prot_r_15_2011

PROTOKÓŁ NR XV/ 11

Rady Powiatu Sejneńskiego

z dnia 30 grudnia 2011 r.

 

Obrady XV Sesji Rady Powiatu rozpoczęły się o godz. 13.00, a zakończyły się o godz. 14.05. Odbyły się one w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Sejnach przy ul. Piłsudskiego 34.

Radny nieobecny: Pan Zygmunt Kowalski.
 

Ad. pkt. 1, 2.

 

Przewodniczący Rady – Pan Andrzej Szturgulewski powitał Radnych i przybyłych Gości. Stwierdził prawomocność obrad na podstawie listy obecności radnych (listy obecności stanowią zał. nr 1 i 2).

 

            Przewodniczący Rady powiedział, że wpłynął wniosek o zmianę w porządku obrad /zał. nr 3/ polegającą na wprowadzeniu do porządku obrad projektu uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska sprzeciwiającego się zamiarom zniesienia Sądu Rejonowego w Sejnach.

 

Pan Starosta powiedział, że otrzymał informację z Sądu Rejonowego w Sejnach, że konstruowane jest rozporządzenie o łączeniu Sadów. Nasz Sąd byłby Wydziałem Zamiejscowym Sądu Rejonowego w Suwałkach. Augustów byłby Wydziałem Zamiejscowym Sądu Rejonowego w Ełku. Wiąże się to z przerzucaniem spraw z Suwałk do Sejn, bo Suwałki są mocno obciążone. Wrze w środowiskach samorządowych i prawniczych, dlatego, że sądy mniejsze są sprawniejsze, nie ma kolejek. Dla mieszkańców Powiatu najważniejszy jest Wydział Ksiąg Wieczystych. Nie ma możliwości pozostawienia wyłącznie w Sejnach Ksiąg Wieczystych. W tej chwili mieszkańcy bardzo szybko mogą załatwiać swoje sprawy. Ponadto istnienie Sądu łączy się z istnieniem Prokuratury. To są miejsca pracy, to jest szybkość w załatwianiu spraw i nie ma koniczności dojazdów do Suwałk.

 

            Pan S. Jastrzębski zapytał ile osób pracuje z Powiatu Sejneńskiego w Sądzie w Sejnach.

 

            Pan Starosta powiedział, że w tej chwili liczbowo nie przedstawi, ale zadzwoni do Prezes Sądu i przedstawi taką informację.

 

            Pani L. Fidrych zapytała, czy była jakaś odpowiedź w sprawie podjętej przez Radę Powiatu uchwały w sprawie obrony Prokuratury Rejonowej w Sejnach.

 

            Przewodniczący Rady powiedział, że przyszła taka odpowiedź.

 

            W głosowaniu nad nowym porządkiem obrad udział brało 14 radnych: 14 radnych głosowało za nowym porządkiem obrad, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.

 
Ad. pkt. 2.
 

Otwarcie obrad.

Przyjęcie porządku obrad.

Wystąpienie zaproszonych Gości.

Informacja Starosty Sejneńskiego z działalności międzysesyjnej Zarządu Powiatu.

Interpelacje i zapytania Radnych.

Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Sejneńskiego na 2011 r.

Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Sejneńskiego na lata 2011-2019.

Podjęcie uchwały w sprawie wyboru biegłego rewidenta przeprowadzającego badanie sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Sejnach.

Podjęcie uchwały w sprawie określenia zasad udzielania dotacji celowej ze środków budżetu Powiatu Sejneńskiego na finansowanie lub dofinansowanie zadań związanych z ochroną środowiska i gospodarką wodną oraz trybu postępowania w sprawie jej udzielania i sposobu rozliczania.

Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za usuwanie i przechowywanie statków lub innych obiektów pływających na obszarze Powiatu Sejneńskiego na rok 2012.

Projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat i kosztów związanych z usunięciem i przechowywaniem pojazdów

Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Sejneńskiego na 2012 r.

Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Sejneńskiego na 2012 rok.

Podjęcie uchwały w sprawie: przyjęcia stanowiska sprzeciwiającego się zamiarom zniesienia Sądu Rejonowego w Sejnach.

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania Radnych.

Wolne wnioski i oświadczenia.

Zamknięcie obrad.

 

Ad. pkt. 3. Wystąpienia zaproszonych Gości.

 

            Pani W. Orłowska – mieszkanka Powiatu Sejneńskiego powiedziała, że chce zabrać głos w związku z informacją o złożonym przez radnych wniosku dotyczącym odwołania Starosty Sejneńskiego. Pani W. Orłowska opowiedziała o sprawie zadymiania jej domu przez sąsiada. Uważa, że pozwolenie na adaptację budynku na cele mieszkalne odbyło się niezgodnie z prawem. W wyniku zadymiania Pani Orłowska stale choruje. Ponadto Pani Orłowska przypomniała sprawę radnej III kadencji G. Andrulewicz, gdzie Starosta zarzucił, że przetrzymywała go w swoim domu, co zostało umorzone, bo nie miało miejsca. Pani Orłowska poprosiła o wzięcie pod uwagę tych informacji przy rozpatrywaniu wniosku o odwołanie Starosty.

 

            Pan Starosta powiedział, że decyzja w sprawie budowy wydana była w czasach Urzędu Rejonowego, kiedy Kierownikiem był budowlaniec więc raczej decyzja wydana była zgodnie z przepisami. Ponadto składane wnioski rozpatrywane były u Wojewody, jak i innych organów centralnych. Sprawę tą zna również Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego . Nie można obalić decyzji, która została wydana na podstawie wtedy obowiązujących przepisów. Pan Starosta powiedział, że na początku, kiedy został Starostą, Pani Orłowska pisała do niego „prawie miłosne listy”, jednak ciepłe słowa nie mogą być ważniejsze niż przepisy prawa. Urząd nie może działać wbrew prawu. Pan Starosta powiedział, że niejednokrotnie jeździł tamtą ulicą i sprawdzał, ale to co widział rozmijało się z tym, co było pisane. Ocena jednostek nadrzędnych jest dla nas oceną ostateczną. Nie można obwiniać pracowników, jeśli centralne urzędy opiniują, że wszystko jest w porządku. Obowiązujące prawo należy respektować. Nie możemy mówić, że tak myślimy, czy tak uważamy, bo musimy respektować obowiązujące prawo. Jeżeli prawa nie będziemy respektować, to zmusi nas do tego Sąd.

           

            Pani W. Orłowska powiedziała, że napisała też do Premiera i otrzymała odpowiedź z Kancelarii, gdzie ostatnie zdanie mówi „interwencje osób trzecich mogą być przez organ nadzoru traktowane jako sygnał w sprawie , należy podkreślić, że konstytucyjna zasada samodzielności jednostek samorządu terytorialnego nie pozwala na ingerencję tych organów w merytoryczne aspekty spraw mieszczących się w zakresy działań poszczególnych jednostek”.

 

Ad. pkt. 4. Informacja Starosty Sejneńskiego z działalności międzysesyjnej Zarządu Powiatu.

 

Sprawozdanie międzysesyjne z działalności Zarządu Powiatu w okresie

od 19 grudnia 2011 r. do dnia 30 grudnia 2011 r.

 

W wymienionym okresie Zarząd odbył jedno posiedzenie.

 
19.12.2011 r.

- spotkanie wigilijne Placówka Straży Granicznej w Sejnach,

- spotkanie opłatkowe Uniwersytet III wieku

- spotkanie opłatkowe Fundacji Pogranicze w Krasnogrudzie

 
22.12.2011 r.

- spotkanie opłatkowe Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Sejnach

- posiedzenie Zarządu,

- negocjacje w sprawie zagospodarowania przejścia granicznego w Ogrodnikach.  Pan Starosta poinformował, że otrzymał pozytywną opinię służb Wojewody, co do wyników negocjacji. Wchodzi kapitał litewski wraz z kapitałem polskim i będzie prowadzona działalność handlowa, a w przyszłości działalność produkcyjna. Być może też jako samorząd postaramy się o utworzenie podstrefy Strefy Ekonomicznej w Suwałkach.  Po rozmowie z Panem Żylińskim, okazuje się, że taka możliwość jest. Można to robić wtedy, gdy jest działalność produkcyjna. Wszystko się okaże w pierwszych dniach nowego roku.

 
28.12.2011 r.

- spotkanie podsumowujące projekty systemowe Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Sejnach – Dom Litewski Sejny. Odbyło się tu wręczenie certyfikatów. Na ten projekt PCPR pozyskał około 500 tys. zł.

- Komisje Stałe Rady Powiatu Sejneńskiego

 
29.12.2011 r.

- Powiatowa Rada Zatrudnienia.

- Sesja Rady Gminy Puńsk,

- Sesja Rady Miasta Sejny

 

Ad. pkt. 5. Interpelacje i zapytania Radnych.

 

            W tym punkcie głosu nie zabierano.

 

Ad. pkt. 6. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Sejneńskiego na 2011 r.

 

            Przewodniczący Rady poinformował, że zaszły zmiany w projekcie uchwały w sprawie zmian w budżecie. Poprosił Panią Skarbnik o przedstawienie zmian.

 

            Pani Skarbnik wyjaśniła, że zmiana polega na przesunięciu pomiędzy paragrafami w planie starostwa kwoty 8.628 zł, zwiększając na wydatki na wynagrodzenia bezosobowe związane z administrowaniem nieruchomości Skarbu Państwa po byłym przejściu granicznym w Ogrodnikach.  Pani Skarbnik dodała, że te zmiany nie wpływają na zmianę wydatków ani dochodów budżetu Powiatu Sejneńskiego.

 

W głosowaniu nad projektem głosowało 14 radnych: 14 radnych głosowało za przyjęciem uchwały, głosów wstrzymujących się oraz przeciwnych nie było.

 

W wyniku głosowania podjęto Uchwałę XV/104/11 z dnia 30 grudnia 2011 r. w sprawie zmian w budżecie Powiatu Sejneńskiego na 2011 r.   /zał. nr 4/.

 

Ad. pkt. 7. Podjęcie uchwały w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej  Powiatu Sejneńskiego na lata 2011 - 2019.

 

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały.

 

Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

 

W głosowaniu nad projektem głosowało 14 radnych: 14 radnych głosowało za przyjęciem uchwały, głosów wstrzymujących się oraz przeciwnych nie było.

 

W wyniku głosowania podjęto Uchwałę XV/104/11 z dnia 30 grudnia 2011 r. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Sejneńskiego na lata 2011 – 2019   /zał. nr 5/.

 

Ad. pkt 8. Podjęcie uchwały w sprawie wyboru biegłego rewidenta przeprowadzającego badanie sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Sejnach.

 

            Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały.

 

            Uwag nie wniesiono.

 

W głosowaniu nad projektem uchwały głosowało 14 radnych: 14 radnych głosowało za przyjęciem uchwały, głosów wstrzymujących się oraz przeciwnych nie było.

 

W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr XV/106/11 Rady Powiatu Sejneńskiego z dnia 30 grudnia 2011 r. w sprawie wyboru biegłego rewidenta przeprowadzającego badanie sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Sejnach za rok 2011 /zał. nr 6/.

 

Ad. pkt. 9. Podjęcie uchwały w sprawie określenia zasad udzielania dotacji celowej ze środków budżetu Powiatu Sejneńskiego na finansowanie lub dofinansowanie zadań związanych z ochroną środowiska i gospodarką wodną oraz trybu postępowania w sprawie jej udzielania i sposobu rozliczania.

 

            Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały.

           
            Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
 

W głosowaniu nad projektem uchwały głosowało 14 radnych: 14 radnych głosowało za przyjęciem uchwały, głosów wstrzymujących się oraz przeciwnych nie było.

 

W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr XV/107/11 Rady Powiatu Sejneńskiego z dnia 30 grudnia 2011 r. w sprawie określenia zasad udzielania dotacji celowej ze środków budżetu Powiatu Sejneńskiego na finansowanie lub dofinansowanie zadań związanych z ochroną środowiska i gospodarką wodną oraz trybu postępowania w sprawie jej udzielania i sposobu rozliczania /zał. nr  7/.

 

Ad. pkt. 10. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za usuwanie i przechowywanie statków lub innych obiektów pływających na obszarze Powiatu Sejneńskiego na rok 2012.

 

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały.

           

            Pan Sekretarz wyjaśnił, że wchodzi w życie ustawa o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych, która nakłada na Starostę obowiązek usunięcia statków lub innych obiektów pływających, w przypadku gdy prowadziła go osoba znajdująca się w stanie po użyciu alkoholu, środka działającego podobnie do alkoholu lub będąca pod wpływem środka odurzającego, jeżeli nie ma możliwości zabezpieczenia go w inny sposób. Pan Sekretarz wyjaśnił, że jest to duży problem, ponieważ ogłoszony był przetarg na wykonywanie tych usług, ale nie złożono żadnej oferty. W związku z tym poprzedni przetarg został unieważniony i ogłoszono nowy. Obszar Powiatu jest duży, a stawek nie można ustalić większych niż przewiduje ustawa.

 
            Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
 

W głosowaniu nad projektem uchwały głosowało 14 radnych: 14 radnych głosowało za przyjęciem uchwały, głosów wstrzymujących się oraz przeciwnych nie było.

 

W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr XV/108/11 Rady Powiatu Sejneńskiego z dnia 30 grudnia 2011 r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za usuwanie i przechowywanie statków lub innych obiektów pływających na obszarze Powiatu Sejneńskiego na rok 2012 /zał. nr 8/.

           

Ad. pkt. 11. Projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat i kosztów związanych z usunięciem i przechowywaniem pojazdów.

 

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały.

           

            Pan Sekretarz wyjaśnił, że również do tego przetargu nie zgłosił się żaden oferent. Przepis art. 130 a ustawy Prawo o ruchu drogowym wymienia powody usuwania z drogi na koszt właściciela pojazdów. Ceny za usuwanie ustalone są w rozporządzeniu, ale są one zbyt niskie.

            Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
 

W głosowaniu nad projektem uchwały głosowało 14 radnych: 14 radnych głosowało za przyjęciem uchwały, głosów wstrzymujących się oraz przeciwnych nie było.

 

W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr XV/109/11 Rady Powiatu Sejneńskiego z dnia 30 grudnia 2011 r. w sprawie ustalenia wysokości opłat i kosztów związanych z usunięciem i przechowywaniem pojazdów /zał. nr 9/.

 

Ad. pkt. 12. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Sejneńskiego na 2012 r.

 

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały.

           
            Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
 

W głosowaniu nad projektem uchwały głosowało 14 radnych: 14 radnych głosowało za przyjęciem uchwały, głosów wstrzymujących się oraz przeciwnych nie było.

 

W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr XV/110/11 Rady Powiatu Sejneńskiego z dnia 30 grudnia 2011 r. w sprawie ustalenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Sejneńskiego na 2012 r. /zał. nr 10/.

 

Ad. pkt. 13. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Sejneńskiego na 2012 rok.

 

            Przewodniczący Rady przedstawił Uchwałę RIO.V.00310-14/11 składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 9 grudnia 2011 r. w sprawie wydania opinii o projekcie budżetu Powiatu Sejneńskiego na 2012 rok oraz o możliwości sfinansowania przedstawionego deficytu /zał. nr 11/. RIO pozytywnie zaopiniowało projekt budżetu Powiatu Sejneńskiego na 2012 r.

 

Przewodniczący Rady odczytał opinię Komisji Budżetu i Finansów z dnia 30 listopada 2011 r. projekcie budżetu Powiatu Sejneńskiego na 2012 rok /zał. nr 12/. Komisja Budżetu i Finansów pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu Powiatu Sejneńskiego na 2012 rok.

 

            Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Sejneńskiego na 2012 rok.

 

            Uwag nie wniesiono.

 

W głosowaniu nad projektem uchwały głosowało 14 radnych: 14 radnych głosowało za przyjęciem uchwały, głosów wstrzymujących się oraz przeciwnych nie było.

 

W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr XV/111/11 Rady Powiatu Sejneńskiego z dnia 30 grudnia 2011 r. w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Sejneńskiego na 2012 rok. /zał. nr 13/.

 

            Przewodniczący Rady podziękował radnym za przyjęcie budżetu Powiatu Sejneńskiego na 2012 rok.

Ad. pkt. 14. Podjęcie uchwały w sprawie: przyjęcia stanowiska sprzeciwiającego się zamiarom zniesienia Sądu Rejonowego w Sejnach.

 

            Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały.

 

            Pan R. Witkowski – Wicestarosta Sejneński zauważył, że chyba w nazwie uchwały nie powinno być „zniesienia” tylko może „zmianie administracyjnej”.

 

            Pan Starosta powiedział, że planowane jest zniesienie Sądu Rejonowego.

 

            Pan Sekretarz powiedział, że jest pieczątka radcy prawnego na projekcie uchwały.

 

            Przewodniczący Rady powiedział, że będzie w Sejnach wyłącznie Wydział Zamiejscowy Sądu.

 

            Pan Starosta powiedział, że w Sądzie pracuje 25 osób, 8 osób na zlecenie, 1 staż, w tym 18 osób z Sejn.

 

W głosowaniu nad projektem uchwały głosowało 14 radnych: 14 radnych głosowało za przyjęciem uchwały, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było.

 

W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr XV/112/11 Rady Powiatu Sejneńskiego z dnia 30 grudnia 2011 r. w sprawie przyjęcia stanowiska sprzeciwiającego się zamiarom zniesienia Sądu Rejonowego w Sejnach /zał. nr 14 /.

 

Ad. pkt. 15. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

 

            W tym punkcie głosu nie zabierano.

 

Ad. pkt. 16. Wolne wnioski i oświadczenia.

 

Pan J. Miszkiel – Wiceprzewodniczący Rady poprosił Pana Starostę, aby porozmawiał z kierownikami jednostek powiatowych, bo zdarza się, że klient, petent, czy pacjent wymawia nazwisko radnego powiatowego, to jest furia ze strony kierownika jednostki. To jest przykre dla radnych. Każdy z nas popełnia błędy. Pan Wiceprzewodniczący Rady powiedział, że ma nadzieję, że Pan Starosta wpłynie na kierowników. Dodał, że sytuacje, które mają miejsce nie mogą być przeniesione na grunt powiatowy. Pan J. Miszkiel powiedział, że jeśli jest taka potrzeba, to przedstawi na piśmie tą sprawę.

 

Pan Starosta wyjaśnił, że nie zna sprawy i jest zaskoczony, że taka sytuacja miała miejsce. Jeśli jakaś osoba została źle potraktowana, to prosi o konkrety. To jest pierwszy taki głos, który wpłynął o niewłaściwym traktowaniu. Pan Starosta dodał, że porozmawia z kierownikami i przeprosił w imieniu kierowników za niewłaściwe zachowanie. Pan Starosta powiedział, że osoba, która została źle potraktowana zostanie przeproszona.

 

Pan S. Jastrzębski w związku z kończącym się rokiem 2011 przeprosił tych, których uraził swoimi wypowiedziami., które jednak są zgodne z prawdą. W związku z nadchodzącym Nowym Rokiem życzył wszystkim aby rok 2012 lepszy i przynosił bardziej pozytywne emocje oraz korzyści lokalnej społeczności.  

 

Pani W. Orłowska poprosiła Pana Starostę o przedstawienie „listów miłosnych”, o których mówił wcześniej Pan Starosta.

 

Przewodniczący Rady podziękował pracownikom Starosta Powiatowego w Sejnach za pracę, podziękował również instytucjom, które zaszczycają swoją obecnością Sesje Rady Powiatu. Przewodniczący Rady podziękował radnym oraz złożył życzenia na nadchodzący rok.

 

Pan Starosta podziękował za miniony rok, za pracę i współpracę. Przeprosił też za ułomności i niedociągnięcia, życzył, aby Nowy Rok przyniósł wiele zdrowia oraz spełnienia się na niwie zawodowej, społecznej i osobistej.

           

Ad. pkt. 17.Zamknięcie obrad.

 

Przewodniczący Rady podziękował za przybycie i zakończył obrady wypowiadając słowa „Zamykam obrady XV Sesji Rady Powiatu”.

 
Na tym protokół zakończono.
 
 

             Protokołowała                                                                                     Przewodniczył

 

     Katarzyna Mikłaszewicz                                                                    Andrzej Szturgulewski

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Biuro Rady Powiatu

Wytwarzający/odpowiadający: Katarzyna Mikłaszewicz

Wprowadzający: Katarzyna Mikłaszewicz

Data wprowadzenia: 2012-01-30

Data modyfikacji: 2012-01-30

Opublikował: Katarzyna Mikłaszewicz

Data publikacji: 2012-01-30