 12/.
Pan Przewodniczący Rady Powiatu poinformował, że Pan Zbigniew Złotorzyński Powiatowy Lekarz Weterynarii w Sejnach jest na urlopie, natomiast pracownicy nie mogli uczestniczyć w posiedzeniu Sesji Rady Powiatu, ani wczoraj na Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa.
Uwag nie wniesiono.
Ad. pkt. 16. Ocena zasobów pomocy społecznej za 2013r. /zał. nr 13/.
Uwag nie wniesiono.
Ad. pkt. 17. Sprawozdanie z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Sejnach w 2013 roku /zał. nr 14/.
Uwag nie wniesiono.
Ad. pkt. 18. Sprawozdanie merytoryczne i finansowe z funkcjonowania Warsztatów Terapii Zajęciowe w roku 2013 / zał. nr 15/.
Uwag nie wniesiono.
Ad. pkt. 19. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy najmu z Prokuraturą Okręgową w Suwałkach.
Pan Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy najmu z Prokuraturą Okręgową w Suwałkach.
W głosowaniu nad projektem głosowało 13 radnych: 13 radnych głosowało za przyjęciem uchwały, głosów wstrzymujących się oraz przeciwnych nie było.
W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr XLII/298/14 Rady Powiatu Sejneńskiego z dnia 25 kwietnia 2014r w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy najmu z Prokuraturą Okręgową w Suwałkach /zał. nr 16/.
Ad. pkt. 20. Podjęcie uchwały w sprawie zaopiniowania połączenia powiatów w celu utworzenia okręgu wybiorczego w wyborach do Sejmiku Województwa Podlaskiego.
Pan Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie zaopiniowania połączenia powiatów w celu utworzenia okręgu wybiorczego w wyborach do Sejmiku Województwa Podlaskiego.
W głosowaniu nad projektem głosowało 13 radnych: 13 radnych głosowało za przyjęciem uchwały, głosów wstrzymujących się oraz przeciwnych nie było.
W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr XLII/299/14 Rady Powiatu Sejneńskiego z dnia 25 kwietnia 2014r. w sprawie zaopiniowania połączenia powiatów w celu utworzenia okręgu wybiorczego w wyborach do Sejmiku Województwa Podlaskiego /zał. nr 17 /.
Ad. pkt. 21. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania Radnych.
Pan Starosta wyjaśnił, że poprzedni Pan Starosta wydał decyzję na okres 3 lat na „Tablicę Smoleńską”. Pan Starosta powiedział, że jeżeli osoby, które postawiły ten pomnik nie są zainteresowane, aby on tam stał i nie wystąpiły z prośbą o przedłużenie tego terminu, to zostanie wszczęta procedura zgodnie z obowiązującymi przepisami. Pan Starosta przypomniał, że była mowa o tablicy, natomiast powstał pomnik i nigdy nie był przeciwny. Pan Starosta powiedział, że jest przychylny ku temu, aby jeśli ktoś będzie w Warszawie to prosi o zajście do Ministerstwa, aby dowiedzieć się o losie projektu złożonego na drogę Sejny – Bosse – Berżałowce. Pan Starosta poinformował, że partner czyli Białoruś nie interesuje się tym projektem, tylko z naszej strony jest inicjatywa.
Pan Przewodniczący Rady powiedział, że stoi na stanowisku, iż nie warto ani opinii publicznej, a przede wszystkim rolnikom, którzy mieli „nóż na gardle” i stali na skraju bankructwa obiecywać, że jeśli pójdzie sygnał z Powiatu i Pan Przewodniczący Komisji otrzyma pełnomocnictwo, to jeden e-mail do Ministerstwa Rolnictwa przesunie strefę buforową afrykańskiego pomoru świń. Pan Przewodniczący Rady ustosunkowując się do drugiego pytania, powiedział, że pytał przedstawicieli Ministerstwa Rolnictwa o absolwentów ZSCKR w Sejnach i w odpowiedzi uzyskał, że nie pracuje tam żaden absolwent. Pan Przewodniczący zasugerował, że w związku z czym jeśli pracują to Pan Radny może zna lepiej. Pan Przewodniczący Rady wyjaśnił, że od pewnego czasu jest Przewodniczącym Rady Powiatu, nie jest w żadnych związkach, ani nie jest człowiekiem partyjnym, w związku z tym nie może znać wszystkich pracowników Ministerstwa Rolnictwa. Pan Przewodniczący Rady powiedział, że Pan Radny jako były Starosta oraz były Dyrektor ZSCKR w Sejnach miał takie możliwości i znajomości, oby je tylko wykorzystać z korzyścią dla mieszkańców powiatu.
Pan Przewodniczący Rady również przychylił się do pomysłu dotyczącego odwiedzenia Ministerstwa w Warszawie w sprawie złożonego projektu na drogę Sejny – Bosse – Berżałowce. Pan Przewodniczący powiedział, że Pan Starosta dzwoni w tej sprawie do Ministerstwa, jednak pada stwierdzenie, że takich informacji nie udzielają, w związku z czym dla opinii publicznej też nie można przekazać żadnych informacji.
Pan R. Grzybowski poinformował, że absolwent ZSCKR w Sejnach, w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi z Powiatu Augustowskiego pracuje w Departamencie Bezpieczeństwa Żywności i Weterynarii, natomiast jego żona zajmowała się ASF. Pan Radny wyjaśnił, że właśnie stąd były informacje. Pan Radny wyjaśnił, że nie powiedział, iż jeden e-mail wszystko załatwi. Natomiast były informacje, z których wynikało, że dwa powiaty z województwa mazowieckiego zostały wycofane. Pan R. Grzybowski powiedział, że te powiaty zostały oddalone i ich nie było w tej strefie. Pan Radny powiedział, że to co przekazywał było prawdą, ponieważ strefa została zredukowana, czyli chodziło o dwie gminy z racji tego, że na Litwie po Druskienniki świnie zostały wybite. Pan Radny powiedział, że bliskość Gminy Sejny i Gminy Giby, które graniczą z Białorusią spowodowały, że strefa musiała pozostać. Pan Radny wyjaśnił, że chodziło o zbiorowy protest, o tym również mówiła Pani Dyrektor Izb Rolniczych. Pan Radny powiedział, że miał to być głos od naszej społeczności. Pan R. Grzybowski poinformował, że niestety dwie gminy zostały do końca, ale przynajmniej dwie gminy zostały wyjęte z tej strefy. Pan Radny powiedział, że nie można było dać żadnej obietnicy, ponieważ o tym decyduje Komisja Europejska. Pan R. Grzybowski wyjaśnił, że zapytanie dotyczące „Tablicy Smoleńskiej” nie służyło temu, żeby zdjąć ją lub zrujnować. Pan Radny poinformował, że została ona postawiona zgodnie z obowiązującymi przepisami, ponieważ projekt był zatytułowany „Tablica Smoleńska Upamiętniająca”. Pan R. Grzybowski powiedział, że Ks. Proboszcz dotrzymał słowa i tablica nie jest trwale związana, natomiast przykręcona, która w każdej chwili może zostać zdemontowana. Pan Radny zasugerował, że obecny Pan Starosta ma prawo na następne lata przedłużyć decyzję ze swojej inicjatywy, bądź podmiotu, który to postawił.
Pan Starosta wyjaśnił, że termin ustawienia „Tablicy Smoleńskiej” mija w kwietniu 2014r.
Pan Z. Kowalski zwrócił się do Pana Starosty, aby wystąpił z pytaniem, czy ktoś jest zainteresowany przedłużeniem tego terminu.
Pan Starosta wyjaśnił, że mija termin i są procedury, które to regulują.
Pan F. Alboszta zwrócił z się z pytaniem czy został rozpatrzony wniosek na Schetynówkę. Pan Radny zasugerował, iż słyszał informację, że Schetynówki były już rozpatrywane.
Pan Starosta wyjaśnił, że odbyło się spotkanie wszystkich Starostów z Województwa Podlaskiego, z którego posiada informację, iż żaden wniosek nie został jeszcze rozpatrzony. Pan Starosta poinformował, że jest jedynie lista rankingowa, natomiast ciągle nie ma przydzielonych środków. Pan Starosta zasugerował, że zazwyczaj Schetynówki były rozpatrywane do końca półrocza, wówczas był jeszcze czas na ogłaszanie przetargów i wykonanie.
Pan J. Polens Kierownik PZD w Sejnach wyjaśnił, że lista ciągle obowiązuje, natomiast jest problem ze strony Urzędu Wojewódzkiego na dofinansowanie wkładu własnego. Pan Kierownik powiedział, że pierwotnie pojawiły się środki z lasów państwowych, które zabezpieczały w całości tą listę rankingową. Pan J. Polens wyjaśnił, że po zmianach ciągle żaden powiat nie ma informacji. Pan Kierownik PZD w Sejnach wyjaśnił, że jest jedynie ogłoszona lista, która została zatwierdzona.
Pan M. Plesiewicz powiedział, że lista się nie zmienia, natomiast jeśli chodzi o pozycję, to znaczenie ma ilość uzyskanych punktów. Pan Radny poinformował, że zostało dołożonych 38mln zł.
Pan J. Polens Kierownik PZD w Sejnach powiedział, że jest to uzupełnione do tej listy i do miejsca, do którego wystarczy środków.
Pan M. Plesiewcz powiedział, że jest nowa lista.
Pan Starosta poinformował, że listy nie mają dużego znaczenia, ponieważ najważniejsze są przedzielone środki pieniężne. Pan Starosta wyjaśnił, że środki będą wtedy, gdy zostaną podpisane umowy.
Ad. pkt. 22. Wolne wnioski i oświadczenia.
Pan Przewodniczący Rady przypomniał Państwu Radnym o składaniu oświadczeń majątkowych do 30 kwietnia bieżącego roku.
Pan Starosta zaprosił do Biblioteki Publicznej na Sejneńską Biesiadę Literacką w dniu dzisiejszym (25 kwietnia 2014r.) o godz. 17.00. Pan Starosta poinformował, że gościem specjalnym będzie pochodzący z Puńska, mieszkający z Wilnie poeta, autor wierszy, tłumacz, działacz kulturalny Pan Algis Uździło.
Pan Starosta poinformował, że została podjęta decyzja na Zarządzie, odnośnie środków związanych z działalnością pożytku publicznego i wolontariacie. Pan Starosta powiedział, że 6tys. zł, które zostały przesunięte w budżecie na zadania kultura, sztuka, ochrona dóbr dziedzictwa narodowego zostały podzielone na dwa podmioty, czyli Sejneńskie Towarzystwo Opieki nad Zabytkami w Sejnach, które otrzyma 3tys. zł oraz Stowarzyszenie Litewskiej Kultury Etnicznej w Polsce z siedzibą w Puńsku, które również otrzyma 3tys. zł. Pan Starosta poinformował, że niestety trzeci wniosek miał błędy formalne.
Pan J. Łuba powiedział, że jego zdaniem lokalna społeczność nic nie mogła zrobić odnośnie afrykańskiego pomoru świń, ponieważ w tej sprawie o wszystkim decyduje Komisja Europejska i Krajowy Lekarz Weterynarii , nawet Premier Rządu nie mógł nic w tej sprawie począć. Pan Radny zasugerował, że obłudą było mówienie rolnikom, iż protestując mogliby coś wywalczyć. Pan J. Łuba porównał, że pomór to coś podobnego do broni biologicznej, ponieważ gdyby się pojawił, należałoby wybić w Województwie Podlaskim wszystkie świnie. Pan Radny zasugerował, że Powiat Sejneński jest mały w stosunku produkcji trzody chlewnej, ponieważ są powiaty o wiele większe, w których są prawie przedsiębiorstwa, które mają po 7tys. trzody chlewnej.
Pan Przewodniczący Rady poinformował, że na ostatniej Radzie w Mleczarni „MlekPol”, Pan Dyrektor Skupu Zakładu w Grajewie poinformował, że kwota krajowa została przekroczona o prawie 20 procent. Pan Przewodniczący powiedział, że kary za sprzedany kilogram mleka ponad limit będą oscylowały od 40gr do 50gr. Pan Przewodniczący poinformował, że w związku z czym Zakład przekroczył około 46mln litry mleka. Pan Przewodniczący powiedział, że jeśli do tego dojdzie, a kwoty nie ulegną zmianie to na przełomie września i października bieżącego roku , Firma będzie musiała uiścić do Agencji Rynku Rolnego ponad 23mln zł jednorazowej wpłaty.
Pan F. Alboszta zapytał, co jeśli nie będą mieli środków.
Pan Przewodniczący Rady powiedział, że niektórzy rolnicy znając sytuację przekroczenia limitów w kraju, świadomie swoje limity przekraczali. Pan Przewodniczący Rady poinformował, że są rolnicy, którzy będą musieli zapłacić w granicach 30tys. zł jednorazowo. Pan Przewodniczący Rady wyjaśnił, że dotyczy to zarówno dużych gospodarstw, jak również małych.
Pan Starosta powiedział, że umowa dotycząca „Tablicy Smoleńskiej” skończyła się 1 kwietnia bieżącego roku. Pan Starosta wyjaśnił, że tą umowę może przedłużyć tylko i wyłącznie Wojewoda, w żadnym wypadku Starosta.
Ad. pkt 23. Zamknięcie obrad.
Przewodniczący Rady podziękował za przybycie i zakończył obrady wypowiadając słowa „Zamykam obrady XLII Sesji Rady Powiatu”.
Na tym protokół zakończono.
Protokołowała Przewodniczył
Katarzyna Mikłaszewicz Józef Miszkiel
Metryka strony