prot_kw_4_2013
Protokół nr 4/13
wspólnego posiedzenia
Komisji Budżetu i Finansów
oraz Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa
w dniu 30 grudnia 2013 r.
Wspólne posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów oraz Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa rozpoczęło się o godz. 9:30, a zakończyło o godz. 10.30.
Posiedzeniu przewodniczyli Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów wraz z Przewodniczącym Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa. Pan Ryszard Grzybowski, stwierdził prawomocność posiedzenia, nie obecni: Pan Franciszek Alboszta oraz Pan Zygmunt Kowalski (lista obecności stanowi zał. nr 1). W posiedzeniu uczestniczyli również:
- Pan Andrzej Szturgulewski – Starosta Powiatu Sejneńskiego,
- Pani Dorota Bykowska – Skarbnik Powiatu Sejneńskiego,
- Pani Aneta Kimszal – Sekretarz Powiatu Sejneńskiego,
- Pani Zyta Boćwińska – Dyrektor Biblioteki Publicznej w Sejnach
Porządek posiedzenia:
- Przyjęcie protokołu Nr 36/13 z dn. 18.12.2013 r. Komisji Budżetu i Finansów.
- Przyjęcie protokołu Nr 37/13 z dnia 18.12.2013 r. Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa.
- Przyjęcie materiałów na XXXIX Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego
- Sprawy różne.
Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie.
Ad. pkt. 1. Przyjęcie protokołu Nr 36/13 z dn. 18.12.2013 r. Komisji Budżetu i Finansów.
Do protokołu Nr 36/13 uwag nie wniesiono.
Protokół poprzez głosowanie został przyjęty jednogłośnie.
Ad. pkt. 2. Przyjęcie protokołu Nr 37/13 z dnia 18.12.2013 r. Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa.
Do protokołu Nr 37/13 uwag nie wniesiono.
Protokół poprzez głosowanie został przyjęty jednogłośnie.
Ad. pkt. 3. Przyjęcie materiałów na XXXIX Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego.
a) projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Sejneńskiego na 2013 r./zał. nr 2/
Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały.
b) projekt uchwały o zmianie uchwały w sprawie utworzenia i nadania statutu Powiatowej Bibliotece Publicznej w Sejnach. /zał. nr 3/
Wszedł Pan Antoni Baudzis.
Pan Wicestarosta powiedział, że odbył w Wigilię rozmowa z Dyrektorem Wydziału Kultury Urzędu Marszałkowskiego, który wesprze finansowo zakupu książek do Bibliotek. W związku z tym należy opracować zapotrzebowanie na książki.
Pan J. Łuba zapytał Panią Dyrektor Biblioteki, jak widzi nowotworzoną bibliotekę.
Pani Dyrektor Biblioteki Z. Boćwińska powiedziała, że zmieni się profil Biblioteki, gdyż dotychczas była to Biblioteka Pedagogiczna. Zbiory Biblioteki są typowo naukowe, natomiast jak najbardziej jest wskazana również literatura piękna i regionalia, wszystko co czyta przeciętny czytelnik. Zadania biblioteki nie będą się różniły. Biblioteka jest po to, aby gromadzić literaturę, opracowywać ją oraz zapewnić jej ochronę i udostępnić czytelnikom. Mamy zamiar udostępnić działy: informacyjny, szkoleniowo-instruktarzowy oraz kulturowo-oświatowy. W związku z tym będą potrzebne dodatkowe fundusze.
Pan J. Łuba zapytał czy Pani Dyrektor Biblioteki będzie pozyskiwać środki finansowe z zewnątrz.
Pani Dyrektor Biblioteki powiedziała, że nigdy tego nie robiła, natomiast poczyni wszelkie starania, aby pozyskać środki finansowe.
Pan R. Grzybowski zapytał o ilość woluminów w Bibliotece.
Pani Dyrektor powiedziała, że to 26tys. egzemplarzy woluminów, to lektury wartościowe.
Pan R. Grzybowski zasugerował, że zubożeje księgozbiór pedagogiczny.
Pan A. Witkowska zapytała, czy po roku 2000 był uzupełniany księgozbiór.
Pani Dyrektor wyjaśniła, że odkąd Biblioteka jest w strukturze Centrum Edukacji Nauczyciela księgozbiór był uzupełniany.
Pan R. Grzybowski powiedział, że Biblioteka Pedagogiczna wchodziła w skład CEN.
Pan Starosta wyjaśnił, że gdyby Biblioteka nie została przejęte przez Powiat, to księgozbiór zostałby przejęty przez Suwałki.
Pan E. Kuklewicz zapytał, czy Pani Dyrektor orientuje się w kosztach rocznych utrzymania Biblioteki.
Pani Dyrektor wyjaśniła, że nie jest w stanie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ nie pracowała na stanowisku dyrektora do tej pory i takie rzeczy nie są jej znane.
Pan M. Plesiewicz zapytał, czy są książkowe pozycje skierowane do młodzieży.
Pani Dyrektor powiedziała, że są one skierowane do młodzieży studiującej.
Pan M. Plesiewicz zapytał również o godziny otwarcia.
Pani Dyrektor wyjaśniła, że dotychczas Biblioteka była otwarta od 8.00 do 18.00, natomiast teraz będzie otwarta od 10.00 do 18.00, od wtorku do soboty .
Pan M. Plesiewicz zapytał, czy będą dodatkowe zatrudnienia.
Pani Dyrektor wyjaśniła, że nie jest to obecnie możliwe, natomiast będą stażyści.
Pani A. Siebert powiedziała, że obowiązków przybyło, więc personelu jest za mało. Pani Radna zapytała, również czy w związku utratą statusu nauczyciela nastąpiła obniżka płacy.
Pani Dyrektor przyznała, że tak.
Pan R. Grzybowski zapytał Panią Dyrektor czy wyobraża sobie pracę ze stale zmieniającymi się osobami.
Pani Dyrektor powiedziała, że trudno będzie w ten sposób pracować.
Pan R. Grzybowski przyznał, że potrzebny jest jeszcze pracownik, ponieważ jedna osoba nie da rady tego wszystkiego poprowadzić. Pan Radny zapytał, czy biblioteka jest skomputeryzowana.
Pani Dyrektor wyjaśniła, że przez kilka ostatnich lat były zakusy na jej zlikwidowanie, więc nie inwestowano w nią, więc nie jest ona skomputeryzowana.
Pan R. Grzybowski zasugerował, że zanim to wszystko wprowadzić do programu komputerowego potrzeba dwóch osób i co najmniej roku. Pan Radny dodał, że nie trzeba było zmieniać charakteru tej Biblioteki. To działanie jest „strzałem w kolano” dla sejneńskiej oświaty. To był zły manewr.
Pan J. Łuba zapytał, czy w Gminach są biblioteki dostępne młodzieży gimnazjalnej.
Pani A. Witkowska wyjaśniła, że są gminne i szkolne biblioteki.
Pan J. Łuba powiedział, że czas pokaże sukcesy i porażki Biblioteki.
Pani A. Witkowska zapytała, czy nie będzie można uzupełnić księgozbioru nadal literaturą naukową. Ponieważ jeśli będzie taka możliwość to ludzie, którzy korzystali z Biblioteki Pedagogicznej nadal będą z niej korzystać.
Pan R. Grzybowski wyjaśnił, że wcześniej cała dotacja finansowa była przeznaczona na książki naukowe, natomiast teraz będzie ona rozbijana również na inne ksiązki.
Pan M. Plesiewicz zapytał czy jest już umowa z Urzędem Marszałkowskim Województwa Podlaskiego.
Pan Starosta powiedział, że umowa zostanie podpisana 2 stycznia 2014r. Dotacja z Urzędu Marszałkowskiego będzie wynosiła 45tys. zł rocznie przez 7 lat.
Pan M. Plesiewicz poprosił o ksero podpisanej umowy.
Weszła Pani L. Fidrych.
Pan A. Baudzis zapytał, czy książki kupowane do Miejskiej Biblioteki w Sejnach będą teraz zwrócone do naszej Biblioteki.
Pan Starosta powiedział, że nie będzie zwrotu, ponieważ mieszkańcy powiatu nadal będą korzystać z Miejskiej Biblioteki. Pan Starosta wyjaśnił, że Książnica przekazuje nowoutworzonym bibliotekom książki, więc Powiatowa Biblioteka w Sejnach również otrzyma nowe książki. W związku z tym były już prowadzone na ten temat rozmowy.
Pan J. Łuba powiedział, że podczas drugiej kadencji Rady Powiatu Sejneńskiego została podjęta decyzja o dofinansowaniu Miejskiej Biblioteki w Sejnach, gdyż nie było Powiatowej Biblioteki, a takie ciążyło zadanie na Powiecie.
Pan Przewodniczący Rady Powiatu powiedział, że sprawy związane z Miejską Biblioteką w Sejnach to zadania własne Urzędu Miasta. Pan Przewodniczący Rady zasugerował, że nie należy się nad tym zatrzymywać i wgłębiać w temat. Dotychczas nie było Powiatowej Biblioteki, więc współfinansowaliśmy Miejską Bibliotekę w Sejnach, gdyż każdy Powiat ma takie zadanie. Pan Przewodniczący Rady poprosił, aby nie skreślać od początku nowoutworzonej Biblioteki, ponieważ nikt nie wie jak będzie ona funkcjonowała. Pan Przewodniczący Rady zasugerował, że za rok będzie więcej informacji oraz sprawozdania z jej działalności. Wtedy będzie możliwość przeanalizowania działalności Powiatowej Biblioteki w Sejnach.
Pani A. Siebert wyjaśniła, że radni chcą zagłębić się w problem, a nie ludzi. Pani Radna powiedziała, że radni chcieliby się jak najwięcej dowiedzieć na temat nowoutworzonej Biblioteki.
Pan M. Skupski przyznał, że musi być wsparcie w postaci stałego etatu, ponieważ stażysta może pomóc, jednak nie będzie odpowiadać za księgozbiór.
Pan R. Grzybowski potwierdził, że jedna osoba nie da rady. Jednak należałoby zmienić założenia, ponieważ powielamy Bibliotekę Miejską kosztem literatury naukowej.
Pan M. Skupski zapytał, czy jeśli zostanie tylko księgozbiór pedagogiczny to nadal będzie Powiatowa Biblioteka Publiczna, która będzie pełniła zadania Biblioteki Powiatowej. Ponieważ jeśli nie ma takiej możliwości zadania Powiatowe nadal trzeba będzie zlecać.
Pan M. Plesiewicz zapytał co obejmuje dotacja podmiotowa 70 tys. zł.
Pani Skarbnik powiedziała, że jest to wynagrodzenie Dyrektora Biblioteki, część etatu Księgowego oraz inne wydatki rzeczowe.
Pan M. Plesiewicz zasugerował, że dotacja nie obejmuje dodatkowego etatu.
Pan Skarbnik powiedziała, że drugi etat nie jest przewidziany.
Pan M. Plesiewicz zapytał, czy kwota 70tys. zł będzie powtarzała się każdego roku z budżetu Powiatu.
Pani Skarbnik wyjaśniła, że na rok 2014 jest zaplanowane 70tys. zł, do tego 45tys. zł dotacji z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego. Natomiast w następnym roku będzie możliwość skorygowania tej kwoty.
Pan M. Plesiewicz zasugerował, że nie będzie ona mniejsza od dotacji podmiotowej.
Pani Skarbnik powiedziała, że może być ona mniejsza.
Pani L. Fidrych zapytała o kwotę na księgozbiór, jeśli dotacja będzie zmniejszana.
Pani Skarbnik powiedziała, że Biblioteka otrzyma książki z Książnicy.
Pan M. Plesiewicz powiedział, że nowoutworzona Biblioteka będzie ponosiła większy koszt
utrzymania Biblioteki w stosunku do tego co dotowaliśmy do Urzędu Miasta.
Pan J. Łuba powiedział, że własne inicjatywy procentują pozytywnie.
c) Informacja o realizowanych projektach z funduszy unijnych oraz środków krajowych. /zał. nr 4/
Pani L. Fidrych zapytała, dlaczego w Gminie Giby wynosi zero.
Pan Starosta wyjaśnił, że Gmina Giby widocznie nie zakończyła żadnego projektu w 2013r.
W głosowaniu nad przyjęciem materiałów na XXXIX Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego głosowało 13 członków Komisji: 13 członków głosowało za przyjęciem materiałów, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr 3/3/13 wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów oraz Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa /zał. nr 5/.
4. Sprawy różne.
W tym punkcie głosu nie zabrano.
Protokołowała: Przewodniczył:
Katarzyna Mikłaszewicz Jan Łuba Ryszard Grzybowski
Metryka strony