prot_19kb_2012
Protokół nr 19/12
posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów
w dniu 11 kwietnia 2012 r.
Wspólne posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów oraz Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa rozpoczęło się o godz. 13.00, a zakończyło się o godz. 15.30.
Otwarcia posiedzenia dokonał Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów- Pan Jan Łuba. Stwierdził prawomocność posiedzenia (lista obecności stanowi zał. nr 1). W posiedzeniu uczestniczyła również Pani Aneta Kimszal – Skarbnik Powiatu Sejneńskiego, Pan Marek Ślusarz- Sekretarz Powiatu Sejneńskiego, mł. insp. Mirosław Wizgo – Zastępca Komendanta Powiatowej Policji w Sejnach, Pan Jarosław Polens – Kierownik Powiatowego Zarządu Dróg, Pan Krzysztof Kozakiewicz – Prezes Regionalnego Stowarzyszenia na Rzecz Osób Niepełnosprawnych, Pan Bogdan Fidrych – Kierownik Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, Pan Zbigniew Złotorzyński – Powiatowy Lekarz Weterynarii, Pani Wioletta Myszczyńska – Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy.
Porządek posiedzenia:
- Przyjęcie protokołu Nr 18/12 Komisji Budżetu i Finansów z dn. 26.03.2012 r.
- Przyjęcie protokołu Nr 19/12 Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa z dn. 26.03.2012 r.
- Przyjęcie materiałów na XIX Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego.
- Sprawy różne.
Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie.
Ad. pkt. 1.
Do protokołu Nr 18/12 Komisji Budżetu i Finansów z dn. 26.03.2012 r. uwag nie wniesiono.
Protokół został przyjęty jednogłośnie.
Ad. pkt. 2.
Do protokołu Nr 19/12 Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa z dn. 26.03.2012 r. uwag nie wniesiono.
Protokół został przyjęty jednogłośnie.
Ad. pkt. 3. Przyjęcie materiałów na XIX Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego.
a) Projekt uchwały w sprawie przyjęcia informacji Komendanta Powiatowego Policji w Sejnach dotyczącej działalności w 2011 r.
Pan Mirosław Wizgo - Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Sejnach przedstawił informację dotyczącą działalności Komendy Powiatowej Policji w 2011 r.
Pan R. Witkowski zapytał na jakim etapie jest uruchomienie wspólnych patroli Policji Polskiej i Litewskiej. Czy w najbliższym czasie zacznie to funkcjonować?
Pan Mirosław Wizgo - Zastępca Komendanta Powiatowej Policji w Sejnach powiedział, że na razie nic się nie zmieniło, średnio 1 raz w miesiącu jest taki patrol. To są służby ruchu drogowego. Takich patroli nie wysyła się na interwencje. Patrole te działają przy konkretnych sytuacjach, którymi są np. mecze sportowe. Prośby o zwiększenie ilości tego typu służb należy kierować do Komendy Wojewódzkiej Policji. Stwierdził, iż dużo czasu zajmuje sama strona organizacyjna tej akcji.
Pan R. Witkowski odniósł się do głośnego wandalizmu w sprawie pomalowanych pomników na terenie Gminy Puńsk. Powiedział, że 15 maja będzie wiele uroczystości, np. 100 rocznica urodzin poety, który mieszkał w Puńsku. W najbliższym czasie będzie ponownie zawieszona tablica na tym pomniku, dlatego poprosił o wzmożenie patroli w tych okolicach.
Pan Mirosław Wizgo - Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Sejnach powiedział, iż część tych spraw związanych ze zdarzeniami w Gminie Puńsku jest prowadzenia przez KWP. Sprawy te nie są jeszcze zakończone. Jeżeli będą imprezy lub będzie jakieś zagrożenie wtedy Policja stara się skutecznie temu przeciwstawiać.
b) Projekt uchwały w sprawie przyjęcia informacji o działalności Powiatowego Zarządu Dróg w Sejnach w roku 2011.
Pan J. Polens – Kierownik PZD w Sejnach przedstawił informację dotyczącą działalności Powiatowego Zarządu Dróg w 2011 r.
Pan M. Skupski zapytał czy jest możliwość frezowania nawierzchni.
Pan J. Polens – Kierownik PZD w Sejnach powiedział, iż frezowanie dróg doprowadziłoby do zdjęcia nawierzchni, ponieważ asfalt jest bardzo cienki. Stwierdził, iż na naszych drogach to nie skutkuje.
Pan Z. Kowalski zapytał czy został dokonany przegląd dróg powiatowych.
Pan J. Polens – Kierownik PZD w Sejnach poinformował, że dokonanie przeglądu planuje się w kwietniu. Uznał, że na bieżąco stan dróg jest mu znany.
Pan Z. Kowalski powiedział, że w ubiegłym roku uczestniczył w takim przeglądzie, w związku z czym liczył, że zostanie przedstawiona prezentacja. Chciałby, aby harmonogram przeglądu dróg był dostępny. Jeśli taki przegląd będzie zaplanowany na Gminę Krasnopol to poprosił o poinformowanie, ponieważ chciałby wziąć w tym udział. Odniósł się do wydarzenia w Puńsku dotyczącego zamontowanych przy drodze powiatowej kamer, pytając jak ta sprawa została załatwiona.
Pan J. Polens – Kierownik PZD w Sejnach poinformował, że był tam na miejscu, gdzie faktycznie są zamontowane skrzynki. W związku z tym, że zamontowane są na słupach energetycznych, które nie stoją w pasie drogowym, nie będzie z tym nic robić. Powiedział, że o przeglądzie dróg powiatowych powiadomi. W zeszłym roku po raz pierwszy przegląd był przeprowadzany w obecności radnych.
c) Projekt uchwały w sprawie przyjęcia informacji Powiatowego Lekarza Weterynarii w Sejnach o stanie bezpieczeństwa weterynaryjnego na terenie Powiatu Sejneńskiego w roku 2011.
Pan Z. Złotorzyński – Powiatowy Lekarz Weterynarii w Sejnach przedstawił informację o stanie bezpieczeństwa weterynaryjnego na terenie Powiatu Sejneńskiego w 2011 r.
Pan Z. Kowalski zapytał ile w Powiecie jest schronisk dla bezdomnych zwierząt.
Pan Z. Złotorzyński – Powiatowy Lekarz Weterynarii w Sejnach powiedział, że nie ma żadnego schroniska.
Pan Z. Kowalski powiadomił, iż Rada Gminy Krasnopol jako miejsce gminnego schroniska wskazała prywatny hotel dla zwierząt.
Pan Z. Złotorzyński – Powiatowy Lekarz Weterynarii w Sejnach powiedział, że przedstawiono mu projekt uchwały i nie wskazywał konkretnego miejsca, do którego miałyby być kierowane zwierzęta. Ponadto poinformował, iż pensjonaty i hotele nie podlegają pod Weterynarię. Nie jest władny nad Urzędem Gminy.
d) Projekt uchwały w sprawie przyjęcia informacji o funkcjonowaniu Domu Pomocy Społecznej Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi w Sejnach w roku 2011 /zał. nr 2/.
Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
e) Projekt uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Sejnach w roku 2011 /zał. nr 3/.
Pan B. Fidrych – Kierownik PCPR przedstawił sprawozdanie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Sejnach.
Pan K. Kozakiewicz zapytał ile z 50 osób, które skorzystały z programów, wzięło udział w turnusie, a ile osób niepełnosprawnych skorzystało indywidualnie.
Pan B. Fidrych – Kierownik PCPR powiedział, iż 30 osób brało udział w turnusie natomiast 20 osób skorzystało indywidualnie. Jeżeli osoby zgłaszają się pod koniec roku to nie można ich zaangażować, ponieważ nie ma już wtedy środków w budżecie.
Pan K. Kozakiewicz zapytał czy do projektów realizowanych przez PCPR angażowane są osoby uczestniczące w WTZ.
Pan B. Fidrych – Kierownik PCPR powiedział, że także korzystają. Osoby, które uczestniczyły w projektach w latach ubiegłych nie mogą powtórnie skorzystać.
Pan K. Kozakiewicz uznał, że istnieje możliwość podwójnego finansowania osób uczestniczących w WTZ i korzystających z projektów PCPR. Natomiast środki jakimi dysponują WTZ dla osób w nich uczestniczących pozwalają na rehabilitację przez cały rok.
Pan B. Fidrych – Kierownik PCPR powiedział, iż przepisy nie zabraniają angażowania do projektów osób biorących udział jednocześnie w WTZ. Osoby uczestniczące w projekcie nie mogą się powtarzać, a już teraz jest problem z odnalezieniem osób niepełnosprawnych, które nie korzystały z pomocy poprzez uczestnictwo w projekcie.
f) Sprawozdanie Regionalnego Stowarzyszenia na Rzecz Osób Niepełnosprawnych w Sejnach i wykorzystania środków finansowych Warsztatów Terapii Zajęciowej w roku 2011.
Pan K. Kozakiewicz – Prezes Regionalnego Stowarzyszenia na Rzecz Osób Niepełnosprawnych przedstawił sprawozdanie stowarzyszenia oraz wykorzystane środki finansowe Warsztatów Terapii Zajęciowej.
Pan J. Łuba stwierdził, iż z tego co się słyszy to stale brakuje pieniędzy, ale cieszy go fakt, że poszczególne osoby nauczyły się upominać o swoje i zgłaszają potrzeby.
g) Projekt uchwały w sprawie przyjęcia informacji Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Sejnach dotyczącej działalności w roku 2011 /zał. nr 4/.
Pani W. Myszczyńska – Dyrektor PUP przedstawiła informację dotyczącą działalności Powiatowego Urzędu Pracy w roku 2011.
Pan J. Łuba zapytał ile dotacji udzielono na działalność – na prowadzenie sklepu z używaną odzieżą. Pytanie wiąże się z tym, iż uznał przekazywanie dotacji na ten cel za nieefektywne, ponieważ takie sklepy się otwierają, a za niedługi czas się zamykają.
Pani W. Myszczyńska – Dyrektor PUP powiedział, iż odkąd została Dyrektorem PUP, czyli od 2008 r. nie została udzielona żadna dotacja na sklep z odzieżą używaną. Od roku 2008 r. wstrzymano przyznawanie dotacji na ten cel.
Pani L. Fidrych stwierdziła, iż społeczeństwo jest zubożałe, dlatego jest popyt na tego typu sklepy.
Pan R. Witkowski zapytał na jakim etapie są spółdzielnie socjalne.
Pan Starosta poinformował, że w piątek odbędzie się spotkanie w PUP z przedstawicielami stowarzyszenia „Barka” , którzy mają doświadczenie w tworzeniu spółdzielni socjalnych. Pan Starosta zaprosił wszystkich na piątkowe spotkanie na godz. 13.00. Poinformował, że możliwość utworzenia ma grupa co najmniej 5 osób przy pomocy Gminnych Ośrodków Pomocy Społecznej.
Pan R. Witkowski zapytał czy w urzędzie pracy są osoby, które mogłyby służyć pomocą w tym temacie.
Pan Starosta powiedział, iż w PUP są dwie osoby, które posiadają ogromną wiedzę na ten temat. Były w siedzibie Stowarzyszenia ”Barka”, aby zobaczyć jak to prosperuje. Pan Starosta uznał, iż na terenie powiatu, gmin są obiekty, które mogłyby zostać przy pomocy spółdzielni socjalnych, zostać zagospodarowane, dlatego możnaby było pomóc poprzez ich wskazanie. Pomysł stworzenia takiej spółdzielni skierowany jest do osób nie posiadających żadnego kapitału, posiadających trudną sytuację.
Wyszła Pani A. K. Witkowska.
Pan Z. Kowalski powiedział, że w BIP jest wzmianka o tym, że w PUP będzie przyjmował radca prawny. Zapytał czy będzie można się do niego skierować w każdej kwestii.
Pani W. Myszczyńska – Dyrektor PUP poinformowała, że radca prawny będzie pomagał w każdej sprawie.
Pan Starosta powiadomił, że na początku radca będzie obecny raz w miesiącu.
Pan J. Łuba podziękował Kierownikom jednostek za przybycie i obecność na obradach Komisji.
h) Projekt uchwały w sprawie wzmożenia działań na rzecz wyjaśnienia okoliczności Obławy z Lipca 1945 r. oraz odnalezienia miejsca pochówku ofiar tej obławy /zał. nr 5/.
Pan Starosta poinformował, że został poruszony temat, iż na Zarządzie w listopadzie nie zostało podjęte stanowisko w tej sprawie. W związku z tym postanowiono jednak podjąć odpowiednie stanowisko w przedmiotowej sprawie.
Pan R. Grzybowski przypomniał, że kiedy wpłynęło te pismo, Zarząd uznał, że jednak nie podejmie stanowiska w tej sprawie, dlatego że leży to w funkcji wyższych władz. Argumentowano to tym, że jeżeli Prezydent RP nie podjął działań to tym bardziej Rada nie jest do tego upoważniona. Zapytał czy musi to być w formie uchwały.
Pan J. Łuba uznał także, że nie powinna być podejmowana uchwała.
Pan Starosta powiedział, że jeżeli taka jest wola Rady to nie musi być podejmowana uchwała, a jedynie stanowisko.
Pan S. E. Kuklewicz poinformował, iż Rada Gminy Giby podjęła uchwałę w tejże sprawie.
Pan Z. Kowalski odniósł się do §2 w projekcie uchwały. Wykonanie powierza się Przewodniczącemu Rady, tylko gdzie ją przekaże? Przypomniał, iż były podejmowane stanowiska w formie uchwały w innych sprawach.
Pan S. E. Kuklewicz powiedział, że Rada Gminy Giby przesłała podjęte stanowisko do władz rządowych i samorządowych, a także do Federacji Rosyjskiej.
Pani L. Fidrych stwierdziła, iż nie ma to dla niej charakteru politycznego, ale znaczenie historyczne. Uznała wypowiedzi za bardzo upolitycznione. Uważa, że należy podjąć działanie w tej sprawie, a forma jest obojętna.
Pan R. Grzybowski powiedział, że kiedy wpłynęło pismo postanowił je zignorować.
Pan Sekretarz odniósł się do wypowiedzi Pana E. Kuklewicza, uznając, że nie można przesyłać do Federacji Rosyjskiej, ponieważ politykę zagraniczną kreuje Prezydent RP oraz Premier. Prezydent RP zwrócił się z pisemną prośbą do samorządów o nie kreowanie własnej polityki zagranicznej. Odnośnie §2 powiedział, że powierza się Przewodniczącemu Rady, który to rozsyła.
Pan J. Łuba zaproponował, aby podjąć jedynie stanowisko.
Pan Sekretarz powiedział, iż Statut Rady stanowi, że wszelkie stanowiska są podejmowane w formie uchwały.
Pan J. Łuba poddał głosowanie zmiany zawnioskowane przez Pana Z. Kowalskiego, a mianowicie dopisanie w uchwale §3, w którym wymienia się osoby, instytucje, do których stanowisko zostanie wysłane.
Radni jednogłośnie zagłosowali za wprowadzeniem zmian.
i) Projekt uchwały w sprawie zmiany składu osobowego Komisji Stałych Rady Powiatu Sejneńskiego /zał. nr 6/.
Pan J. Łuba poinformował, iż Pan J. Miszkiel rezygnuje z funkcji Przewodniczącego Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa.
Pan J. Miszkiel zaproponował na to stanowisko Pana Mariusza Skupskiego.
Pan Mariusz Skupski wyraził zgodę.
Pan Z. Kowalski zapytał jakie kroki zostaną poczynione w związku z uchwałą w sprawie dotacji celowej.
Pan Starosta poinformował, iż jutro przed Sesją odbędzie się posiedzenie Zarządu, na którym zostanie przyjęty projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zasad udzielenia dotacji celowej ze środków budżetu Powiatu Sejneńskiego na finansowanie zadań związanych z ochroną środowiska i gospodarką wodną oraz trybu postępowania w sprawie jej udzielania i sposobu rozliczania oraz projekt uchwały w sprawie wzmożenia działań na rzecz wyjaśnienia okoliczności Obławy z Lipca 1945 r. oraz odnalezienia miejsca pochówku ofiar tej obławy.
Pan Jan Łuba – Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów poddał pod głosowanie uchwałę Komisji Oświaty Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa.
W głosowaniu nad przyjęciem materiałów na XIX Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego głosowało 12 członków Komisji: 12 członków głosowało za przyjęciem materiałów, nie było głosów przeciwnych, nikt nie wstrzymał się od głosu.
W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr 20/ 18/ 12 Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa z dnia 11 kwietnia 2012 r. w sprawie zatwierdzenia materiałów na XIX Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego.
Pan Jan Łuba – Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów poddał pod głosowanie uchwałę Komisji Budżetu i Finansów.
W głosowaniu nad przyjęciem materiałów na XIX Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego głosowało 12 członków Komisji: 12 członków głosowało za przyjęciem materiałów, nie było głosów przeciwnych i wstrzymujących się.
W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr 19/18/12 Komisji Budżetu i Finansów z dnia 11 kwietnia w sprawie zatwierdzenia materiałów na XIX Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego /zał. nr 7/.
Ad. pkt. 4. Sprawy różne.
Pan J. Łuba zapytał czy subwencja przewidziana na ucznia jest kierowana tam gdzie się uczy. Mimo tego, że dany uczeń uczęszcza do szkoły np. w Suwałkach.
Pan R. Grzybowski poinformował, iż subwencja kierowana jest tam, gdzie uczeń się uczy.
Pan J. Miszkiel poinformował, iż wpłynęło pismo z Zarządu Powiatowego Stronnictwa Ludowego Sejny z przedstawionym stanowiskiem w sprawie zmian we władzach Powiatu Sejneńskiego.
Wyszedł Pan M. T. Plesiewicz.
Pan Z. Kowalski zadał pytanie odnośnie sprawozdania z wykonania budżetu za 2011, a mianowicie „Opłaty i fundusze w ochronie środowiska”, abonament System Informacji o środowisku, Przegląd komunalny. W internecie funkcjonuje system i chciał zaznaczyć, że to nie działa. Kiedy zacznie to funkcjonować tak jak powinno?
Pan Sekretarz powiedział, że w tej chwili nie może udzielić odpowiedzi na to pytanie, ale jak sprawdzi to poinformuje.
Pan Z. Kowalski powiedział, że w Przeglądzie Sejneńskim ukazało się pismo odnośnie chodnika przy ZSO, przy ul. Łąkowej. Zapytał dlaczego Rada nie wiedziała o takim piśmie.
Pan Starosta powiedział, że rozmawiał z Dyrektorem ZSO i który poinformował, że nie rozumie dlaczego zwrócono się pisemnie, bez wcześniej rozmowy na ten temat. W miejscu tym chodzi o udrożnienie rur. Pan Starosta powiadomił, że dziś zostanie to rozpatrzone przez Pana Sulimę. Powiedział, także, że przy remoncie skrzyżowania zostanie zrobiony ten chodnik.
Pan Z. Kowalski stwierdził, że chciał poruszyć ten temat, ze względu na to, że pismo nie zostało przedstawione Radzie, a gazeta publikuje.
Pan Starosta uznał, że do Zarządu wpływa wiele pism, które Zarząd sam rozpatruje. O wszystkich pismach się nie mówi, kiedy chodzi o sprawy błahe lub o prośby o dofinansowanie, na które nie stać Powiatu.
Pan Starosta poinformował, że w dn. 15 kwietnia odbędzie się w Ogrodnikach spotkanie z mieszkańcami Gminy Sejny, zamieszkującymi okolice jeziora Hołny.
Pan Starosta powiadomił, że odbędzie się spotkanie z mieszkańcami nowo wyasfaltowanych ulic w Sejnach w sprawie wprowadzenia ograniczeń w ruchu. W kwestii wprowadzenia ograniczeń są zwolennicy, jak i przeciwnicy.
Na tym protokół zakończono.
Protokołowała Przewodniczył
Katarzyna Mikłaszewicz Jan Łuba
Metryka strony