prot_ko_29_2013
Protokół nr 29/13
posiedzenia Komisji Oświaty, Zdrowia,
Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa
w dniu 25 stycznia 2013 r.
Posiedzenie Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa rozpoczęło się o godz. 9:00, a zakończyło o godz. 9:55.
Otwarcia posiedzenia dokonał Przewodniczący Komisji – Pan Ryszard Grzybowski. Stwierdził prawomocność posiedzenia /lista obecności stanowi zał. nr 1/. W posiedzeniu uczestniczyła również Pani Aneta Kimszal – Skarbnik Powiatu Sejneńskiego oraz Pan Marek Ślusarz- Sekretarz Powiatu Sejneńskiego.
Na Komisji nieobecni byli:
- Pan Franciszek Alboszta
- Pan Zygmunt Kowalski
- Pan Józef Miszkiel
- Pan Witold Wincenty Racis
- Pani Anna Krystyna Witkowska.
Porządek posiedzenia:
- Przyjęcie protokołu Nr 28/12 z dn. 27.12.2012 r.
- Przyjęcie materiałów na XXVIII Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego.
- Sprawy różne.
Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie.
Ad. pkt. 1. Przyjęcie protokołu Nr 28/12.
Do protokołu Nr 28/12 uwag nie wniesiono.
Protokół został przyjęty jednogłośnie.
Ad. pkt. 2. Przyjęcie materiałów na XXVIII Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego.
- Projekt uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa na 2013 rok. /zał. nr 2/
Pan Przewodniczący, poinformował, że plan pracy Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa opracowany na rok 2013 przybliżony jest do planu pracy Komisji
z roku ubiegłego – 2012. Dodał, że po konsultacjach z dyrektorem SP ZOZ w Sejnach wzbogacono go jedynie o analizę funkcjonowania służby zdrowia w Powiecie Sejneńskim za rok 2012, odnośnie sytuacji społecznej SP ZOZ w Sejnach oraz perspektyw rozwoju
i możliwości inwestycji na lata 2013-2016. Poinformował również, że w II kwartale istnieje nadzieja na uzyskania dofinansowania z zewnątrz, wiadome będzie również jakimi środkami dysponuje szpital.
Pan M. Ślusarz, zaproponował aby w kwartale I umieścić dodatkowe działanie dotyczące rozważeń nad możliwością zmiany kategorii drogi Giby-Rygol z drogi powiatowej na drogę wewnętrzną Nadleśnictwa w Pomorzu. Pan Sekretarz poinformował również, że Pan Nadleśniczy Pomorza – R. Karczewski wyraża chęć przejęcia i wyremontowania tej drogi na odcinku ok. 20 km. Poza tym taka form rozważań jak rozmowa z Nadleśniczym oraz przeprowadzenie konsultacji z Gminą Giby byłaby dla Nadleśnictwa najbliższa.
Pan A. Baudzis wysunął więc zapytanie, czy takie przekwalifikowanie drogi nie spowoduje zamknięcia/zablokowania ruchu lokalnego, gdyż wszelkie drogi przekształcone w drogi wewnętrzne, oznakowane są w sposób nie tylko ograniczający ruch miejscowej ludności, ale również wkroczenie na jej teren związany jest z licznymi karami finansowymi (np. w formie mandatów).
Pan M. Skupski wyjaśnił, że jeśli drogi powiatowe będą remontowane ze środków unijnych to w takiej sytuacji nastąpi całkowity zwrot kosztów (100%) przy jednoczesnej konieczności spełnienia narzuconego wymogu zamknięcia takiej drogi od ruchu lokalnego. Przy drogach pożarowych jest wymóg zamknięcia.
Pan Jastrzębski oznajmił, że drogi pożarowe odgórnie postrzegane są jako drogi wewnętrzne (w tym przypadku Nadleśnictwa). Poradził więc aby przy zawieraniu umowy przekazania droga potraktowana była później jako centralna/strategiczna, której nie można zamknąć.
Odnośnie zamknięcia drogi powiatowej Pan Kuklewicz dodał, że na drodze takiej kategorii dopuszczalny jest postój bądź zatrzymanie przez uczestnika ruchu (np. grzybiarza), zaś
w przypadku dróg łączących (wewnętrznych) dopuszczalny będzie jedynie przejazd bez możliwości zatrzymania się.
Pan Przewodniczący Komisji podsumowując dyskusję Radnych odnośnie zmiany kategorii drogi Giby-Rygol-Mikaszówka stwierdził, że w sprawie tej powinni wypowiedzieć się prawnicy, którzy najlepiej określą jak korzystnie rozwiązać zaistniały problem w kwestii prawnej. Zasugerował również, aby zebrani przełożyli dywagacje nad tematem przemiany kategorii drogi na Sesję Rady Powiatu, zaś na obradach Komisji podjęli decyzję odnośnie umieszczenia dodatkowego punktu w I kwartale planu pracy Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa na rok 2013.
Członkowie Komisji zgodzili się z sugestią Pana R. Grzybowskiego i przychylili do propozycji dodania problemu do zadań Komisji planowanych na 2013 rok.
Innych uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
- Projekt uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Budżetu i Finansów na 2013 rok.
Zdecydowano, że projekt tej uchwały zostanie szczegółowo omówiony na Komisji Budżetu
i Finansów.
Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
- Projekt uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Rady Powiatu Sejneńskiego na 2013 rok. /zał. nr 3/
Stwierdzono, że do uchwały projektu planu pracy Rady Powiatu Sejneńskiego powinien zostać dopisany dodatkowy punkt odnośnie analizy możliwości dokonania zmiany kategorii drogi Giby – Rygol Nadleśnictwa w Pomorzu z powiatowej na drogę wewnętrzną.
Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
- Projekt uchwały w sprawie delegowania radnego do Powiatowej Rady Zatrudnienia w Sejnach. /zał. nr 4/
Pan Starosta poinformował, ze z końcem marca kończy się kadencja Powiatowej Rady Zatrudnienia i w związku z tym będzie wybierana nowa Rada Zatrudnia, która swoją działalność rozpocznie od 1 kwietnia. Będą delegowane osoby z terenu Powiatu Sejneńskiego. Pan A. Szturgulewski podkreślił, że należy zgłosić kandydatów.
Zgłoszenia kandydata nastąpi na Sesji Rady Powiatu Sejneńskiego.
Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
- Projekt uchwały w sprawie wyznaczenia przedstawiciela Powiatu Sejneńskiego do składu Komisji Konkursowej w celu wyboru Ordynatora Oddziału Wewnętrznego Szpitala SP ZOZ w Sejnach /zał. nr 5/
Pan R. Grzybowski poinformował o wyborze ordynatora oddziału Szpitala SP ZOZ
w Sejnach. Propozycja kandydata oraz wybór przedstawiciela Powiatu Sejneńskiego do składu Komisji Konkursowej nastąpi na najbliższej Sesji Rady Powiatu Sejneńskiego.
Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
- Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Sejneńskiego na 2013 r.
Pani Skarbnik poinformowała o planowanych zmianach w budżecie Powiatu Sejneńskiego, które polegać będą na:
- zwiększeniu dochodów budżetowych o kwotę 199 311,00 zł;
- zmniejszeniu wydatków budżetowych o kwotę 24 150,00 zł i zwiększeniu wydatków
o kwotę 560 072,00 zł;
Po odczytaniu objaśnień dokonanych zmian Pani A. Kimszal przybliżyła również planowany stan budżetu na 2013 rok, w którym:
- dochody budżetu Powiatu w wysokości 19 974 703,00 zł stanowić będą dochody majątkowe (81 695,00 zł) oraz dochody bieżące (19 893 008,00 zł);
- wydatki budżetu Powiatu w wysokości 19 972 244,00 zł, podzielone na wydatki majątkowe oraz wydatki bieżące odpowiednio wynosić będą 1 465 777,00 zł i 18 506 467,00 zł.
Ponadto podano ustaloną kwotę spłaty kredytu na przebudowę drogi powiatowej Nr 1162 Trakiszki-Poluńce-Widugiery oraz określono wysokość deficytu budżetu powiatu, który pokryty zostanie ze źródeł takich jak: wolne środki jako nadwyżki środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu powiatu oraz kredytu długoterminowego w wysokości 926 605,00 zł.
Pan Przewodniczący poinformował ,że do Rady Powiatu wpłynie wniosek o zmianę uchwały w sprawie „ustalenia zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego, określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli prowadzących kształcenie w formie zaocznej, nauczycieli realizujących w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin, pedagoga, psychologa, doradcy zawodowego” ze względu na błędy techniczne takie jak zła podstawa prawna dotycząca szkół/zawodów podanych a nie objętych uchwałą.
Pan Sekretarz dodał, że z zapisu artykułu wynika, iż w tytule należy podać wszystkie zawody wymienione w Karcie Nauczyciela, nawet te które u nas nie występują. Poprawione powinny zostać również odnośniki podawane w ustawie, które ze względu na błędną podstawę prawną odsyłają do złych paragrafów.
Radna L. Fidrych stwierdziła, że jeżeli dla księgowej to jest jasne i będzie ona wiedziała jak ma wypłacać pensje to wszystko jest w porządku, najważniejsze aby system naliczania wynagrodzenia dla nauczycieli pozostał jednolity.
Pan M. Ślusarz zapewnił, że Kuratorium Oświaty nie ma żadnych uwag do treści zasad rozliczania, jest ona poprawna. Zastrzeżenia pojawiły się tylko co do wersów literowych oraz rozszerzenia katalogu osób których ona ma dotyczyć. Pan Sekretarz zaproponował aby poprawić błędy w celu uniknięcia uchylenia uchwały.
Pani L. Fidrych stwierdziła, że przepisy prawa oświatowego są bardzo różnie interpretowane i często nawet sami prawnicy mają problemy z wyznacznikami prawnymi niektórych rozporządzeń. A skoro w uchwale pozostaje ta sama podstawa prawna, ten sam wymiar i sposób naliczania jaki był ustalony, to wszystko pozostaje w jak najlepszym porządku.
Więcej uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
- Projekt uchwały w sprawie powołania Komisji Skrutacyjnej /zał. nr 6/
Obrady na temat tej uchwały przeniesiono na Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego.
Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
- Odczytanie wniosku o odwołanie Starosty Sejneńskiego.
Uznano, że wniosek odczytany zostanie na najbliższej Sesji Rady Powiatu Sejneńskiego.
- Odczytanie opinii Komisji Rewizyjnej w sprawie odwołania Starosty Sejneńskiego.
Opinia Komisji Rewizyjnej, również odczytana zostanie na Sesji Rady Powiatu Sejneńskiego.
Przewodniczący Komisji stwierdził, iż materiały na XXVIII Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego zostały omówione na Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa, w związku z czym zapytał czy są jakieś uwagi.
Uwag do materiałów na XXVIII Sesję nie wniesiono.
W głosowaniu nad przyjęciem materiałów na XXVIII Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego głosowało 8 członków Komisji: 8 członków głosowało za przyjęciem materiałów, nie było głosów przeciwnych, nikt nie wstrzymał się również od głosu.
W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr 29/27/13 Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa z dnia 25 stycznia 2013 r. w sprawie zatwierdzenia materiałów na XXVIII Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego /zał. nr 7/.
Ad. pkt. 3. Sprawy różne.
Pan Starosta poinformował, że ma zamiar podpisać porozumienie z 7 samorządami, gdzie wiodącym samorządem będzie Prezydent Miasta Suwałki. Wyjaśnił, że na podstawie tego porozumienia możliwe będzie przystąpienie do projektu i sporządzenie dokumentacji technicznej wykonania trzech dróg Powiatu Sejneńskiego. Osiągnięta suma 20 tyś. zł przeznaczona będzie na wykonanie dokumentacji technicznej na drogi wchodzące w skład szlaku turystycznego wokół Jeziora Galaduś, takie jak:
- Berżniki – Ogrodniki;
- Sejny – Żegary;
- Żegary – Jenorajście - Burbiszki.
Kolejnym etapem będzie złożenie w ramach tego porozumienia projektu na wykonanie w/w dróg. Przypadał on będzie na przełom 2014 i 2015 roku.
Radny Jastrzębski, zapytał czy w tej sytuacji uznać należy, że wniosek na wykonanie drogi Berżniki – Ogrodniki w ramach dofinansowania z Funduszu Polska-Białoruś przepadł?
Pan Sekretarz wyjaśnił, że jest to zupełnie inny projekt. W tym przypadku chodził o trasy rowerowe, wyznaczenie dodatkowego pasa drogowego o przeznaczeniu dla ruchu rowerowego.
Pan Starosta dodał, że jeśli poprawiony zostanie zły stan nawierzchni to na trasie tej do zrobienia zostanie już tylko ścieżka rowerowa. Pan A. Szturgulewski zauważył również, że za tak niski koszt bardzo trudne było by wykonanie dokumentacji technicznej z własnych środków, gdyż obecnie wykonanie takiej dokumentacji dróg powiatowych jest dużo droższe i potrafi osiągnąć nawet 8 tyś. za opracowanie 1 km . Jest to więc bardzo korzystny układ.
Pani L. Fidrych wysunęła zapytanie: skąd wynika tak niski koszt wykonania dokumentacji technicznej?
Odpowiedziano, że jest to korzyść płynąca z przystąpienia i realizacji projektu, a ten niewielki koszt jest wyłącznie wkładem własnym.
Radny Kuklewicz zapytał, czy były rozważane również inne drogi i czy możliwe byłoby uwzględnienie w projekcie drogi np. prowadzącej do Frącek.
Pan Starosta wyjaśnił, że nie jest to możliwe gdyż 7 samorządów przystąpić chce do projektu określonych już szlaków rowerowych, z czego wynika, że nie możemy wziąć pod uwagę więcej dróg niż te, które już zostały ściśle określone.
Pan M. Skupski dodał, że ponadto drogi te przebiegają przez określonych 7-dem samorządów, które wyraziły chęć uczestnictwa w danym projekcie, a skoro ma to być projekt wspólny nie możemy wybiegać poza ustaloną trasę.
Pan Wicestarosta R. Witkowski zauważył, że praca nad takimi projektami jest długotrwała. Może nawet potrwać 3 lata.
Pan Starosta poinformował, że wyznaczonych zostało 12 tras rowerowych. Do „pewnych” szlaków należy trasa R65 biegnąca przez: Żegary-Puńsk-Budzisko-Rutka Tartak-Wiżajny-Stańczyki-Przerośl-Filipów-Bakałarzewo-Raczki-Barszcze-Sztabin-Lipsk-Rudawkę-Żegary, oraz druga pętla E11 ciągnąca się od Kopiec przez Suchą Rzeczkę-Stary Folwark-Bryzgiel-Płociczno-Żegary i kończy w Ogrodnikach. Pan A. Szturgulewski wspomniał również
o szlaku Nr68 zwanym „Szlakiem Bocianim”, trasie „Jaćwingów” oraz szlaku samochodowym.
Kolejnym poruszonym przez Pana Starostę tematem był turniej piłki koszykowej, który rozpoczął się w dniu 25 stycznia 2013 roku o godzinie 10:00, na sali Liceum Ogólnokształcącego w Sejnach. W turnieju tym weźmie udział 10 drużyn. Walczyć one będą o Puchar Starostwa Sejneńskiego. Przewidzianych zostało 6 pucharów.
W dniu 05.02.2013 roku o godzinie 10:00 zorganizowane zostało spotkanie samorządów ościennych w celu wyrażenia wspólnego podziękowania za czynną promocję Powiatu Sejneńskiego dla lidera grupy „Weekend” – Pana Radosława Liszewskiego. Na spotkanie mogą przybyć wszyscy zainteresowani.
Pan A. Szturgulewski udzielił również informacji na temat wysokich środków finansowych jakie zgromadzone zostały w Urzędzie Pracy. Zachęcał Radnych do poszukiwania osób, które chciałyby podjąć prace w instytucjach, zarówno w formie staży jak i robót publicznych, a zwłaszcza osób, którym brakuje niewielkiego okresu czasu do uzyskania pewnych świadczeń pieniężnych (np. emerytalnych).
Ponadto Pan Starosta oznajmił, że w tym roku w ramach nauki zawodu Powiat chciałby wykonać chodniki w mieście oraz miejscowościach Krasnopol i Giby. W ramach tego działania przewidywane jest także ocieplenia budynków. Dla Starostwa najważniejszy będzie budynek łącznika Stołówki w Puńsku, gdyż nie zostanie on ocieplony w ramach projektu Polska-Litwa. Pan Andrzej Sz. nie ukrywał, że jeśli pozostaną dodatkowe środki to w ramach nauki zawodu uda się również ocieplić jeszcze inne budynki wzniesione na terenie Powiatu Sejneńskiego. Dodatkowo padła informacja, że poszukiwane będą osoby chętne do przejścia takiego szkolenia, a samo działanie związane z ociepleniem zostanie podłączone pod „zielone miejsca pracy”.
Pan Starosta opowiedział również o konferencji, która odbyła się w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w dniu 24 stycznia 2013 roku. Z okazji 10 obchodów Dnia Pracownika Służby Zatrudnienia (obchodzonych 27 lutego) 6 pracowników sejneńskiego PUP-u otrzymało medale za długoletnią pracę przyznane przez Prezydenta. Łącznie otrzymaliśmy 2 złote,
2 srebrne i 2 brązowe medale.
Pan M. Ślusarz przypomniał Członkom Komisji o apelu starostów dotyczącym ujednolicenia przepisów związanych z farmami wiatracznymi. Pan Sekretarz poinformował, że otrzymaliśmy pismo od Ministerstwa, z którego wynika iż polski Rząd podpisał wieloletnie umowy międzynarodowe i zobowiązał się do prowadzenia energii odnawialnej w ramach UE, jak również zauważył koniczność uściślenia przepisów, czego wynikiem będzie opracowanie nowego rozporządzenia Ministra Gospodarki, Transportu i Budownictwa dotyczące planów zagospodarowania przestrzennego /zał. nr 8/. Ponadto Rząd stawia
w swoim stanowisku taką interpretację przepisów, w której na dzień dzisiejszy potwierdza istnieje gamy rozporządzeń pozwalających uporządkować sytuację z farmami wiatracznymi.
Po pierwsze wg. Rządu fermy wiatrakowe powinny powstawać na gruntach, które są wyłączone z produkcji rolnej. Oznacza to, że ustawa dotycząca wyłączenia z produkcji rolnej musi być przestrzegana przez urzędników prowadzących politykę w tym zakresie. Po drugie ferma wiatraczna nie może powstać w innym miejscu niż wskazuje to plan zagospodarowania przestrzennego - podstawowy dokument tworzenia farm wiatracznych oparty na opiniach oddziaływania na środowisko. Według zaleceń polskiego Rządu plany mają powstawać ściśle, dzięki czemu cała dokumentacja do ów planu pozostaje jawna
i czytelna.
Podstawowym dokumentem zezwalającym na powstanie ferm wiatracznych w planie zagospodarowania przestrzennego jest decyzja oddziaływania na środowisko. Rząd wskazuje, że do tej pory zbyt lekko podchodzono do tego typu dokumentów, często pomijano istotne kwestie związane m.in. z występowaniem obszarów chronionych, terenów rezerwatu przyrody, parków narodowych, czy też występowanie gatunków chronionych.
Pan Sekretarz wspomniał również o powstawaniu Wojewódzkich Planów Zagospodarowania Przestrzennego tworzonych przez Wojewodę, w których po konsultacjach z gminami wstępnie wskazane zostać mają miejsca uwzględniające usytuowanie farm wiatracznych. Bardzo ważną rolę w tym przypadku odgrywają raporty oddziaływania na środowisko, które uwzględniając wskaźniki takie jak: moc turbiny, wysokość masztu na którym turbina zostanie zainstalowana, itp.. pozwalają na obliczenie odległości oraz tak ważnego poziomu natężenia hałasu zagrażającego ludziom.
Ponadto w otrzymanym dokumencie, mowa jest o tym, że Rząd RP dążył będzie do zwiększenia zakresu badań i monitoringu zdrowia mieszkańców terenów położonych nieopodal istniejących ferm wiatracznych, czyli nałoży szczególny nacisk na przebadanie populacji w celu określenia możliwości występowania negatywnego oddziaływania turbin wiatrowych na społeczeństwo pozostające w ścisłych relacjach z wiatrakami.
W związku z otrzymanym pismem, Pan Sekretarz po uzgodnieniu z Panem Starostą, przesłał do Wydziałów Starostwa, zarówno tych które zajmują się zmianą rodzaju gruntu, jak i Wydziału Budownictwa rządowe pismo aby przeanalizować istniejące przepisy
i określić możliwości na późniejsze powstawanie farm wiatrowych.
Pan Sekretarz polecił przeczytanie dokumentu i wygenerowanie własnego zdania. Stwierdził ponadto, że temat ten został poruszony przez Rząd w celu stworzenia bardziej szczegółowych planów zagospodarowania przestrzennego.
Pan Starosta poinformował, że w piątek odbyło się spotkanie, na którym uczestniczyli także inni starości. Znaczną część tej konferencji poświęcono na dyskusję na temat odnawialnych źródeł energii. Jak stwierdzono - nie ma przestrzeni bez energii czyli takiej, na której jej ilość jest niewystarczająca. Potwierdzają to projektanci wiatraków, którzy twierdzą, że nie może zostać wykorzystywana tylko energia wiatrowa, pod uwagę wziąć trzeba też inne źródła pozyskiwania energii (np. słońce), bo sama energia z wiatraków to tylko produkt.
Wszystko dzieje się jednak na poziomie gmin i to gminy świadomie wyrazić muszą swoją opinię na temat zmiany planów pod kątem uwzględnienia farm wiatrowych. Powiat jest
w tym momencie neutralny, a swoje stanowisko wyrazić będzie mógł dopiero po otrzymaniu kompletnej dokumentacji od gmin. Pozostajemy więc bezstronni.
Pan E. Kuklewicz po przytoczeniu następujących słów: „gdybyśmy całą Polskę obstawili wiatrakami, i tak by zaraz zabrakło energii” stwierdził, że najbardziej efektywną oraz ekologiczną pozostaje energia atomowa i to do niej właśnie trzeba zmierzać.
Pan Przewodniczący Komisji zadał pytanie: Jeśli mieszkańcy naszego powiatu chcieli by postawić małą przydomową (do 2 kw) elektrownię wiatrowa z turbiną nie przekraczającą 10 m, czy w takim przypadku wymagane jest pozwolenie na budowę czy będą to działania uznane za prace budowlane nie wymagające pozwolenia?
Odpowiedzi udzielił Pan Starosta stwierdzając, że teren Gminy Sejny w swoim planie przewiduje zakładanie takich małych elektrowni wiatrowych w ramach siedliska - na zgłoszenie.
Pan Skupski powiedział, że interesował się wcześniej tym tematem, i stwierdzić może, że różne są wskazówki i wymagania w różnych samorządach. W zależności jak dany samorząd potraktuje turbiny wiatrowe (czy to jako maszt do celów specjalnych, czy turbinę wiatrowa przydomowa na potrzeby domu jednorodzinnego) takie pozwolenie zostanie wydane.
Pan A. Szturgulewski na koniec spotkania przekazał informację o zmianie przepisów dotyczących budowy małych oczyszczalni przydomowych w roku 2014. W związku z czym niezbędne będą wykonania ekspertyz odśrodowiskowych. Poradził zainteresowanym realizację takiej inwestycji aby dokonali jej jeszcze przed zmianą przepisów, gdyż później będzie to znacznie utrudnione.
Na tym protokół zakończono.
Protokołowała Przewodniczył
Katarzyna Mikłaszewicz Ryszard Grzybowski
Metryka strony