prot_ko_40_2014

Protokół nr 40/14

posiedzenia Komisji Oświaty, Zdrowia,

Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa

w dniu 28 marca 2014 r.

 

 

Posiedzenie Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa rozpoczęło się o godz. 9:00, a zakończyło o godz.11.30. Posiedzeniu przewodniczył Pan Ryszard Grzybowski, stwierdził prawomocność posiedzenia, (lista obecności stanowi zał. nr 1). W posiedzeniu uczestniczyli również:

Pan Andrzej Szturgulewski – Starosta Powiatu Sejneńskiego,

Pani Aneta Kimszal – Sekretarz Powiatu Sejneńskiego,  

Pani Dorota Bykowska – Skarbnik Powiatu Sejneńskiego,

Pani Wioletta Myszczyńska – Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Sejnach,

s. Bronisława – pracownik socjalny w Domu Pomocy Społecznej w Sejnach

Pan Czesław Niewiadomski – Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Sejnach

Pan Waldemar Kwaterski – Dyrektor SP ZOZ w Sejnach.

 

Porządek posiedzenia:

 

  1. Przyjęcie protokołu Nr 39/14 z dnia 05.03.2014 r.
  2. Przyjęcie materiałów na XLI Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego.
  3. Sprawozdanie Dyrektora SP ZOZ w Sejnach o stanie realizacji projektu związanego z rozbudową Szpitala Powiatowego w Sejnach.
  4. Sprawy różne.

 

Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad. pkt. 1. Przyjęcie protokołu Nr 39/14 z dn. 05.03.2014 r.

 

Protokół poprzez głosowanie został przyjęty jednogłośnie.  

 

Ad. pkt. 2. Przyjęcie materiałów na XLI Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego.

 

  1. Sprawozdanie Zarządu Powiatu Sejneńskiego z wykonania uchwał Rady Powiatu podjętych w 2013 r.

 

Uwag do sprawozdania nie wniesiono.

 

  1. Sprawozdanie z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w roku 2013.

 

Uwag do sprawozdania nie wniesiono.

 

  1. Informacja o stanie bezrobocia w Powiecie Sejneńskim oraz informacja dotycząca funkcjonowania Powiatowego Urzędu Pracy w Sejnach w roku 2013.

 

Pani W. Myszczyńska – Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Sejnach przedstawiła sprawozdanie za rok 2013. Wyjaśniła, że Powiatowy Urząd Pracy realizuje wiele projektów, które pozwalają na zaktywizowanie wielu bezrobotnych osób. Realizowanych jest też wiele projektów w partnerstwie.

 

            Pani L. Fidrych pogratulowała podejmowanych działań, ale zauważyła, że pomimo tego w dalszym ciągu nie ma miejsc pracy i młodzież wyjeżdża z naszego terenu. Społeczeństwo Powiatu się starzeje.

            Pan Starosta powiedział, że wykonano wiele pracy, aby zaktywizować osoby bezrobotne. W planie było powołanie 3 spółdzielni socjalnych, ale brakowało chętnych, aby to utworzyć. Osoby miały przeprowadzone już szkolenia i już miały być przelewane pieniądze, ale chętni się wycofali. Dla wielu osób jest bardzo wygodnie, że mogą pójść na staż czy na roboty publiczne.

 

            Pani L. Fidrych stwierdziła, że jest to strach przed ryzykiem.

 

            Pani Dyrektor dodała, że bardzo dużym problemem są osoby młode, które nie mają ani motywacji ani chęci do pracy. Około 700 osób w Powiecie jest z wykształceniem gimnazjalnym i oni nie chcą się ani kształcić, ani pracować. Kolejnym problemem jest nagminne łamanie stażu, często ze względu na problem alkoholowy, jest też problem z poradzeniem sobie w życiu prywatnym i zawodowym.

Pani Dyrektor dodała, że w tej chwili można starać się o dodatkowe pieniądze na spółdzielnie socjalne, ale nie ma chętnych, które by z tych środków skorzystały.

 

            Pan R. Witkowski – Wicestarosta Sejneński zauważył, że ze spółdzielniami socjalnymi jest taki problem, że z dotacji można jedynie zakupić sprzęt, nie można ich wykorzystać na wynagrodzenie. Wiadomo, że zanim spółdzielnia zacznie zarabiać nie ma pieniędzy na płace.

 

            Więcej uwag do sprawozdania nie wniesiono.

 

 

  1. Informacja z działalności Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w 2013 roku.

 

Pan Czesław Niewiadomski – Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Sejnach przedstawił informację z działalności Inspektoratu za 2013 r. Dodał, że jest bardzo dużo skarg do Nadzoru, gdzie wszystkie należy sprawdzić, stąd jest dużo pracy w terenie.

 

  1. Przyjęcie informacji o funkcjonowaniu Domu Pomocy Społecznej dla Dorosłych w Sejnach za rok 2013.

 

Przewodniczący Komisji wyjaśnił, że w grudniu roku ubiegłego Komisja Rewizyjna przeprowadziła kontrolę w DPS i jest pod dużym wrażeniem działalności jednostki.

 

            Pan Starosta dodał, że Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku przeprowadził również kontrolę w DPS i kontrola wypadła bardzo dobrze. Pan Starosta dodał, że Komisja Rewizyjna wystąpiła z wnioskiem o pomoc w pozyskaniu drzewek na aleję, która będzie wykonana przy DPS. Pan Starosta rozmawiał już w tej sprawie z Nadleśniczym Wilczyńskim i jak już będzie aleja, to przyjdzie i doradzi, jakie drzewka należy posadzić i następnie drzewka przekaże.

 

            Więcej uwag do informacji nie wniesiono.

 

 

  1. Przestawienie sprawozdania rocznego z wykonania budżetu Powiatu Sejneńskiego za 2013 r. 

 

Sprawozdanie z wykonania budżetu postanowiono omówić na Komisji Budżetu i Finansów.

 

  1. Sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego za 2013 rok w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat Sejneński.

 

Uwag do sprawozdania nie wniesiono.

 

  1. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Sejneńskiego na 2014 r.

 

Projekt uchwały postanowiono omówić na posiedzeniu Komisji Budżetu i Finansów.

 

  1. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Sejneńskiego na lata 2014-2027.

 

Projekt uchwały postanowiono omówić na posiedzeniu Komisji Budżetu i Finansów.

 

  1. Podjęcie uchwały w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych w roku 2014 w ramach środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych /zał. nr 2/.

 

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

  1. Stanowisko Rady Powiatu Sejneńskiego w sprawie włączenia Powiatu Sejneńskiego do strefy małego ruchu granicznego z Obwodem Kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej /zał. nr 3/.

 

Pan Starosta wyjaśnił, że odbyło się spotkanie 5 starostów – Ełckiego, Suwalskiego, Gołdapskiego, Oleckiego i Sejneńskiego, gdzie zapadła decyzja o podjęciu stanowiska w sprawie włączenia do małego ruchu granicznego.

 

            Pan Z. Kowalski zapytał, czy nie należy wstrzymać się z podjęciem takiego stanowiska, do czasu unormowania się spraw politycznych.

 

            Pan Starosta wyjaśnił, że jeśli nie podejmiemy stanowiska na najbliższej Sesji, to wstrzymamy działania dla pozostałych Powiatów.

 

            Pan A. Baudzis uznał, że warto podjąć taki stanowisko, bo to da możliwość poznania się ludzi i dla nich to jest ważne.

 

            Pani A. Siebert dodała, że należy patrzeć na bezpieczeństwo, jak będzie już spokój to wtedy można się otworzyć.

 

            Pan M. Skupski wyjaśnił, że to Polacy nie mogą pojechać do Obwodu Kaliningradzkiego bez wizy, natomiast tamci mieszkańcy do Polski mogą przyjechać.

 

            W związku z rozbieżnością zdań w sprawie stanowiska Przewodniczący Komisji zarządził głosowanie: 10 radnych głosowało za podjęciem stanowiska, 2 radnych wstrzymało się od głosu, 1 radny głosował przeciwko.

 

Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie przyjęcia materiałów na XLI Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego: w głosowaniu udział brało 13 radnych; 13 głosowało za przyjęciem materiałów, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

            W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr 40/37/14 Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa w sprawie zatwierdzenia materiałów na XLI Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego /zał. nr 4/ .

 

Ad. pkt. 3. Sprawozdanie Dyrektora SP ZOZ w Sejnach o stanie realizacji projektu związanego z rozbudową Szpitala Powiatowego w Sejnach.

 

            Pan Dyrektor SP ZOZ w Sejnach jako radny sejmiku uważa, że jest potencjał do współpracy z Litwą. Jest Ośrodek Pogranicze, które ma możliwość w pozyskiwaniu środków. Pan W. Kwaterski powiedział, że nie jest wykorzystywany potencjał, niestety jest to problem dotyczący całej ściany wschodniej. Pan W. Kwaterski zasugerował, że należy działać, aby narzekanie mieszkańców było mniejsze. Wszyscy maja prawo narzekać, ale nie ma tego prawa radny, Wójt, czy Starosta , bo zostali wybrani przez mieszkańców.

Pan W. Kwaterski powiedział, że Województwo przyznało 141 mln zł na  rozbudowę drogi Sejny – Suwałki, jest to bardzo dobra alternatywa dla Sejn. Należy zachęcać przedsiębiorców do tworzenia miejsc pracy, jeśli będą zatrudniani ludzie, to powstanie luka na rynku pracy i wtedy będą też wzrastać pensje. Dzięki budowie drogi Sejny mogą stać się bardzo atrakcyjnym miejscem.

Pan Dyrektor SP ZOZ w Sejnach podziękował za wspaniałą współpracę Pani Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Sejnach. W Zakładzie zatrudnianych jest wielu stażystów, część z nich dostaje umowy na stałe, ale jest też wiele osób, które po trzech dniach musza opuścić Zakład, najczęściej z powodu alkoholu. Pan Dyrektor powiedział, że w szpitalu jest około 200 miejsc pracy oraz  dodatkowo umowy zlecenia. Pan Dyrektor zasugerował, że należy docenić zakłady, które są i udaje się je utrzymać.

 

Pani L. Fidrych zapytała, czy Pan Dyrektor SP ZOZ w Sejnach nie ma wątpliwości do rozbudowy Szpitala.  

 

            Pan W. Kwaterski Dyrektor SP ZOZ w Sejnach powiedział, wszelkie wskaźniki, szczególnie populacyjne, wskazują, że Szpital Sejneński nie powinien istnieć.  Dopóki jednak on jest trzeba się z tego cieszyć, jeśli Szpital zostałby zamknięty, to nigdy by nie powstał. Dzięki szkole zawodowej pielęgniarskiej w Suwałkach nie ma problemu z pielęgniarkami i ratownikami medycznymi. Pielęgniarki z Augustowa i z Suwałk dopytują się o pracę w Sejnach. 2016 rok szpitale muszą się dostosować do norm Ministra Zdrowia, w szczególności są to wymagania dotyczące powierzchni, głównie jest to dział zabiegowy oraz blok operacyjny, izba przyjęć. Pan Dyrektor powiedział, że od lat izba przyjęć nie była remontowana tylko odnawiana (malowana), ponieważ była planowana rozbudowa. W tej chwili jest ocena złożonych ofert. Pan Dyrektor poinformował, że upłynął termin składania ofert na rozbudowę szpitala. Pan Dyrektor powiedział, że wpłynęły tylko dwie oferty, mimo że zainteresowanie było duże, ponieważ wpłynęło 500 pytań dotyczących przetargu. Pan W. Kwaterski wyjaśnił, że najpierw został ogłoszony przetarg na tak zwanego inżyniera projektu, któremu powierzono obowiązki prawne, przygotowanie oferty, specyfikacji, rozliczenia z Zarządzającym (Urzędem Marszałkowskim), prowadzenie inwestycji i nadzór na nad nią oraz opłatą 3 inspektorów nadzoru: instalacyjnego, elektrycznego i budowlanego. Wygrała firma z Suwałk , której oferta wynosiła 72tys. zł, natomiast druga oferta była z Warszawy była w kwocie 550tys. zł. Jest to koszt kwalifikowany.

Pan Dyrektor powiedział, że szpital pozyskał 14mln zł w ramach wniosku. Oczekiwania były wyższe. Do projektu szpital dołoży 1,5mln zł. Pan W. Kwaterski powiedział, że po odliczeniu kosztów jest około 15mln zł, które możemy przeznaczyć na budowę wraz z wyposażeniem. Pan Dyrektor poinformował, że inżynier, który podpisał umowę zrobił autorski kosztorys, wewnętrzny, w którym brał pod uwagę dokumentację oraz posiadany sprzęt. Z kosztorysu wewnętrznego wynikało, że Szpital powinien zagwarantować na taką inwestycję 21 mln zł.  Pan Dyrektor jednak postanowił spróbować.

Pan Dyrektor powiedział, że pierwszy przetarg budowlany to procedura dwutygodniowa, trochę przedłużona. Pan Dyrektor wyjaśnił, że koniec inwestycji musi być w przyszłym roku w lipcu, więc każdy dzień jest olbrzymią stratą. Pan Dyrektor powiedział, że przed otwarciem ofert musi być ustalona kwota, którą przeznacza się  na pierwszy etap budowy wraz z wyposażeniem częściowym. Pan Dyrektor poinformował, że na to zostało przeznaczone 14mln 100 tys. zł, jednocześnie liczono na to, że oferta będzie niższa, ponieważ na drugi przetarg tzw. sprzętowy, który wkrótce musi zostać ogłoszony, potrzeba około 2,5mln zł. Pan Dyrektor wyjaśnił, że jeśli 14mln 100tys. zł zostanie przeznaczone na pierwszy przetarg, to z 15mln zł zostanie tylko 900tys. zł. Pan Dyrektor powiedział, że jeśli oferta nie byłaby korzystna w przetargu budowlanym, czyli na poziomie 12-12,5 mln. zł to nie byłoby później środków na sprzęt, byłby problem ze sprzętem.

Pan Dyrektor powiedział, że wpłynęły dwie oferty: pierwsza wynosi 15mln 950tys. zł na pierwszy przetarg, czyli wiadomo, że nie ma szans, bo 15mln zł to suma całej inwestycji. Natomiast druga oferta, która wpłynęła to 12mln 675tys. zł, która mieści się w przyjętym zakresie, ponieważ zostanie jeszcze 2,8 mln zł na sprzęt. Pan Dyrektor powiedział, że to daje pewną gwarancję, że uda się tą inwestycję zrealizować. Pan W. Kwaterski zaznaczył, że w tej chwili oferta jest na etapie oceny, firma była wzywana do poprawy uchybień, na co zezwala prawo zamówień publicznych.

Pan Dyrektor powiedział, że w dniu dzisiejszym (28 marca 2014r.) odbędzie się spotkanie o godz. 11.00 z inżynierem kontraktu, który oceni czy oferta jest kompletna. Pan W. Kwaterski przyznał, że bardzo na to liczy, ponieważ jeśli oferta będzie podlegała odrzuceniu, to będzie koniec inwestycji, ponieważ czasu na drugi przetarg już nie ma. Pan Dyrektor powiedział, że w takim przypadku zwróci się do Urzędu Marszałkowskiego, że rezygnuje się z pieniędzy.

Pan Dyrektor zaznaczył, że nie wiadomo, jaka będzie sytuacja szpitala za dwa lata; na ten moment można tyle powiedzieć.

Pan W. Kwaterski powiedział, że szpital musi w trakcie inwestycji ciągle pracować, żeby zarabiać, ponieważ to jedyne źródło utrzymania i dochodu. Pan Dyrektor wyjaśnił, że znaczna część planowanej inwestycji będzie w nowym budynku na zewnątrz szpitala; nowe skrzydło, więc nie będzie dużego utrudnienia. Pan Dyrektor zaznaczył, że największy problem będzie na parterze, czyli w izbie przyjęć i intensywnej terapii, który będzie całkowicie przebudowany.

Pan Dyrektor powiedział, że jest to optymizm, którym trzeba żyć; nie wszystko umiera i jest czarne. 

Pan Dyrektor SP ZOZ w Sejnach poinformował, że na wieść o rozbudowie szpitala, pojawiły się propozycje z kliniki białostockiej, z neurochirurgii na pewne zabiegi w Sejnach. Pan Dyrektor zasugerował, że będziemy mieli coś do zaoferowania oraz będą dodatkowe miejsca pracy; szpital daję perspektywę.

 

            Pan R. Grzybowski – Przewodniczący Komisji zapytał Pana Starostę, czy to prawda, że zwrócili się kontrahenci, którzy złożyli wyższą ofertę do Pana Starosty z tej wyższej oferty, aby Powiat dołożył do rozbudowy szpitala, ponieważ oni powiedzieli, że Starosta dołoży 500tys. zł i puścili to w eter. Pan Radny przyznał, że był zaskoczony tą sytuacją, ponieważ były rozmowy w Szpitalu i znając sytuację finansową Powiatu nie ma na to środków finansowych; to nie realne.

 

            Pan Starosta powiedział, że rozmowa z inwestorem z droższą ofertą była w obecności Wicestarosty. Pan Starosta wyjaśnił, że inwestor przyjechał na spotkanie i powiedział, że jakby jest wysłannikiem Dyrektora SP ZOZ w Sejnach, co nas bardzo zdziwiło. Pan Starosta zapytał, o co tu chodzi. Pan Starosta powiedział, że uzyskał odpowiedź od inwestora, że ta druga oferta jest niższa i ten inwestor tego nie wykona oraz powiedział, że chciałby, abyśmy dołożyli 0,5mln zł do tej oferty i to on wszystko wykona. Pan Starosta wyjaśnił temu inwestorowi, że jeśli Pan Dyrektor zwróci się do Zarządu Powiatu i Rady Powiatu to być może będą szukane takie środki, jednak w tym roku takiej możliwości nie ma. Pan Starosta powiedział, że skoro inwestycja ma być zrealizowana do lipca 2015 roku to ten Zarząd czy nowy Zarząd być może znalazłby takie pieniądze. Starosta i Wicestarosta byli zdziwieni sytuacją, że ten Pan jest jakby wysłannikiem Dyrektora. Ten człowiek krąży po Sejnach, rozmawia z przedsiębiorcami, że jak wygra przetarg, to zatrudni do prac przy rozbudowie Szpitala. 

 

Pani L. Fidrych zapytała, kiedy doszło do tego spotkania.

 

Pan Starosta powiedział, że spotkanie odbyło się po otwarciu ofert.

 

Pan R. Grzybowski powiedział, że jest to niebezpieczny moment na jakiekolwiek rozmowy w trakcie otwarcia ofert i nie zakończenia protokołem końcowym.

 

Pan Starosta wyjaśnił, że inwestor z wyższą ofertą przyszedł do Starosty i Wicestarosty z informacją, że tamten inwestor nie wykona tego zadania i jeśli Dyrektor zwróci się do Powiatu o pieniądze, to żeby Powiat te pieniądze mu przekazał.

 

Pan Dyrektor powiedział, że we wtorek o godzinie 14.00 wpłynęły dwie oferty, tańsza i o 3mln 200tys. zł droższa. Pan Dyrektor poinformował, że oferenci byli podczas otwarcia ofert, padło pytanie czy nie mają zastrzeżeń do otwarcia ofert; nie było żadnych pytań. Następnie opuścili budynek, a komisja przystąpiła do pracy. Pan Dyrektor powiedział, że na drugi dzień jeden z oferentów z droższą ofertą zaczął krążyć w Sejnach. Pan Dyrektor zwrócił się z pytaniem do Pana Starosty, bo padły dwa nie konkretne stwierdzenia, czy ten Pan przyjechał do Pana Starosty z informacją, że jest wysłannikiem Dyrektora SP ZOZ w Sejnach, czy Państwo odnieśliście takie wrażenie. Pan Dyrektor poprosił, żeby było to precyzyjne.

 

Pan Starosta powiedział, że odniesiono takie wrażenie.

 

Pan Dyrektor SP ZOZ w Sejnach poprosił, aby Pan Starosta o swoich wrażeniach nie mówił publicznie na forum Komisji, bo są one nagrywane, protokołowane i Pan Dyrektor nie życzy, aby jego osoba była przez wrażenia stawiana w dwuznacznej roli. Pan W. Kwaterski powiedział, że gdyby odpowiedź była twierdząca, iż ten Pan przyjechał z informacją, że jest wysłannikiem Dyrektora, wówczas sprawę skierowałby do organów ścigania. Pan Dyrektor powiedział, że nie pozwoli na to. Pan W. Kwaterski powiedział, że gdy prosił Starostwo Powiatowe, Zarząd Powiatu o pieniądze na rozbudowę Szpitala, odbywały się wielokrotne spotkania z pracownikami i otrzymywał zawsze odpowiedź, że pieniędzy na rozbudowę nie ma a teraz jedzie inwestor i jest mu obiecane, że pieniądze będą, to jest to już co najmniej dziwne. To są pozaprawne działania, Starostwo nie ogłaszało przetargu. Pan Dyrektor przypomniał, że przetarg ogłaszała Dyrekcja SP ZOZ w Sejnach i jeśli są jakiekolwiek pytania, powinny być skierowane na drodze prawnej, czyli przez faks, e-mail oraz zapytania listowne. Pan Dyrektor powiedział, że jeśli Pan Racis pojechał do Pana Starosty to łamie prawo, on jako oferent. Pan Dyrektor powiedział, że precyzyjnie przedstawia sytuację oraz wyjaśnił, że te dwie oferty nadal są w „grze”. Pan W. Kwaterski powiedział, że nie może być dwuznacznej sytuacji, że inwestor jedzie do Pana Starosty. Pan Dyrektor zastanawia się czy miała to być wykonana manipulacja, próba nacisku na Dyrektorze. Pan W. Kwaterski powiedział, że nie wierzy, że w budżecie na przyszły rok jest 500tys. zł. Pan Dyrektor wyjaśnił, że właśnie z taką informacją przyjechał inwestor do Pana Kierownika Daniłowicza i powiedział, że był u Pana Starosty, który obiecał 500tys. zł. Pan W. Kwaterstki stwierdził, że należy to wyjaśnić.

 

Pan R. Grzybowski powiedział, że dowiedział się o tym od kooperantów inwestora.

 

Pan W. Kwaterski Dyrektor SP ZOZ w Sejnach powiedział, że nic by nie powiedział, gdyby nie użyto jego nazwiska, że inwestor był wysłannikiem Dyrektora. Pan W. Kwaterski powiedział, że zaprzecza i od razu skieruje do wszystkich służb odpowiednich, jeśli gdziekolwiek w tej sprawie będzie wkomponowane w jakieś wrażenia jego nazwisko.  Pan Dyrektor powiedział, że nie mówi na temat wrażeń na forum publicznym; dodał, że jest osobą publiczną, jest radnym wojewódzkim i wyprasza sobie tego typu insynuacje.

 

Pan Starosta wyjaśnił, że nie są to insynuacje, tylko wyjaśnił, jaki był przebieg rozmowy. Pan Starosta powiedział, że inwestor przyjechał i powiedział, że jeżeli Starosta dołoży 0,5mln zł to Pan Dyrektor być może będzie skłonny przejrzeć moją ofertę; taka była rozmowa z Panem Racisem. Pan Starosta poinformował, że nie było żadnych obietnic. Pan Starosta powiedział, że dobrze, że tą sprawę wyjaśnimy na Komisji. Pan Starosta powiedział, że nie było żadnych pomówień, ani manipulacji; to bardzo poważny temat.  

 

Pan R. Grzybowski powiedział, że jest to sprawa prokuratorska. Pan Radny zasugerował, że samo to, że Pan Racis poszedł do pana Starosty i rozmawiał, to już w tym momencie jest to dla prokuratora pożywka.

 

Pan Dyrektor powiedział, że to spotkanie jest nagrywane i liczy na to, że z urzędu sprawa zostanie skierowana i odpowiednie służby to nagranie odsłuchają. Pan Dyrektor powiedział, że chce być tu przejrzysty, klarowny i transparentny. Pan W. Kwaterski wyjaśnił, że nie po to tyle lat starał się o tą inwestycję, żeby jakiś inwestor z wizytami u Pana Starosty na drugi dzień po złożeniu oferty manipulował jakimiś danymi i nazwiskiem Dyrektora SP ZOZ w Sejnach, na to zgody nie będzie. Pan Dyrektor powiedział, że przykro, że tak się stało, ale trzeba być konsekwentnym i precyzyjnym w udzielaniu odpowiedzi.  

 

Pan R. Grzybowski powiedział, że są to duże pieniądze.

 

Pan Z. Kowalski powiedział, żeby Pan Dyrektor SP ZOZ w Sejnach na Sesji Rady Powiatu w poniedziałek (31.03.2014r) poinformował jak wygląda sytuacja z ofertą i wyborem, którego dotyczy dzisiejsze spotkanie. Pan Radny poprosił, żeby przeanalizować wszystkie dokumenty przed wyborem oferty, ponieważ już widać, co się dzieje. Pan Radny powiedział, że po prostu prosi o przedstawienie tej sytuacji. Pan Z. Kowalski powiedział, że Pan Dyrektor stara się, żeby pozyskać pieniądze, raptem za jego plecami coś się dzieje. Pan Radny zasugerował, że przez taką sytuację przetarg może zostać unieważniony. Pan Z. Kowalski powiedział, że jest to niedopuszczalne, aby ten oferent „kolędował” po pokojach, nawet w jakiejś tam dobrej wierze; może chciał dobrze, ale to, co zrobił jego automatycznie powinno wykluczyć.

 

Pan W. Kwaterski Dyrektor SP ZOZ w Sejnach powiedział, że nie ma dobrej wiary inwestora, który składa ofertę 3mln zł droższą, przekraczającą możliwości finansowe zakładu i „kolęduje” do Pana Starosty, szefa Dyrektora, więc w jakim celu.

 

Pani L. Fidrych powiedziała, że nie rozumie tej sytuacji, ponieważ oferta tego inwestora była o 3mln zł droższa, więc co miałyby znaczyć te 500tys. zł. Pani Radna zasugerowała, że nie składa się to w całość. 

 

Pan Dyrektor SP ZOZ w Sejnach przyznał rację Pani L. Fidrych.

 

Pan R. Grzybowski zasugerował, że chyba chodziło o to, aby na siłę odrzucić „tańszego” oferenta.

 

Pan L. Fidrych powiedziała, że myśli podobnie, że chodziło o „przebicie” tańszego oferenta, a później może by zszedł z ceny ten „droższy” oferent.

 

Pan A. Baudzis powiedział, że ma na ten temat konkluzję. Pan Radny przypomniał, że kiedyś słyszał na Sesji Rady Powiatu o lotnisku w Białymstoku, że nie będzie jego realizacji, wtedy Pan Radny Wojewódzki porównywał je do opery, która przynosi straty. Pan A. Baudzis powiedział, że był zobaczyć tą operę i jest wspaniała. Pan Radny powiedział, że Pani przewodnik oprowadzając po operze opowiadała o tej operze. Pan Radny szczególnie zwrócił uwagę na sprawę dotyczącą kosztorysu, który był wyceniony na 40 mln zł przez fachowców, natomiast końcowy efekt wyniósł 240mln zł. Pan Radny przyznał, że budzi to zastanowienie. Pan A. Baudzis  powiedział, że gdy porównywaliśmy z inwestycją w Puńsku, gdzie miało być 5 mln zł, natomiast wyniosło 8mln zł. Pan Radny powiedział, że w przypadku opery było to 600% pomyłki. Pan A. Baudzis zasugerował, że jeżeli coś takiego nastąpi w przypadku szpitala w Sejnach to będzie eutanazja całego Powiatu. Pan Radny powiedział, że to jest jego spostrzeżenie oraz powiedział, że nie wie jak mogło dojść do tego.

 

Pan Dyrektor SP ZOZ w Sejnach powiedział, że chciałby sprostować, że z obawy na to, że mogą wyjść jakieś roboty dodatkowe, nie przewidziane, przetarg jest ograniczony ryczałtowo, aby z tych 14-15mln zł nie utworzyło się 20mln zł faktycznych. Pan W. Kwaterski powiedział, że firma, która godzi się na ten zakres, ma wykonać inwestycję w ramach tej kwoty. Pan Dyrektor wyjaśnił, że gdyby okazało się, że zarobi na tym, jego biznes. Natomiast, jeśli wyjdą roboty dodatkowe, to trudno ryzyko, wówczas będzie musiał dołożyć z firmy. Pan Dyrektor powiedział, że nic więcej nie dopłaci, niż jest określone.

 

Pan W. Kwaterski powiedział, że od razu chce sprostować, że to nie jest relatywne z operą, ponieważ tam wydatki były kroczące, natomiast w szpitalu są jednoznaczne, czyli ryczałt.

Pan Dyrektor powiedział, że odnośnie poniedziałkowej Sesji, to wyjaśnił, że na dzisiejszej Komisji chciał być, aby udzielić wszystkich wyjaśnień, ponieważ w poniedziałek jest Sesja Sejmiku. Jeśli radni chcą, aby Dyrektor był na Sesji to nie pojedzie do Białegostoku.

 

            Pan Z. Kowalski powiedział, że nie ma takiej potrzeby. Pan Radny zasugerował, żeby Pan Dyrektor przekazał ustalenia Panu Przewodniczącemu Rady, aby je przedstawił na Sesji Rady Powiatu.

 

            Pan W. Kwaterski Dyrektor SP ZOZ w Sejnach zaproponował, że w jego zastępstwie przyjdzie Pan Księgowy.

 

            Pan Z. Kowalski przystał na propozycję oraz powiedział, żeby Pan Księgowy przedstawił, jak potoczyło się dzisiejsze spotkanie, czy najniższa oferta została zaakceptowana oraz czy dokumenty są pozytywne.

 

Pan Z. Kowalski poinformował, że pofatygował się, aby obejść drogę Sejny – Suwałki, która jest robiona. Pan Radny zwrócił się do Pan Dyrektora SP ZOZ w Sejnach i powiedział, że z całym szacunkiem wszystko jest doskonałe. Pan Z. Kowalski powiedział, że nie będzie wnikał w działalność zakładu szpitala, ale to, co Pan W. Kwaterski zrobił jako Radny Sejmiku Województwa  jest widoczne. Pan Z. Kowalski powiedział, że wszystko jest zrobione tak jak powinno być; to droga dla naszego powiatu. Pan Radny zasugerował, że ludzie są zadowoleni, tylko jest jeden mankament oszukano ludzi, którzy sprzedawali swoje nieruchomości, ponieważ nie doliczono im 5%, natomiast oni nie wnosili żadnych sprzeciwów. Zdaniem Pana Radnego należało to doliczyć mieszkańcom. Pan Z. Kowalski zwrócił się z problemem, na który narzekają kierowcy dotyczący ronda koło CPNu w Sejnach. Pan Radny wyjaśnił, że chodzi o krawężnik, ponieważ duże samochody mają problem na łuku.

 

Pan W. Kwaterski poinformował, że te łuki zostaną wyłożone kostką, aby opony nie wygrzebywały asfaltu.

 

Pan Z. Kowalski upewnił się, czy to znaczy że łuk się zwiększy.

 

Pan W. Kwaterski powiedział, że szerokość ronda będzie szersza o ten łuk.

 

Pan Z. Kowalski wyjaśnił, że jadąc od strony Suwałk i skręcając w prawo na rondzie, to właśnie wtedy najeżdża się na krawężnik.

 

Pan W. Kwaterski powiedział, że ten krawężnik będzie oddzielał asfalt od kostki brukowej, podobnie jak na tym drugim rondzie oraz wyjaśnił, że ronda są według wszelkich norm.

 

Pani L. Fidrych powiedziała, że analizowali tą inwestycję, która będzie wynosiła 141mln zł, więc 1km drogi wyniesie około 4mln zł, więc gdyby tym ludziom zostałoby wypłacone 5%, to wówczas prawdopodobnie 1km drogi wyniósłby około 5mln zł.

 

Pan R. Grzybowski powiedział, że całe województwo ma taki problem.

 

Pan W. Kwaterski przyznał, że nie zna tego problemu dotyczącego wypłacania pieniędzy ludziom oraz powiedział, że dobrze, że dziś się o tym dowiedział. Pan W. Kwaterski podziękował Pan Zygmuntowi Kowalskiemu za obecność Pan Radnego na konsultacjach z rolnikami, co uwiarygodniało dobre decyzje i szybko się posuwało. Pan W. Kwaterski powiedział, że tak naprawdę w tą drogę Sejny – Suwałki nikt nie wierzył, że ona tak szybko uzyska dokumentację. Pan W. Kwaterski powiedział, że prawdopodobnie pieniądze były przeznaczone na inną inwestycję. Dzięki rolnikom z Krasnopola i dzięki WPN ta inwestycja się udała, ponieważ nie wnosili zastrzeżeń. Pan W. Kwaterski powiedział, że to się udało i jest to naprawdę sukces. Pan W. Kwaterski powiedział, że wszędzie w mediach podkreśla, że jest to sukces wielu, wielu osób, którzy byli przychylni tej inwestycji. Pan W. Kwaterski powiedział, że już w tej chwili wiadomo, że udało się i droga będzie skończona, jednak groziło, że ten drugi odcinek drogi Smolany Dąb – Suwałki będzie nie skończony. Pan W. Kwaterski powiedział, że podczas przetargu 40mln zł to za mało w pierwszym, jak i w drugim przetargu. Pan W. Kwaterski poinformował, że były trudne rozmowy z Panem Marszałkiem, żeby w końcu Zarząd się przekonał, aby skończyć inwestycję jeszcze w tej kadencji i w tej perspektywie. Pan W. Kwaterski zasugerował, że gdyby nie zostało to skończone, to nigdy by się tego nie skończyło, ponieważ wiadomo nowy okres, nowa perspektywa i nowe cele. Pan W. Kwaterski przyznał, że to bardzo dobrze, że udało się tą inwestycję rozpocząć od strony Sejn, ponieważ gdyby była rozpoczęta od strony Suwałk to przebicie jednego Radnego, jest żadne, a lobby suwalskie jest znacznie większe w sensie, że można dojechać rowerem do Suwałk.

 

Pani Z. Kowalski zapytał o szpadle, które były wkopane podczas rozpoczęcia inwestycji, czy każdy otrzymał ten szpadel, czy Pan Dyrektor SP ZOZ w Sejnach tez otrzymał.

 

Pan W. Kwaterski powiedział, że byłby bardzo niezadowolony, gdyby nie otrzymał tego szpadla. Pan W. Kwaterski wyjaśnił, że na szpadlu została wykonana tabliczka z numerem drogi, z jakich środków finansowych oraz w którym roku. Pan W. Kwaterski poprosił, aby nie odebrać tego za brak skromności, ponieważ Pan Dyrektor włożył w to wiele wysiłku i uważa, że taki szpadel mu się należy. Pan W. Kwaterski powiedział, że może przynieść zaprezentować, a później będzie w dogodnym miejscu; nie będzie on używany do prac.

 

Pani L. Fidrych przypomniała, że Pan Dyrektor SP ZOZ w Sejnach powiedział, iż ludzie są pesymistami i tylko narzekają, natomiast trzeba myśleć optymistycznie. Pani Radna uznała, że cieszy się, iż Panu W. Kwaterski jest optymistą i myśli pozytywnie, jednak zasugerowała, abyśmy byli realni. Pani Radna życzyła Panu Dyrektorowi optymizmu, aby mu towarzyszył przez długie lata przy rozbudowie szpitala. Pani L. Fidrych poinformowała, że ma duże wątpliwości. Pani Radna powiedziała, że gdy pojawiają się problemy, to należy o nich mówić i je rozwiązywać, a nie chować pod dywan. Pani Radna powiedziała, że to nie był pesymizm tylko realne spojrzenie, co się dzieje, nawet na trudną rzeczywistość. Sama nadzieja nie wystarczy, ale realnie trzeba na wszystko patrzeć.

 

Pani A. Siebert zwróciła się do Pana Dyrektora SP ZOZ w Sejnach, jako radna oraz jako pracownik SP ZOZ w Sejnach chciałaby skorzystać z obecności Pana Dyrektora, ponieważ nie ma możliwości osobistych, żeby porozmawiać. Pani Radna powiedziała, że w zakładzie od końca stycznia, czyli przez luty i marzec toczy się batalia o pieniądze dla pielęgniarek; chodzi o dodatek, który był przyznany prawdopodobnie od 2009 roku. Pani Radna powiedziała, że podobno ten dodatek ma obowiązywać do końca czerwca bądź do końca lipca bieżącego roku. Pani A. Siebert zasugerowała, że jest to obniżka płac pielęgniarek. Pani A. Siebert wyjaśniła, że pielęgniarki są niejednokrotnie jedynymi żywicielami rodzin, natomiast obowiązków w pracy ciągle przybywa. Pani Radna powiedziała, że ma wejść ustawa, gdzie nie ma przelicznika ilości pielęgniarek na odpowiednią ilość pacjentów. Pani A. Siebert powiedziała, że wówczas pracodawca będzie mógł o tym decydować. Pani Radna uznała, że jest to zagrożenie dla pielęgniarek. Pani Radna zapytała również o losy pogotowia ratunkowego, w jaki sposób będzie ono dalej funkcjonowało.

 

            Pan Dyrektor SP ZOZ w Sejnach był bardzo zdziwiony i zaskoczony tym, że nie ma możliwości osobistego spotkania się z Dyrektorem. Pan W. Kwaterski wyjaśnił, że każdy pracownik ma prawo przyjść i porozmawiać, gdy tylko jest. Pan Dyrektor absolutnie nie zgadza się z tym zarzutem. Pan W. Kwaterski zapytał Panią A. Siebert czy próbowała się z nim kiedykolwiek spotkać.

 

            Pani A. Siebert powiedziała, że ma smutne doświadczenia. Pani Radna przypomniała, że odbyła się rozmowa ze związkami zawodowymi, która nic nie wniosła, więc Pani Radna zastanawia się czy jakakolwiek rozmowa prywatna cokolwiek by przyniosła.

 

            Pan Dyrektor SP ZOZ w Sejnach poprosił o sformułowanie precyzyjne i powtórzył pytanie, czy kiedykolwiek Pani chciała przyjść na rozmowę, a Dyrektor utrudniał i Pani A. Siebert nie mogła się dostać.

 

            Pani A. Siebert odpowiedziała, że wie, iż są „audiencje”, na które trzeba się zapisać.

 

            Pan Dyrektor wyjaśnił, że nie ma „audiencji”, ani zapisów.

 

            Pani A. Siebert utrzymywała, że wie, iż nie zawsze można się do Pana Dyrektora dostać.

 

            Pan Dyrektor SP ZOZ w Sejnach zaprzeczył tej informacji i zapewnił, że można o to zapytać pracowników. Pan W. Kwaterski zasugerował, że tak dostępnego Dyrektora dla pracowników  trzeba poszukać w innych szpitalach.

 

            Pan R. Grzybowski zaproponował, aby Państwo spotkali się i porozmawiali, natomiast jeśli problem będzie występował, wówczas do tego wrócimy.

 

            Pan Dyrektor SP ZOZ w Sejnach powiedział, że przychyla się do tego. Pan Dyrektor wyjaśnił, że kwestia dotycząca dodatku przedstawia się w następujący sposób, odkąd NFZ nie był stabilny w kontraktach to został przyznany dodatek okresowy dla pracowników. Pan Dyrektor poinformował, że było to uzgodnione ze związkami zawodowymi, natomiast pracownicy przyzwyczaili się do tego dodatku i na koniec roku nikt nie pytał o niego. Pan Dyrektor wyjaśnił, że w styczniu został on wypłacony, jednak okazało się, że szpital przynosi stratę 200 tys. zł, a jeśli strata na koniec roku by się powiększyła wtedy szpital musi być przekształcony i winny byłby Dyrektor.  Należało szukać oszczędności. Pan Dyrektor postanowił o spotkaniu z pracownikami i zaproponował nie wypłacenie dodatku z bieżących finansów, ale tę lukę uzupełniono z pieniędzy z tamtego roku, więc pracownicy nie odczuwają żadnych zmian w wypłatach nie odczuwają. Dyrektor nie zabrał tych dodatków.

Pan Dyrektor przypomniał, że na koniec 2013r. było tak zwane „karpiowe”, które wynosiło 750zł, czyli 184 tys zł na cały zakład. Pan Dyrektor powiedział, że w 2013 roku zostały wypłacone jubileuszowe, czyli około 210 tys. zł, którego kodeks pracy nie wymaga wypłaty jubileuszowych. Pan Dyrektor powiedział, że zostało wypłacone również 41tys. zł odpraw oraz 220 tys. zł świadczeń socjalnych.

 

Pani A. Siebert zasugerowała, że były „ciche” podwyżki dla lekarzy.

 

            Pan W. Kwaterski Dyrektor SP ZOZ w Sejnach powiedział, że żadnych „cichych” podwyżek nie było. Jeśli Dyrektor chce dać podwyżkę, to pyta o zdanie ordynatorów i jeśli jest zgoda, to jest podwyżka. Pan Dyrektor wyjaśnił, że zakład wypracowuje bardzo dużo świadczeń. Pan W. Kwaterski powiedział, że w niektórych szpitalach personel ma większe obciążenie pracą niż w innych szpitalach, a wynagrodzenia w innych szpitalach jest mniejsze.

 

            Pan W. Racis zapytał o skalę różnicy wynagrodzenia między lekarzami a pielęgniarkami.

 

            Pan Dyrektor powiedział, że nie można tego porównywać, ponieważ między lekarzami też jest różnica. Pan W. Kwaterski wyjaśnił, że różnica pomiędzy wynagrodzeniem lekarzy, a pielęgniarkami jest 2-3 krotna. Pan Dyrektor poinformował, że nie jest łatwo utrzymać lekarza oraz wyjaśnił, że szpital chce zwiększyć ofertę.

Pan W. Kwaterski Dyrektor SP ZOZ w Sejnach wyjaśnił, że Pogotowie w Sejnach, jest jedynym pogotowiem powiatowym w województwie podlaskim. Pan Dyrektor powiedział, że dyspozytorni nie da się obronić, ponieważ w planie są 3 dyspozytornie, czyli w Łomży, Białymstoku oraz w Suwałkach. Pan W. Kwaterski zaznaczył, że wszystkie dyspozytorki, które pracują w szpitalu nadal będą pracowały.

 

            Pani A. Siebert zapytała o dodatek dyspozytorski, czyli 20%.

 

            Pan Dyrektor powiedział, że nie będzie się on należał, jeśli nie będzie dyspozytorni. Pan W. Kwaterski zasugerował, że jeśli pozostałe pielęgniarki wyrażą zgodę, aby ten dodatek został to Pan Dyrektor go utrzyma.

 

            Pan J. Łuba poprosił, aby nie mówić, że spółka to zła instytucja. Pan Radny zasugerował, że może dla pracowników, ale nie dla zakładu. Pan Radny opowiedział sytuację, w której pacjent zgłosił się z dzieckiem na pogotowie i nie było już pediatry, gdyż jest on tylko do godz. 13.00, więc mieli to dziecko przyjąć na oddział. Pan Radny w związku z tym zapytał, czy lekarze są pod telefonami?

 

            Pan Dyrektor SP ZOZ w Sejnach powiedział, że w szpitalu w Sejnach na dyżurze jest chirurg, ginekolog, internista oraz anestezjolog oraz lekarz na pogotowiu, natomiast pediatra jest pod telefonem. Pan W. Kwaterski wyjaśnił, że pediatra przyjeżdża wieczorem na obchód, ponieważ nie ma możliwości ustalenia go na dyżur, gdyż nie ma lekarzy. Pan Dyrektor powiedział, że jeśli będą takie skargi, to będzie zmuszony zamknąć ten oddział, gdyż musi się tłumaczyć z takiej organizacji.

 

            Pani A. Siebert wtrąciła, że jeśli nie ma pediatry to zawsze idzie ktoś inny, nie ma sytuacji, że zostaje pacjent sam sobie.

 

            Pan Dyrektor wyjaśnił, że na niektórych oddziałach są 30% większe kontrakty niż w innych szpitalach. Pan W. Kwaterski poprosił o zaproszenia na Komisję, na których będzie mógł wyjaśniać sytuację szpitala oraz odpowiadać na pytania.

 

            Pan Przewodniczący Komisji obiecał, że będzie porozumienie.

 

            Pani A. Siebert zapytała, czy może powiedzieć pielęgniarkom, że do końca bieżącego roku będzie dodatek, który otrzymują.

 

            Pan Dyrektor SP ZOZ w Sejnach powiedział, że może Pani Radna przekazać taką informację, gdyż dodatek będzie wypłacany.

 

            Pani A. Witkowska zapytała czy może być informacja w Pogotowiu, gdzie jest dyżur okulisty.

 

            Pan Dyrektor przychylił się do tej propozycji. Pan W. Kwaterski powiedział, że jest zwolennikiem, aby wszystko wyjaśniać na Komisjach, a nie na Sesjach, gdzie są media i zaproszeni goście.

 

Ad. pkt. 4. Sprawy różne.

 

            Przewodniczący Rady poinformował, że Gmina Krasnopol i Gmina Puńsk od najbliższej soboty od godz. 12.00 będzie wyłączona ze strefy zagrożonej afrykańskim pomorem świń i w związku z tym hodowcy do tego dnia, jeśli sprzedadzą tuczniki to jeszcze otrzymają dopłaty, natomiast wszystkie sprzedane po tej godzinie dopłat nie otrzymają.

 

            Pan F. Alboszta zauważył, że nie ma skupów, więc nie można tuczników sprzedać.

 

            Na tym protokół zakończono.

 

 

 

              Protokołowała                                                                           Przewodniczył       

      Katarzyna Mikłaszewicz                                                                Ryszard Grzybowski

Metryka strony

Udostępniający: Biuro Rady Powiatu

Wytwarzający/odpowiadający: Katarzyna Mikłaszewicz

Wprowadzający: Katarzyna Mikłaszewicz

Data wprowadzenia: 2014-04-25

Data modyfikacji: 2014-04-28

Opublikował: Henryka Pawlukanis

Data publikacji: 2014-04-28