prot_kb_28_2013

Protokół nr 28/13

posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów

w dniu 25 stycznia 2013 r.

 

Posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów rozpoczęło się o godz. 10:00 zakończyło się o godz. 10:50.

Otwarcia posiedzenia dokonał Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów- Pan Jan Łuba. Stwierdził prawomocność posiedzenia /lista obecności stanowi zał. nr 1/.
W posiedzeniu uczestniczyła również Pani Aneta Kimszal – Skarbnik Powiatu Sejneńskiego oraz Pan Marek Ślusarz- Sekretarz Powiatu Sejneńskiego.

Na posiedzeniu nieobecni byli:

- Pan Franciszek Alboszta

- Pan Zygmunt Kowalski

- Pan Józef Miszkiel

- Pan Witold Wincenty Racis

- Pani Anna Krystyna Witkowska.

 

Porządek posiedzenia:

 

  1. Przyjęcie protokołu Nr 27/12 z dn. 27.12.2012 r.
  2. Przyjęcie materiałów na XXVIII Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego.
  3. Sprawy różne.

 

Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie.

 

 

Ad. pkt. 1. Przyjęcie protokołu Nr 27/12 z dn. 27.12.2012 r.

 

Do protokołu Nr 27/12 uwag nie wniesiono.

Protokół został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad. pkt. 2. Przyjęcie materiałów na XXVII Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego.

 

  1. Projekt uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa na 2013 rok.

 

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

  1. Projekt uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Budżetu i Finansów na 2013 rok. /zał. nr 2/

 

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

  1. Projekt uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Rady Powiatu Sejneńskiego na 2013 rok. /zał. nr 3/

 

Pan Przewodniczący odczytał projekt uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Rady Powiatu Sejneńskiego na 2013 rok. Stwierdzono, że do uchwały powinien zostać dopisany punkt odnośnie drogi Giby-Rygol.

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

  1. Projekt uchwały w sprawie delegowania radnego do Powiatowej Rady Zatrudnienia w Sejnach.

 

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

  1. Projekt uchwały w sprawie wyznaczenia przedstawiciela Powiatu Sejneńskiego do składu Komisji Konkursowej w celu wyboru Ordynatora Oddziału Wewnętrznego Szpitala SP ZOZ w Sejnach.

 

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

  1. Projekt uchwały  w sprawie zmian w budżecie Powiatu Sejneńskiego na 2013 r. /zał. nr 4/

 

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

  1. Projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Sejneńskiego na lata 2013-2027. /zał. nr 5/

 

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

  1. Projekt uchwały w sprawie powołania Komisji Skrutacyjnej /zał. nr 6/

 

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

 

Przewodniczący Komisji stwierdził, iż materiały na XXVIII Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego zostały omówione na Komisji Budżetu i Finansów, w związku z czym zapytał czy są jakieś uwagi.

 

Uwag do materiałów na XXVIII Sesję nie wniesiono.

 

W głosowaniu nad przyjęciem materiałów na XXVIII Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego głosowało 9 członków Komisji: 9 członków głosowało za przyjęciem materiałów, nie było głosów przeciwnych, nikt nie wstrzymał się też od głosu.

 

W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr 28/27/13 Komisji Budżetu i Finansów z dnia 25 stycznia 2013 r. w sprawie zatwierdzenia materiałów na XXVIII Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego /zał. nr 7/.

 

 

Ad. pkt. 3. Sprawy różne.

 

Pan Starosta wyjaśnił sprawę wysokości środków jakie zostały po wypłaconych dietach radnych w roku 2012.  W roku tym dietę wypłacono 13 razy (w tym jedną zaległą - z grudnia 2011 r.). Po dokonanych operacjach do wykorzystania pozostała kwota o wartości 81,00 zł.

 

Pan Przewodniczący Komisji stwierdził, iż pracodawcy nie chcą brać osób bezrobotnych na staże ani prace interwencyjne, a państwo tworzy tak zwane fikcyjne zanikanie bezrobocia, bo te pieniądze, które są w Urzędzie Pracy, to w statystykach Ministra Płac zmniejszają się. Problem jest więc inny – to brak tworzenia miejsc pracy przez samorządy gminne. Zakłady pracy, które u nas są „nie tworzone” są zamykane, a więc pieniądze które daje państwo na bezrobotnych przeznaczane są na zamykanie miejsc, które jeszcze istnieją i funkcjonują.

 

Pan M. Plesiewicz poinformował, że samorządy nie są zobligowane, żeby te miejsca tworzyć.

 

Pani Fidrych dodała, że ludzie szukają pracodawców a ich brakuje.

 

Pan Skupski przedstawił problem na podstawie firm transportowych Gminy Giby, które muszą płacić do Urzędu Gminy ogromne podatki za samo posiadanie samochodu przewożącego np. drewno. Koszty z tym związane potrafią osiągnąć wartość nawet 60 - 80 tys. zł. Tak samo dzieje się w miastach. Na terenie miasta Sejny koszty utrzymania działalności (tartaku) są potężne, nakłada się na to np. utrzymanie pracownika typu płacenie składek ZUS, jak i same koszty związane z funkcjonowaniem działalności takie jak podatek naliczany od metra.

 

Pan R. Witkowski, dodał, że kilkakrotnie był obecny na Radzie Zatrudnienia i nie zaobserwował żadnych nieprawidłowości w pracy dyrektora PUP-u, który działa bardzo dobrze/idealnie. Stwierdził natomiast, że problem tkwi w systemie. Jako przykład Pan Wicestarosta podał, niedawno obchodzoną 100 rocznicę śmierci pierwszego Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej panującego w latach 18-20-22 jak również prężną działalność profesora Narutowicza  w okresie, kiedy to Polska była biedniejsza niż jest obecnie,
i w której kadra nie była tak sprawna jak jest dzisiaj, a mimo to ten ubogi grosz był sprawnie i mądrze wykorzystywany. Dlatego też obecnie powinno się podjąć kroki, które zmierzały będą w konkretnym kierunku. Aktualnie tworzone są nowe powiązania i ciekawe inicjatywy pomiędzy samorządami, dzięki czemu skondensowane informacje mogą być wyrażane
i wykorzystywane w określonym celu. Pan R. Witkowski zasugerował, że powinno się podjąć zdecydowane działania, gdyż pomimo dużych  nakładów pieniężnych bezrobocie nadal nie maleje.

 

Pan Przewodniczący Komisji potwierdza, że każdy teren Polski ma inną strukturę oraz możliwości. Pozytywnym aspektem jest możliwość uzyskania środków z Urzędu Pracy, które wykorzystane zostaną na budowę chodników, ocieplania, itp. Gdyby jednak takiej możliwości nie było, to pieniądze, które zostały przeznaczone dla naszego urzędu musiałyby zostać zwrócone.

 

Pan J. Łuba dodał również, że w Polsce przy obecnej gospodarce rynkowej 700 gospodarstw rolnych będzie unicestwionych w ciągu dwóch lat,  a wszystkie objęte tym działaniem osoby  przyjdą do PUP-u lub jak dodaje Pani L. Fidrych – wyemigrują. Jak wyjaśnia dalej Pan Przewodniczący Komisji, mogą to być także ludzie, którzy maja związane ręce poprzez otrzymanie decyzji samorządów odnośnie prowadzonych przedsiębiorstw (też w postaci podatków). Jako przykład posłużyła informacja na temat zamknięcia wszystkich rozlewni mleka po 2015 roku przez „Mlekpol” oraz związanym z tą sytuacją upadkiem drobnych rolników, których głównym źródłem utrzymania jest dostarczanie niewielkiej ilości mleka do zlewni przedsiębiorstwa. Wszelkiemu winne są wydawane dyrektywy: unijne, ekonomiczne, itp.

 

Pan M. Skupski zobrazował sytuację na podstawie Sejn i Augustowa. Mleczarnia
w Augustowie była przedsiębiorstwem świetnie prosperującym i posiadającym dużo nowszy sprzęt niż mleczarnia w Sejnach. Miasto Augustów sprzedało jednak mleczarni teren, na którym obecnie ma ona funkcjonować jako hurtownia. W tym momencie funkcjonuje jeszcze mleczarnia Sejny. Jest to grunt oddany w użytkowanie wieczystym i jak wiadomo z bardzo wysoko podniesionym czynszem (Miasto Sejny podniosło czynsz o ok. 500% na okres trzech lat).  Dla przedsiębiorstwa koszta utrzymania takiej inwestycji są bardzo wysokie, dlatego też bardzo często rozważana jest konieczność zamknięcie takiego przedsięwzięcia pomimo nieuniknionych zwolnień pracowników.

 

Pan Grzybowski stwierdza, że nie możemy narzekać na samorządy, gdyż winę za zamykanie przedsiębiorstw ponoszą kontrahenci odbioru towarów, bo jak wyjaśnia, dzisiaj cena uprawianego zboża zależna jest od globalnych stawek. Poza tym, co można zrobić jeśli nawet sama sprzedaż sprzętu budowlanego w roku 2012 spadła do 1/5
w stosunku do roku poprzedniego - 2011, a nasz polski oddział zarabiać musi na oddziały czeskie i austriackie, gdyż tam zauważalny jest jeszcze większy deficyt. My możemy ingerować na wszystkie strony  lecz trudno jest znaleźć złoty środek.

Potrzebne są więc decyzje na szczeblu „Ulicy Wiejskiej”.

 

Pan Jastrzębski stwierdził, że systemowe rozwiązania nie pracują na korzyść.  Potrzebne jest ręczne sterowanie środkami przeznaczonymi na walkę z bezrobociem. Zadano pytanie: dzisiaj gmina (jeżeli chodzi o cele publiczne) musi wykazać efektywne dochody,
a w przypadku jeśli ma małe środki jak może je wydać na roboty publiczne? Odpowiedź brzmiała następująco: dla naszego regionu potrzebne jest inne sterowanie aby wszytko lepiej prosperowało.

 

Pani L. Fidrych po rozmowie z mieszkańcami, ujawniła ich skromne marzenie/wezwanie – zakładzik na ok. 200 osób. Zaproponowała aby wspólnymi siłami, przy pomocy zdolnych absolwentów, pomysłowych i innowacyjnych ludzi Powiat Sejneński podjął pewne kroki
w celu otworzenia furtki, zaoferowania ulg, nadania pomysłu i rozpoczęcia działań  ratujących sytuację na ranku.

 

Pan Starosta stwierdził, że dla Powiatu najważniejsza jest efektywność zatrudnienia i nacisk na roboty publiczne, dlatego Powiat skłania się do tego aby były prace/roboty w ramach nauki zawodu. Wyraża więc chęć złożenia wniosków na roboty publiczne. Pan
A. Szturgulewski zakomunikował, że w najbliższy poniedziałek wybiera się na spotkanie
w Puńsku, gdzie spróbuje przekonać obecnych do tego aby jak największa ilość osób poszła na roboty publiczne, gdyż jak wyjaśnia ani staże ani prace interwencyjne nie przynoszą żadnych efektów. Zachęcał również Członków Komisji, aby namawiali wójtów do przychylnego ustosunkowania się idei robot publicznych.

Pan Starosta nakreślił ponadto inny problem związany z sytuacją bezrobocia – a mianowicie trudność ze znalezieniem odpowiednich pracowników na terenie Powiatu Sejneńskiego. Mimo obszernego forum wsparcia dla osób bezrobotnych, jakie Powiat oferuje, zainteresowanie możliwością skorzystania z proponowanej pomocy jest nieliczne. Większa grupa osób po prostu nie chce pracować.

Jeśli jednak znajdzie się pracownik zdeterminowany do pracy, to efektywność takiego zatrudnienia będzie, ale tylko wtedy jeśli będą to roboty publiczne.

 

Pan Przewodniczący Komisji stwierdził, że społeczeństwo przyzwyczajone jest do „socjalu”.

 

Pani Fidrych dodała, że nie daliśmy tym ludziom alternatywy. Wciąż brakuje pomysłu aby coś zrobić. Wyjawiła, ze odczuwa dyskomfort, z powodu zmarnowania 8-10 lat w kwestii wykorzystania środków unijnych.

 

Jak zauważył Pan M. Skupski, aby coś ruszyło w działalności przedsiębiorczej należy uprzednio stworzyć odpowiednie warunki. Jak na razie samo prowadzenie działalności
gospodarczej w Sejnach jest o wiele droższe niż w Suwałkach czy Gołdapi.

 

Pan J. Łuba zaproponował aby zorganizować oddzielną komisję, na której można by było spotkać się z PUP-em i przedyskutować bardziej szczegółowo poruszoną powyżej kwestię bezrobocia.

 

Pan Wicestarosta uznał, że na takie spotkanie zaproszeni powinni zostać również przedsiębiorcy oraz władze poszczególnych gmin Powiatu Sejneńskiego. 

 

Zdaniem Pana Kuklewicza wieś zacznie produkować bezrobotnych. Zmniejszy się ilość rolników, bo z 8-10 ha mało kto będzie się w stanie utrzymać, bo jak powszechnie wiadomo podatki na  terenie powiatu są ogromne.  Jako kolejny przykład trudnej sytuacji na rynku miały posłużyć gospodarstwa produkujące tytoń (40 tyś. obiektów), które stanowią utrzymanie dla 5, 6 a nawet  7 osób.

 

Pan Jastrzębski dodał, że gdy zostaną zniesione dopłaty to padną kolejne gospodarstwa.

 

Jako ostatni swoją opinię wyraził Radny Grzybowski. Stwierdził, że należałoby utworzyć grupy producenckie, gdyż możliwe wtedy będą negocjacje prowadzone przez rolników jak również  nastąpi wzrost rangi tej grupy społeczeństwa. Ponadto Gminy będą mogły pozyskać dodatkowe pieniądze.

 

 

Na tym protokół zakończono.

 

               Protokołowała                                                                         Przewodniczył

       Katarzyna Mikłaszewicz                                                                    Jan Łuba

Metryka strony

Udostępniający: Biuro Rady Powiatu

Wytwarzający/odpowiadający: Katarzyna Mikłaszewicz

Wprowadzający: Katarzyna Mikłaszewicz

Data wprowadzenia: 2013-03-28

Data modyfikacji: 2013-03-28

Opublikował: Katarzyna Mikłaszewicz

Data publikacji: 2013-03-28