prot_ko_33_2013
Protokół nr 33/13
posiedzenia Komisji Oświaty, Zdrowia,
Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa
w dniu 29 lipca 2013 r.
Posiedzenie Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa rozpoczęło się o godz. 9:00, a zakończyło o godz. 10:15. Posiedzeniu przewodniczył Pan Ryszard Grzybowski (lista obecności stanowi zał. nr 1). W posiedzeniu uczestniczyli również:
Pan Andrzej Szturgulewski – Starosta Powiatu Sejneńskiego,
Pani Aneta Kimszal – Skarbnik Powiatu Sejneńskiego,
Pan Marek Ślusarz – Sekretarz Powiatu Sejneńskiego,
Pan Tomasz Andrejczyk – p.o. Kierownik Wydziału Architektury i Budownictwa,
Pani Anna Miszkiel – Kierownik Wydziału Geodezji i Kartografii,
Pani Bogumiła Ogórkis – Staniewicz – Kierownik Wydziału Ogólnego,
Pan Mariusz Nowel – Inspektor Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa,
Pan Marek Kalwejt – podinspektor ZKOC.
Porządek posiedzenia:
- Przyjęcie protokołu Nr 32/13 z dnia 24.06.2013 r.
- Przyjęcie materiałów na XXXIII Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego.
- Sprawy różne.
Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie.
Ad. pkt. 1. Przyjęcie protokołu Nr 32/13 z dn. 24.06.2013 r.
Do protokołu Nr 32/13 uwag nie wniesiono.
Protokół poprzez głosowanie został przyjęty jednogłośnie.
Ad. pkt. 2. Przyjęcie materiałów na XXXIII Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego.
- Projekt uchwały o zmianie uchwały w sprawie wyboru składu osobowego Komisji Stałych Rady Powiatu Sejneńskiego /zał. nr 2/.
Przewodniczący Komisji – Pan Grzybowski poinformował, że projekt uchwały dotyczy Pani Anny Siebert, która zadeklarowała się do pracy w dwóch komisjach.
Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
- Sprawozdanie z działalności Starostwa Powiatowego w Sejnach za rok 2012 /zał. nr 3/.
Pan Skupski zapytał, czy są nowe informacje w sprawie drogi Sejny – Bosse- Berżałowce?
Pan Starosta odpowiedział, że Starostwo czeka na rozstrzygnięcie poszczególnych przetargów.
Pani Fidrych poprosiła o udzielenie informacji na temat zmian, jakie zaszły w Starostwie w ostatnim czasie. Zapytała, dlaczego tak nagle doszło do reorganizacji, bez uprzedniego poinformowania Radnych?
Pan Starosta wyjaśnił, że od 1 lipca obowiązuje nowy Regulamin Organizacyjny Starostwa. Kierownikiem Wydziału Ogólnego została Pani Bogumiła Ogórkis – Staniewicz. Pani Agnieszka Kujawska przeszła do Wydziału Komunikacji. Pan Marek Ślusarz jest Kierownikiem Wydziału Komunikacji i pełni obowiązki Sekretarza. W poprzednim tygodniu został ogłoszony konkurs na nowego Sekretarza Powiatu.
Pani Fidrych zapytała, dlaczego podczas ostatniego posiedzenia Sesji, nie było wzmianek na temat reorganizacji? Podkreśliła, że Radni powinni być informowani o tego typu zmianach.
Przewodniczący Komisji - Pan Grzybowski zaznaczył, że pytanie Pani Fidrych jest słuszne. Przypomniał, że Pan Starosta jest pracodawcą i organizuje pracę, jednak Radni powinni być stale informowani, aby na bieżąco wiedzieć, co dzieje się w Powiecie.
Pan Starosta wyjaśnił, że zmiany te wynikły niedawno, na skutek decyzji Pana Marka Ślusarza, który rezygnuje z funkcji Sekretarza Powiatu. W związku z tym ogłoszono konkurs na nowego Sekretarza. Czekamy na zgłoszenia kandydatów.
Przewodniczący Komisji - Pan Grzybowski poprosił o uwagi do sprawozdania z 2012 roku.
Pan Kowalski zasugerował, aby takie sprawozdanie było sporządzane na czas udzielenia absolutorium. Pan Kowalski uważa, że zdanie Radnych na temat sprawozdania nie ma racji bytu i nie ma żadnego wpływu, ponieważ udzielenie absolutorium zostało juz dokonane.
Pan Ślusarz wyjaśnił, że sprawozdanie nie ma żadnego wpływu na absolutorium. Sprawozdanie to przedstawia obłożenie merytoryczne poszczególnych wydziałów oraz zadania Starostwa, takie jak wydawanie decyzji, zaświadczeń i obsługa interesantów. To przegląd tego co zrobiono, ile pracy wykonują poszczególne wydziały. Praca Starostwa jako organu pomocniczego nie może mieć wpływu na absolutorium w żaden sposób. Pan Ślusarz przeprosił również za opóźnienia w sporządzeniu sprawozdania.
- Informacja o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Sejneńskiego za I półrocze 2013 roku.
Pani Skarbnik szczegółowo przedstawiła Informację o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Sejneńskiego za I półrocze 2013 roku.
Pani Siebert zapytała, czy dotacja na Dom Pomocy Społecznej dotyczy każdego pensjonariusza oraz dlaczego kwota ta została zmniejszona?
Pani Skarbnik odpowiedziała, że środki przydzielone są na 25 pensjonariuszy. Wyjaśniła również, że 80 % środków przyznaje nam Budżet Państwa, czyli Wojewoda Podlaski, a 20% stanowią własne środki powiatowe. Pismo o zmniejszeniu przyszło odgórnie od Wojewody Podlaskiego, ponieważ co miesiąc są składane sprawozdania, na podstawie których określane są poszczególne kwoty.
- Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Sejneńskiego na 2013 r.
Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały.
Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
- Projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Sejneńskiego na lata 2013 – 2027.
Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały.
Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
- Projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na Starostę Sejneńskiego /zał. nr 4/.
Pan Baudzis przypomniał, że skarga na Starostę Sejneńskiego została skierowana do Wojewody Podlaskiego. W jej treści zostało zastosowane bulwersujące słownictwo, które przekracza wszelkie normy. Skarga, która została rozpatrzona podczas posiedzenia Komisji Rewizyjnej, została uznana za bezzasadną. Stwierdzono również, że Rzecznik Praw Konsumenta zrobił wszystko, aby wyjaśnić sprawę.
Przewodniczący Komisji - Pan Grzybowski potwierdził, że nie dopatrzono się jakichkolwiek niedociągnięć, co do działalności Rzecznika Praw Konsumentów, a skarga na Starostę jest bezzasadna. Przypomniał również, że Pan (…..) bardzo często wysyła skargi do różnych instytucji na terenie naszego powiatu.
Przewodniczący Rady poinformował, że po konsultacji z Radcą Prawnym postanowił przekazać sprawę do prokuratury. Pan Miszkiel uważa, że w wymienionej skardze obrażono Urząd oraz pracowników Starostwa. Zaznaczył, że można pisać skargi na ludzi funkcyjnych- na Pana Starostę, na Przewodniczącego Rady, natomiast niedopuszczalne jest obrażanie Urzędu i jego pracowników. Przewodniczący Rady chce skierować sprawę do prokuratury łącznie z treścią skargi. Również Radca Prawny podpisał się na sporządzonej dokumentacji. Pan Miszkiel powiedział, że zna Pana, który sporządził skargę. Ma nadzieję, że wezwanie do prokuratury wpłynie na jego zachowanie i zapobiegnie tego typu sytuacjom.
Pan Kowalski zapytał Przewodniczącego Rady, czy w piśmie występuje jako osoba prywatna, czy jako Przewodniczący Rady?
Pan Przewodniczący odpowiedział, że jako Przewodniczący Rady.
Pan Kowalski zasugerował, że skierowanie sprawy do prokuratury należy do osoby, która została obrażona w skardze. W tym przypadku powinien to zrobić Pan Starosta, ponieważ obrażające pismo Pana (…..) nie dotyczy ani Radnych, ani Przewodniczącego Rady.
Przewodniczący Rady wyjaśnił, że skargi są zawsze kierowane do Przewodniczącego Rady, a w tym przypadku obrażono Urząd.
Pan Kowalski podkreślił, że Rada Powiatu nie została obrażona, a głową Urzędu jest Pan Starosta. Jeżeli Pan Starosta jest w tej skardze i uważa, ze został obrażony lub zniesławiony, ma prawo wystąpić do prokuratury. Również, jeżeli Zarząd Powiatu uważa, że należy tę sprawę skierować do prokuratury, to drogą Zarządu jest wystąpienie z takim wnioskiem. Pan Kowalski uważa, że Przewodniczący Rady, nie powinien występować do prokuratury, ponieważ to nie należy do Jego kompetencji.
Pan Grzybowski przychylił się do słów Pana Kowalskiego. Podkreślił, że wniosek skierowany do prokuratury musi mieć ważność prawną oraz poprosił Przewodniczącego Rady o ponowną konsultację z Radcą Prawnym.
Przewodniczący Rady nie sprzeciwił się opinii Przewodniczącego Komisji oraz Radnego.
W głosowaniu nad przyjęciem materiałów na XXXIII Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego głosowało 13 członków Komisji: 13 członków głosowało za przyjęciem materiałów, nie było głosów przeciwnych, nikt nie wstrzymał się od głosu.
W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr 33/31/13 Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa z dnia 29 lipca 2013 w sprawie zatwierdzenia materiałów na XXXIII Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego /zał. nr 5 /.
Ad. pkt 3. Sprawy różne:
Pan Sekretarz poinformował, że w marcu bieżącego roku, Pan Kowalski złożył wniosek dotyczący zmian Regulaminu Rady Powiatu Sejneńskiego. Pan Kowalski uznał, że regulamin wymaga aktualizacji, do czego przychylił się Pan Starosta i zapewnił, że zmiany regulaminu nastąpią w drugim półroczu. Regulamin Rady Powiatu Sejneńskiego powstał przy Statucie Rady Powiatu z 1999 r. Wspomniany zbiór przepisów był aktualizowany w przypadkach zmiany składu poszczególnych Komisji. Do tej pory nie dokonywano większych poprawek. Po ostatniej aktualizacji, statut rzeczywiście nie zawiera danych dotyczących składu ilościowego Komisji Stałych Rady. Niemniej jednak, po gruntownej analizie istniejącego regulaminu należy sobie zadać pytanie, czy należy uszczegółowić Statut Powiatu i zrezygnować z Regulaminu Rady Powiatu Sejneńskiego, czy też pracować ponownie nad regulaminem. Pan Sekretarz zaznaczył, że ponowne aktualizowanie regulaminu wiąże się z powielaniem uchwalonych przepisów prawa miejscowego w formie statutu i uchwały samorządowej. W związku z tym zapytał Radnych, czy uszczegółowić obecny statut czy też stworzyć nowy regulamin pracy rady.
Pan Kowalski zaproponował, aby rozpocząć pracę nad nowelizacją statutu, a po jego przyjęciu uchylić regulamin. Podkreślił jednak, że niektóre zapisy zawarte w regulaminie są korzystne dla Radnych i Rady, a nie występują w statucie.
Pan Sekretarz zaproponował, aby Radni złożyli propozycje zmian do statutu, który dotyczy Rady Powiatu. Chciałby również, aby nowy zbiór przepisów został sporządzony przy wspólnej pracy Radnych i Zarządu. Pan Sekretarz poprosił, aby zgłaszać do Pani Mikłaszewicz wszelkie uwagi i wnioski dotyczące zapisów do statutu.
Pan Starosta poinformował Radnych o zbliżającym się remoncie chodnika na ul. Marii Konopnickiej. Starostwo posiada już część materiałów potrzebnych do wykonania inwestycji. Odnowiony chodnik nie zmieni swojego miejsca ani wymiarów. Istnieje również pomysł, aby wyremontować chodnik w Gibach, poprzez wymianę i wyrównanie pozapadanych w nim płyt. Zaplanowano także budowę nowego chodnika w Berżnikach. Jeżeli wystarczy materiału, chodnik taki będzie można położyć od kościoła do przystanku. Inwestycja ta z pewnością zwiększy bezpieczeństwo mieszkańców.
Pan Starosta oznajmił również, że w najbliższym czasie planowane jest docieplenie łącznika między szkołą, a kotłownią w Puńsku. W przeciągu miesiąca zostaną tam wymienione okna w ramach środków z projektów, ponieważ rozstrzygnięto już odpowiedni przetarg. Ocieplenie i struktura zostanie położona we własnym zakresie. Postanowiono także pomalować kotłownię.
Starostwo Powiatowe ma możliwość wykupienia budynków służb granicznych na byłym polsko-litewskim przejściu w Ogrodnikach. Cena obiektów jest bardzo atrakcyjna, a ich kupno może przynieść wiele korzyści finansowych dla powiatu. Obecnie w jednym z budynków prowadzona jest działalność kantorowa oraz weterynaryjna. Powiat Sejneński również przejął szalet w Ogrodnikach od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Znaleziono osobę chętną do jego uruchomienia. Starostwo Powiatowe chce wyłonić czasowego właściciela obiektów w momencie ich zakupu. Przy budynkach mieszczą się również dwie powierzchnie reklamowe. Wartość każdej z tablic wyceniono na nie mniej niż 3000 zł w skali roku. Zgłosiły się już chętne osoby do ich wykorzystania. Utrzymanie przejścia granicznego należy obecnie do Starostwa. Na dzień dzisiejszy wykoszono i wygrabiono wspomniany teren. Po ostatniej przebudowie drogi, prowadzącej do przejścia granicznego, zabezpieczono miejsca, gdzie zalewano paliwo, sprawdzono również instalację, która w pełni działa. Po otrzymaniu decyzji od Wojewody, Starostwo rozpocznie działania na przejściu granicznym, które z pewnością przyniesie zyski. Zaistniał pomysł, aby w jednym z nabytych budynków powstało Europejskie Centrum Ekonomi Społecznej, prowadzone wraz ze stroną litewską (Łoździeje, ewentualnie Mariampol bądź Alytus). Najprawdopodobniej 10 sierpnia, z inicjatywy Przewodniczącego Rady, Pan Starosta spotka się z Ministrem Pracy, w celu omówienia systemu finansowania wspomnianej działalności. Starostwo chce uszczegółowić zapewnienia na okres 3 lat oraz uzyskać 1 100 000zł ze strony ministra.
Pan Starosta poinformował również, że w sobotę odbył się Turniej Piłki Koszykowej w ZSO w Sejnach. Inicjatorami rozgrywek byli sami uczniowie. W turnieju wzięło udział 8 zespołów- 4 z Suwałk, 1 z Puńska i 3 z Sejn. I miejsce zajęła drużyna z Puńska, a II i III miejsce osiągnęły drużyny z Suwałk. Pan Starosta chce złożyć podziękowania na Sesji Panu Małkińskiemu – Dyrektorowi ZSO za pomoc przy organizacji turnieju.
Pan Starosta pogratulował Panu Tomaszowi Andrejczyk za osiągnięcia córki, która zajęła I miejsce w Ogólnopolskiej Olimpiadzie Młodzieży z dziedziny rzut oszczepem.
Pan Starosta przypomniał, że 8 września odbędą się V Dożynki Powiatowe. Uroczystości rozpoczną się o godzinie 10.00 Mszą Św. w Bazylice p.w. NNMP. Dalsza część obchodów odbędzie się na placu przy Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Sejnach. 26 lipca zakończył się nabór na konkurs ,,Estetyczne Gospodarstwo 2013”. Wpłynęło około 15 zgłoszeń. Starostwo poszukuje sponsorów do zakupu nagród. Konkurs na ,,Młodego Rolnika 2013” zostanie rozstrzygnięty przez Wójtów i Burmistrza. W ubiegłym roku, Przewodniczący Rady Powiatu oraz Rady Gminy wyróżnił jednego rolnika z naszego powiatu. W najbliższych dniach odbędzie się spotkanie, podczas którego zostanie wybrana kolejna wyróżniona osoba. Podczas obchodów odbędzie się także konkurs na „Wieniec dożynkowy 2013”. Pan Starosta chce, aby korowód dożynkowy poprowadziła Kapela Klumpe z Puńska, jadąca kolorowymi wozami. Pan Starosta zaprosił wszystkich chętnych do udziału w Dożynkach.
Pan Starosta poinformował również o zbliżających się obchodach z okazji 50-lecia powstania Szpitala w Sejnach. Głównym organizatorem uroczystości jest Dyrektor Szpitala. Starostwo Powiatowe chce ufundować statuetkę z podziękowaniem za niesienie pomocy. Dyrektor Szpitala postanowił wyróżnić zasłużonych lekarzy.
Przewodniczący Komisji - Pan Grzybowski zapytał, czy można pozyskać materiał z obecnie rozbieranego chodnika w Sejnach?
Pan Starosta oznajmił, że materiał ten zostanie przeznaczony na chodnik przy ul. Marii Konopnickiej.
Przewodniczący Komisji – Pan Grzybowski poinformował, że od 1 lipca zmienia się ustawa odnośnie transportu. Transportowcy przygotowali sobie możliwości dojazdu do bazy, a przedsiębiorcy muszą wykazać się bazami odpowiednimi do ciężkiego sprzętu. Obowiązkiem Starostwa jest dopilnowanie, aby ciężkie transporty nie odbywały się tam, gdzie jest to zabronione. Skutkiem takich wykroczeń są dziury w drogach, których naprawiane jest nietrwałe i kosztowne. Przewodniczący Komisji poprosił Radnych o zainteresowanie się rondem w Poćkunach, łączącym drogę wojewódzką z powiatową i krajową. W przeszłości sprawa rozgrywała się o działkę za 7 000 zł.
Pan Starosta oznajmił, że zaakceptowano wniosek, którego organem wiodącym była Gmina Puńsk. Dotyczy on remontu asfaltu na odcinku Burbiszki- Jednorajście, mierzącego 1,6 km. Wykonanie inwestycji planowane jest na rok 2014.
Pan Kuklewicz zapytał, jak uczniowie sejneńskich szkół poradzili sobie z maturami i jak wyglądają ich wyniki na tle osiągnięć wojewódzkich i krajowych? Poprosił również o udzielenie informacji na temat absolwentów gimnazjum- ilu uczniów ukończyło szkołę i ilu będzie kontynuować naukę w ZSO w Sejnach?
Pan Starosta odpowie na pytania Pana Kuklewicza podczas najbliższej Sesji.
Protokołowała Przewodniczył
Katarzyna Mikłaszewicz Ryszard Grzybowski
Metryka strony