proto_ko_27_2012

Protokół nr 27/12

posiedzenia Komisji Oświaty, Zdrowia,

Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa

w dniu 27 listopada 2012 r.

 

Posiedzenie Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa rozpoczęło się o godz. 11.00, zakończyło się o godz. 12.10.

Otwarcia posiedzenia dokonał Przewodniczący Komisji – Pan Ryszard Grzybowski. Stwierdził prawomocność posiedzenia (lista obecności stanowi zał. nr 1). W posiedzeniu uczestniczyła również Pani Aneta Kimszal – Skarbnik Powiatu Sejneńskiego oraz Pan Marek Ślusarz- Sekretarz Powiatu Sejneńskiego.

Nieobecni na Komisji:

- Pan A. Baudzis.

 

Porządek posiedzenia:

 

  1. Przyjęcie protokołu Nr 26/12 z dn. 22.10.2012 r.
  2. Analiza projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Sejneńskiego na lata 2013 – 2027.
  3. Analiza projektu budżetu Powiatu Sejneńskiego na 2013 rok.
  4. Przyjęcie materiałów na XXVI Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego.
  5. Sprawy różne.

 

Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie.

 

Przewodniczący Komisji zaproponował zmianę kolejności omawiania obrad, aby w pierwszej kolejności omówić materiały na XXVI Sesję Rady Powiatu. Poddał propozycję pod głosowanie.

 

Komisja jednogłośnie zagłosowała „za” zmianą kolejności omawiania obrad.

 

Ad. pkt. 1.

 

Do protokołu Nr 26/12 z dn. 22.10.2012 r. uwag nie wniesiono.

Protokół został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad. pkt. 4. Przyjęcie materiałów na XXVI Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego.

 

  1. projekt uchwały zmieniający uchwałę w sprawie przystąpienia Powiatu Sejneńskiego do realizacji projektu „Podlaski System Informacyjny e-Zdrowie” i zabezpieczenie wkładu własnego /zał. nr 2/.

 

Pani Skarbnik poinformowała, że uchwała była podejmowana 3 razy i teraz wpłynęły ostateczne kwoty. Uchwała na stanowi podstawę do zawarcia porozumienia z SP ZOZ Sejny.

 

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

  1. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Sejneńskiego na 2012 rok /zał. nr 3/.

 

Pani Skarbnik przedstawiła zmiany w budżecie na 2012 r.

 

Budżet po dokonanych zmianach wynosi:

  1. Dochody budżetu powiatu w wysokości 19.244.895 zł.
  2. Wydatki budżetu powiatu w wysokości 20.888.879 zł
  3. Deficyt budżetu powiatu wynosi 3.007.719 zł.

 

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

  1. Projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Sejneńskiego na lata 2012 – 2027 /zał. nr 4/.

 

Pani Skarbnik powiedziała, że uchwałę tą dostosowuje się do uchwały budżetowej. Wprowadza się przedsięwzięcia: remont internatu oraz projekt e-Zdrowie.

 

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

  1. Projekt uchwały w sprawie ustalenia rozkładu godzin aptek ogólnodostępnych na terenie Powiatu Sejneńskiego /zał. nr 5/.

 

Pan Sekretarz powiedział, że został przygotowany harmonogram pracy aptek w dni wolne od pracy, czyli niedziele i święta, który został uzgodniony z Okręgową Radą Aptekarską oraz Wójtami poszczególnych Gmin. Wstępne negocjacje są takie, że apteki będą funkcjonowały na terenie powiatu sejneńskiego w dni wolne od pracy. Aptekarze zgodzili się na dystrybucję leków, chociaż nie przynosi im to takich zysków jakby oczekiwali. Apteki są zmuszone zatrudnić dodatkowego pracownika bądź samemu pełnić dyżur w godzinach nocnych. Doszło do kompromisu w sprawie udzielenia informacji w aptekach o pełnionym dyżurze i nr telefonu osoby dyżurującej. Na chwilę obecną uwag nie było. Apteki są czynne dłużej niż wynika to z harmonogramu, ale to już dowolność pracy aptekarza. Kompromis musi być w tej sytuacji, ponieważ aptekarze nie mają korzyści z tych dyżurów, a ze swoich dochodów nie są w stanie zatrudnić dodatkowego pracownika.

 

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

  1. Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia zmian w Regulaminie Działalności Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Sejnach /zał. nr 6/.

 

Pan Starosta poinformował, że teraz wybór biegłego rewidenta należeć będzie do kompetencji Rady Społecznej SP ZOZ.

 

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

  1. Projekt uchwały w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych w roku 2012 w ramach środków PFRON /zał. nr 7/.

 

Pan Starosta powiadomił, iż znowu są przesuwane środki, których się nie wykorzystuje zgodnie z zapotrzebowaniem osób niepełnosprawnych.

 

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

  1. Projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat i kosztów związanych z usunięciem i przechowywaniem pojazdów /zał. nr 8/.

 

Pan Sekretarz powiedział, że Minister w sprawie dotyczącej usuwania pojazdów zobligował się co roku dokonywać wzrostu kosztów za holowanie i garażowanie pojazdów na parkingach strzeżonych wyznaczonych przez Starostów. W związku z tym, że ukazała się nowelizacja kwot, a uchwała Rady Powiatu była przyjmowana rok temu, należy na 2013 r. podjąć zmienioną uchwałę. Na 2013 r. został opracowany nowy cennik  usług związanych z holowaniem, przemieszczaniem się i garażowaniem pojazdów na parkingach dostosowanych do maksymalnych możliwości. Związane to jest także z tym, że być może zwiększony cennik spowoduje znalezienie się chętnego na prowadzenie tejże usługi. Usługa ta jest nieopłacalna. Koszty ściągania nie są pokrywane kwotami z cennika. W innych miastach, np. w Warszawie jest większe zapotrzebowanie na takie usługi jest bardzo duże. W Powiecie najbliższym przewoźnikiem jest Pan Staniewicz, a następnie przewoźnicy  z Suwałk i Augustowa. Przejazd przewoźników to także dodatkowe koszty, a ustawa stanowi, że te kwoty są maksymalnymi jakie powiat może zapłacić. Pan Sekretarz uznał, że być może po podwyżkach znajdzie się jakiś usługodawca. Z roku na rok rosną również warunki parkingów na jakich powinny się pojazdy znajdować. Po 3 miesiącach maksymalnie, przedstawiciel zwraca się do Powiatu z możliwością przejęcia na rzecz Starostwa tego pojazdu. Następuje to po 6 miesiącach na podstawie wyroku sądowego i wszystkie koszty spoczywają na Starostwie. Pojazdy są niskiej wartości , a koszty wygenerowane przez te pojazdy są tak duże, że Powiat musiałby do nich dopłacać do tych czynności.

 

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

  1. Projekt uchwały w sprawie nadania Statutu Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej w Sejnach /zał. nr 9/.

 

Pan Sekretarz powiadomił, że w związku z ty, iż w dn. 23 września  ukazało się orzeczenia NSA, stanowiące, iż statuty SP ZOZ są prawem miejscowym i podlegają publikacji PUW zwrócił uwagę, że uchwały podjęte wcześniej przez Radę Powiatu są niezgodne z prawem i muszą być opublikowane. SP ZOZ wprowadził nowelizację do statutu, który w październiku był uchwalany. Wprowadzono zmiany, które urząd nadzoru zakwestionował. Jest konieczność wymieniania oprócz przedsiębiorców, które znajdują się każdym statucie, także jednostek które nie są przedsiębiorcami- wydziałów administracji, kadr. Zmiany zostały wprowadzone w §9. Wystąpiono także do SP ZOZ o urealnienie §9, gdzie pojawiają się zapisy nie mające odzwierciedlenia w Rejestrze Medycznym , np. Pogotowie Ratunkowe w Sejnach. SP ZOZ wystąpił do rejestrów medycznych z prośbą o uzupełnienie i podanie pełnych nazw jak wynika ze Statutu. Wystąpiono z prośbą do SP ZOZu, aby ustosunkował się do zapisu przyjętego przez Radę Społeczną SP ZOZu, mówiący o nowych zadaniach Rady Społecznej SP ZOZu. Wskazane zostało w zapisie, że w związku z tym, że Statut uchwala Rada Powiatu to trzeba zapisać w Statucie, że Rada Społeczna przyjmuje ten Statut w formie akceptacji i przedstawia do zatwierdzenia Radzie Powiatu. Rada Społeczna jest ważnym organem w SP ZOZ, w związku z czym powinna zapoznać się ze Statutem SP ZOZ przed Radą Powiatu.

 

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

W głosowaniu nad przyjęciem materiałów na XXVI Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego głosowało 12 członków Komisji: 12 członków głosowało za przyjęciem materiałów, nie było głosów przeciwnych nikt nie wstrzymał się od głosu.

W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr 27/ 25/ 12 Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa z dnia 27 listopada 2012 r. w sprawie zatwierdzenia materiałów na XXVI Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego /zał. nr 10 /.

 

Ad. pkt. 3. Analiza projektu budżetu Powiatu Sejneńskiego na 2013 rok /zał. nr 11/.

Przewodniczący Komisji zaproponował, aby omawiać kolejne jednostki.

 

Pani Skarbnik – dochody na przyszły rok zostały zaplanowane w wysokości stanowiącej 102,90% planowanego wykonania w 2012 roku. Nie zaplanowano dochodów majątkowych, wszystkie są dochodami bieżącymi.

Wszystkie dochody zostały opracowane w sposób realny na podstawie pism z Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego oraz z Ministerstwa Finansów. Środki unijne na podstawie wniosków o płatność oraz zawartych umów o dofinansowanie. Planuje się zwroty z tego roku za: za dokumentację projektową remontu internatu w Puńsku oraz za przebudowę drogi powiatowej Trakiszki – Poluńce – Widugiery. Ponadto są środki na realizację  projektów przez PUP – kwoty są większe niż w roku bieżącym.

Wydatki na rok 2013 stanowią 93,12% przewidzianego wykonania 2012 roku. Wydatki rzeczowe zostały zaplanowane na poziomie bieżącego roku, mając na uwadze zasadę oszczędności i racjonalności. Wynagrodzenia bez podwyżek dla pracowników, a także nauczycielom. Z inwestycji to dotacja dla SP ZOZ w Sejnach do projektu „Podlaski System Informacyjny e-Zdrowie” oraz część inwestycyjna projektu „Współpraca polsko- litewska w celu poprawy warunków życia”, czyli remont internatu przy LO w Puńsku.

 

Pani Skarbnik wyjaśniła, że aby dochody równały się wydatkom należy zaciągnąć kredyty. Planowany kredyt długoterminowy jest na pokrycie planowanego deficytu oraz na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań, w tym również na wyprzedzające finansowanie działań z udziałem środków UE.

 

Przewodniczący Komisji stwierdził, iż przyglądając się dochodom i wydatkom można uznać, że zostało 339 tys. zł rezerwy. Zwrócił uwagę na brak środków na ścinanie topoli przez PZD, zapytał dlaczego nie zostało to zaplanowane?

 

Pani Skarbnik wyjaśniła, iż nigdy nie było to planowane przy tworzeniu projektu budżetu na przyszły rok, tylko w trakcie roku zostało uzupełniane.

 

Przewodniczący Komisji opowiedział się jednak za udzieleniem pracownikom Starostwa, chociaż w minimalnej kwocie, podwyżek, ponieważ płace są niskie, kiedy nie będzie się podnosiło wynagrodzenia przez kilka lat to ciężko będzie wyrównać płace w jednym roku o większą kwotę w porównaniu do innych jednostek. Zapytał czy jest zrobiona analiza zmniejszania się liczby godzin pracy, dni oraz liczba  pracowników, nauczycieli, co wpływa to na wynagrodzenie. Zapytał także o projekt z Białorusią, czyli drogę Sejny – Bosse – Świackie – Berżałowce.

 

Pan Starosta powiedział, że nie ma obligatoryjnych podwyżek dla nauczycieli. Poinformował, iż droga Bosse nie jest ujęta w budżecie, ponieważ dzisiaj jest już wiadome, że jest na 4 miejscu listy rezerwowej. W piątek Pan Starosta rozmawiał z Panem Cieślukowskim, który mówił o 4 - 5 miejscu. Droga nie został ujęta, aby móc zamknąć budżet i aby RIO budżet zatwierdziło. W przypadku wpisania drogi nie udałoby się zamknąć budżetu. Drugim powodem jest na razie brak umowy, na podstawie której można by było zamieść drogę w budżecie.

Pan Starosta powiedział, że nauczyciele nie mają podwyżek, a przewidziane są w  2013 r. W szkole nastąpiła redukcja o 6 etatów oraz 1 odprawa. Palacze zostaną zatrudnieni na umowy sezonowe. Pan Starosta powiedział, że były podwyżki dla pracowników Starostwa Powiatowego w kwocie ok. 300 zł do pensji w 2011 r., natomiast w tym roku nie możliwości podniesienia wynagrodzenia. Przeszedł projekt na chodnik przy u. Konopnickiej oraz w Krasnopolu- to nie zostało ujęte. Pan Starosta uznał, aby zrobić chodniki ze Schetynówek z dofinansowania 30/70. To jest ok. 200 tys. zł na chodniki z wkładu własnego. Pan Starosta obiecał, iż chodniki będą robione typowo gospodarczym sposobem, a mianowicie zostanie zaplanowana nauka zawodu dla osób bezrobotnych. Jest potrzeba zrobienia chodników na terenie Miasta Sejny, Gminy Krasnopol oraz Gminy Giby.

 

Przewodniczący Komisji poprosił, aby przy składaniu wniosków do projektów informować radnych, ponieważ była informacja w Radiu 5, że będzie robiona droga na Jeziorki co nie było wcześniej  zaplanowane. Informacja ta nie została sprostowana, a ludzie mieli nadzieje, więc warto by było posiadać informacje wcześniej.

 

Pani L. Fidrych zapytała jakie są gwarancję przejścia projektu na drogę Sejny – Bosse – Świackie – Berżałowce, jeżeli jest on na liście rezerwowej.

 

Pan Starosta powiedział, że wszystkie przetargi związane z drogami przechodzą w  ok. 60% .

 

Pan S. Jastrzębski powiedział, że w przyszłym roku koszty wykonania zdecydowanie wzrosną. To jest ostatni rok na pograniczu opłacalności. Jesienią – pod koniec roku większość znanych firm zwalnia ok. połowy pracowników. Ceny będą windowane.

 

Pan M. T. Plesiewicz zapytał czy Starostwo Powiatowe przystępuje do programu elektronicznych usług e-Urząd.

 

Pan Starosta odpowiedział, że tak. Poinformował, iż w Starostwie koordynatorem została Pani K. Mikłaszewicz.

 

Ad. pkt. 2. Analiza projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Sejneńskiego na lata 2013 – 2027 /zał. nr 12/.

 

Uwag do projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Sejneńskiego na lata 2013 – 2027 nie wniesiono.

 

Ad. pkt. 5. Sprawy różne.

 

Przewodniczący Rady poinformował, iż w dniu 29 listopada odbędzie się konkurs na ordynatora oddziału chirurgii w Sejnach. Pan Przewodniczący Rady został wybrany przez Radę do reprezentacji, więc chciałby znać opinię Rady, ponieważ zgłoszone są dwie kandydatury- Pan Usowicz oraz Pan Krakowski.

 

Pan Starosta poinformował o wpłynięciu pisma w dniu 05 listopada od Burmistrza Miasta Sejny, który powołując się na ustalenia z 2011 roku z Panem Wicestarostą oraz Panią Skarbnik, z których wynikać miało, że od 2013 r. miałby wpłacać kwotę 40 tys. zł. na prowadzenie biblioteki powiatowej przez Urząd Miasta. Pan Wicestarosta oraz Pani Skarbnik powiedzieli że takich rozmów nie było. Ustalono, że w związku powyższym wypowiada się umowę Burmistrzowi i zostaną przeprowadzone rozmowy na ten temat z sąsiednimi Gminami. Suma jaka zostanie zaproponowana sąsiadom nie będzie wyższa niż 20 tys. zł.

 

Pani L. Fidrych stwierdziła, iż z punktu widzenia lokalizacji to jest jednak centrum edukacyjne młodzieży. Chodzi tu o młodzież, która z niej korzysta. W mieście usytuowane są szkoły gimnazjalne i średnie. Młodzież często idzie do biblioteki czekając na odjazd autobusem do domu. Uznał, że Miasto Sejny jest najdogodniejszym miejscem na prowadzenie biblioteki. Radna stwierdziła, także że nie wiele osób pojedzie specjalnie do Gib czy Krasnopola, aby skorzystać z biblioteki.

 

Pan E.S. Kuklewicz uznał, aby bibliotekę prowadził ktoś inny z Sejn, aby nie było potrzeby przenoszenia.

 

Pani A. K. Witkowska wyjaśniła, iż w Sejnach nadal zostaje Biblioteka Miejska.

 

Pan E. S. Kuklewicz zaproponował, że można by było rozstrzygnąć to w drodze przetargu.

 

Pan M. T. Plesiewicz zapytał ile osób korzysta z biblioteki z Powiatu.

 

Pan Starosta uznał, że nie można komuś  wkomponować słów, które nie padły, to nie jest poważne podejście.

 

Pani L. Fidrych – może jakaś mediacja.

 

Pan Starosta powiedział, że na pismo zostanie wystosowana odpowiedź.

 

Pan E. S. Kuklewicz stwierdził, iż młodzież nadal będzie korzystała z miejskiej biblioteki. Każdy Wójt ma swoją bibliotekę w szkole, ale uważa, że chętnie poprowadzi zadania związane z prowadzeniem biblioteki powiatowej.

 

Pan Starosta  powiedział, że do prowadzenia zadań biblioteki powiatowej  może to być biblioteka gminna.

 

Pan Z. Kowalski zapytał czy jak zmieni się prowadzący to czy biblioteka zostanie w tym samym miejscu. Może zrobić przetarg.

 

Pani L. Fidrych uznała, że iż biblioteka pełni rolę poczekalni, w związku z czym należy to także wziąć pod uwagę.

 

Pan E. S. Kuklewicz powiedział, że jego dzieci korzystają tej biblioteki, ponieważ są tam fachowe pozycje. Księgozbiór musi być odpowiedni.

 

Pan Przewodniczący Komisji stwierdził, że skierowane jest to do młodzieży, więc poprosił o przemyślenie i negocjacje w celu znalezienia korzystnego konsensusu.

 

 

Pan Z. Kowalski odniósł się do pożytku, uznając, iż należy określić kwoty, a nie stosować zapis, że jest to określone w budżecie. W programie musi być konkretna kwota.

 

Pan Sekretarz oznajmił, że zostanie to sprawdzone.

 

Pan M. T. Plesiewicz powiedział, że program współpracy z organizacjami pozarządowymi powinien być przyjęty do 30 listopada.

 

Pan Sekretarz wyjaśnił, że trwają konsultacje.

 

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

              Protokołowała                                                                      Przewodniczył       

      Katarzyna Mikłaszewicz                                                                    Ryszard Grzybowski

 

Metryka strony

Udostępniający: Biuro Rady Powiatu

Wytwarzający/odpowiadający: Katarzyna Mikłaszewicz

Wprowadzający: Katarzyna Mikłaszewicz

Data wprowadzenia: 2013-01-04

Data modyfikacji: 2013-01-04

Opublikował: Katarzyna Mikłaszewicz

Data publikacji: 2013-01-04