prot_ko_11_2011

Protokół Nr 11/11
posiedzenia Komisji Oświaty, Zdrowia,
Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa
w dniu 18 października 2011 r.
 
Posiedzenie Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa rozpoczęło się o godz. 08.00 zakończyło się o godz. 09.00.
Otwarcia posiedzenia dokonał Przewodniczący Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa- Pan Józef Miszkiel. Stwierdził prawomocność posiedzenia (lista obecności stanowi zał. nr 1). W posiedzeniu uczestniczyli również Pani Aneta Kimszal – Skarbnik Powiatu Sejneńskiego, Pan Andrzej Szturgulewski – Przewodniczący Rady Powiatu Sejneńskiego, Pan Marek Ślusarz – Sekretarz Powiatu Sejneńskiego oraz Pan Waldemar Kwaterski – Dyrektor SP ZOZ w Sejnach.
 
Porządek posiedzenia:
 
  1. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
  2. Przyjęcie materiałów na XII Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego.
  3. Sprawy różne.
 
Ad. pkt. 1.
 
Do poprzedniego protokołu uwag nie wniesiono.
Protokół Nr 10/11 został przyjęty.
 
Ad. pkt. 2. Przyjęcie materiałów na XII Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego.
 
a)      Projekt uchwały w sprawie nadania Statutu Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Sejnach /zał. nr 2/.
 
Projekt został przyjęty jednogłośnie.
 
Uwag do projektu nie wniesiono.
 
b)     Projekt uchwały w sprawie przystąpienia Powiatu Sejneńskiego do realizacji projektu „Przychodnia przyjazna środowisku – zastosowanie odnawialnych źródeł energii w SP ZOZ w Sejnach” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2007- 2013 (Oś Priorytetowa V. infrastruktury ochrony środowiska – odnawialne źródła energii) i zabezpieczenie środków finansowych na jego realizację.
 
Przewodniczący Komisji przypomniał, że dyskusje już były prowadzone na ten temat. Nie ma środków, które trzeba zabezpieczyć na ten rok potrzebnych na ten projekt. Należy znaleźć consensus w tejże sprawie.
 
Pan Starosta powiedział, iż SP ZOZ chce dokonać termodernizacji budynku przy ul. Wojska Polskiego, gdzie mieście się rehabilitacja i przychodnie specjalistyczne. Pan Starosta stwierdził, że dach szpitala jest do wymiany, ponieważ obejrzał go osobiście. Tam położona jest papa, a okna są starszej generacji. Remont tej jednostki jest potrzebny. Pan Dyrektor ma możliwość złożenia wniosku w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego pozyskania środków na termomodernizację. Pan Dyrektor robił symulacje kosztowe. Włączone jest w to odnawialne źródło energii. Wkład byłby 15%, gdzie 5% to wkład Dyrektora SP ZOZ, a 10% to wkład, który przekazałaby Rada Powiatu. Zarząd dyskutował na ten temat i sytuacja jest dosyć trudna, ponieważ dużo wniosków jest złożonych i jeżeli przejdą wszystkie, będzie problem z finansami. W związku z tym Zarząd postanowił poddać to pod dyskusję na obrady Komisji, aby decyzja została podjęta wspólnie. Do 20 października Pan Dyrektor musi złożyć wniosek.
 
Pan Dyrektor SP ZOZ poinformował, że inspektor budownictwa Pan Walczak również stwierdził, że dach wymaga natychmiastowej naprawy bądź wymiany. Remont dachu to ok. 150 tys. zł, więc zaproponował, aby postarać się o środki unijne, co pozwoliłoby na kompleksową modernizację całego budynku. Przy tej okazji ocieplić ściany, wymienić okna, wymienić całą instalację centralnego ogrzewania i oczywiście wymiana dachu i jego ocieplenie. Natomiast nie jest proste otrzymanie tych środków finansowych, ponieważ wnioski podlegają ocenie. Większą szansą wygrania konkursu daje to, że są 2 odnawialne źródła energii, czyli solary oraz pompy ciepła. Szanse rosną, ale 2 źródła energii podwyższają koszty. Gdyby szpital nie starał się o środki Unii Europejskiej to prawdopodobnie zrezygnowanoby z odnawialnych źródeł energii. Pan Dyrektor ma świadomość wysokości budżetu Powiatu. Przez ostatnie lata SP ZOZ nie występował z prośbą o środki finansowe na remonty budynków. Przez ostatnie 3 lata szpital przeznaczył z własnych środków ponad 2.400.000 zł na remonty i modernizacje budynków należących do Powiatu. Nowa ustawa zakłada reżim finansowy, w związku z tym nie można przekroczyć kosztów amortyzacji, ponieważ dojdzie do sytuacji, że trzeba będzie przekształcać szpital. Z tych względów występuje do Rady Powiatu z prośbą o pomoc finansową w realizacji tej inwestycji. Szpital nie jest w stanie sam tego sfinansować. Szuka się środków, ale właścicielem jest Powiat.
 
Przewodniczący Komisji zapytał w jaki sposób teraz jest ogrzewany budynek.
 
Pan Dyrektor SP ZOZ poinformował, że teraz jest kotłownia olejowa. Pompy ciepła będą wspomagały tą kotłownię. Latem będzie wykorzystane ciepło z źródeł ziemi i solarów do ogrzewania ciepłej wody. Zimą będzie to tylko wspomagające, bo nie będzie w stanie ogrzać całego budynku.
 
Przewodniczący Komisji stwierdził, że zamontowane pompy ciepła są w stanie ten budynek ogrzać. Jest przekonany, że zainstalowane na odpowiedniej głębokości pompy ciepła dadzą radę dostarczyć ciepła w całym budynku.
 
Pan Dyrektor SP ZOZ powiedział, że została wykonana pełna dokumentacja budowlana.
 
Przewodniczący Komisji zwrócił się z prośbą do Pani Skarbnik o przedstawienie sytuacji finansowej powiatu.
 
Pani Skarbnik poinformowała, iż podejmując tą uchwałę trzeba zabezpieczyć to w budżecie. Kwota subwencji jest mniejsza, mniej wpływów z opłat komunikacyjnych, do oświaty trzeba będzie dołożyć, należy zabezpieczyć środki finansowe na wkład własny do projektów unijnych. Jeżeli zabezpieczone zostaną środki na ten projekt to trzeba będzie zaciągnąć kredyt albo z czegoś zrezygnować.
 
Przewodniczący Komisji zapytał jakie są informację na temat wniosków złożonych do realizacji., które z nich na pewno przejdą.
 
Pan Starosta – w listopadzie będzie wiadomo, które wnioski przejdą.
 
Pan A. Baudzis zapytał jaka jest szacunkowa kwota, która zostanie przeznaczona na wszystkie projekty.
 
Pani Skarbnik powiedziała, że ponad 3 mln zł.
 
Pani L. Fidrych stwierdziła, skoro są możliwości pozyskania tak dużych środków unijnych to należy korzystać. Uznał, że trzeba chwalić Dyrektora za to, że się stara i korzysta.
 
Pan Dyrektor SP ZOZ powiedział, że kwota ta jest kosztorysowa, po przetargu będą znane dokładne kwoty.
 
Pan S. Jastrzębski stwierdził, iż w przyszłości być może będzie trzeba to sprzedać kiedy zajdzie konieczność przekształcania. Warto dołożyć do remontu.
 
Pan A. Baudzis uznał, iż nie budynek stanowi dobro. Chciałby wiedzieć co dalej będzie z budynkiem szpitala, bez sensu wydaje się na remont po to, aby potem go sprzedać. Jeżeli doraźnie nie będzie niczemu służyło to nie warto w niego inwestować.
 
Pan Dyrektor SP ZOZ powiedział, że  w tej chwili budynek służył ochronie zdrowia. Celem jest rozbudowa działalności rehabilitacji. Stwierdził, iż od polityki zdrowotnej jest Rada Powiatu. Natomiast Pan Dyrektor realizuje politykę Rady Powiatu. Pytanie zadane przez Radnego Baudzisa trzeba zadać Radzie Powiatu. To Rada Powiatu narzuca i podejmuje decyzje. Na chwilę obecną jest zapotrzebowanie na zakład Pielęgnacyjno- Opiekuńczy. Jest potrzeba istnienia rehabilitacji, a także poradni specjalistycznych.
 
Pani A. Witkowska uważa, że remont ten jest bardzo potrzebny, ale zapytała skąd wziąć pieniądze na ten cel. W budżecie Powiatu nie ma pieniędzy, w jaki sposób zamknąć budżet na przyszły rok? Pewne decyzje zostały już podjęte, więc trudnym zadaniem jest zrezygnowanie z czegoś.
 
Pan J. Łuba zapytał jak wygląda sytuacja rozbudowy oddziału rehabilitacji. Przypomniał, iż Pan Dyrektor SP ZOZ deklarował powstanie rehabilitacji całodobowej.
 
Pan Dyrektor SP ZOZ poinformował, że stara się zabiegać o oddział rehabilitacyjny. Nie chciał o tym mówić, przed osiągnięciem jakiegoś efektu. Rozpoczął rozmowy z NFZ, gdzie powiedziano, że województwo podlaskie ma największą kwotę za rehabilitację. W związku z tym nie zwiększą funduszy na dodatkowy oddział. Jeżeli nie będzie funduszy na oddział całodobowy to w przyszłości zostanie utworzony oddział dzienny. Teraz odbywałby się cykl zabiegów po 3- 4 godziny. Pan Dyrektor musiał wyposażyć 2 nowe pomieszczenia socjalne, aby pacjent mógł czekać między zabiegami. Powiedział, że jest gotowy do złożenia oferty.  NFZ nie stać na opłacenie całodobowego oddziału, ale może uda się uzyskać środki na oddział dzienny. Jest to ważne, ponieważ pacjenci pytają czy nie mogli by płacić, aby mieć dodatkowe zabiegi.
 
Pan J. Łuba zapytał czy rehabilitacja całodobowa nie będzie podlegała Marszałkowi?
 
Pan Dyrektor SP ZOZ odpowiedział, że nie będzie takiej podległości.
 
Pan E. S. Kuklewicz uznał, że trzeba się zastanawiać skąd wziąć pieniądze na remont dachu, bo to jest inwestycja którą trzeba zrobić. Uważa, że za takie pieniądze można zrobić bardzo dużo. Oczywistym jest, że bez dachu budynek nie będzie stał. Stwierdził, iż na ten wkład trzeba znaleźć pieniądze.
 
Przewodniczący Komisji zapytał jakie jest zdanie Przewodniczącego Rady na ten temat.
 
Przewodniczący Rady powiedział, że jak przejdą projekty drogowe to dobrze, natomiast jeśli coś nie przejdzie to zostaną z tego zabezpieczone środki. Nie ma gwarancji, że projekty drogowe przejdą. Podejmując tą uchwałę podejmuje się pewnego rodzaju ryzyko. Nie ma też gwarancji, że projekt Pana Dyrektora przejdzie. Trzeba się zastanowić w jaki sposób zabezpieczyć środki. Uznał, że byłby ostrożny w tej sprawie. Zapytał jaką Powiat ma zdolność kredytową, aby móc się z tego wywiązać. Wszyscy powinni zdecydować czy Powiat jest w stanie zaciągnąć kredyt. Prawdopodobnie Powiat Sejneński jest jednym z najmniej zadłużonych samorządów powiatu sejneńskiego.
 
Pani Skarbnik poinformowała, iż w 2011 roku aktualny kredyt zaciągnięty jest na kwotę 3.808.385 zł co stanowi 11,48% dochodu, a maksymalnie może być zaciągnięty kredyt do 60% dochodów.
 
Pan J. Łuba zaproponował, iż w związku z tym, że Starostwo ma dużo złożonych wniosków, aby Dyrektor SP ZOZ zaciągnął kredyt, a Starostwo poręczyłoby go. Jak już będzie wiadomo jakie wnioski przejdą to wtedy będzie wiadomo w jaki sposób go spłacić.
 
Pan Dyrektor SP ZOZ – tego typu wniosek to chyba jedyny, gdzie będzie takie dofinansowanie. Jeżeli szpital zaciągnie kredyt, a Powiat poręczy to nie będzie możliwości spłaty kredytu przez Powiat, kiedy szpital będzie funkcjonował. Jedynie w przypadku, gdy szpital ulegał by upadkowi, to byłaby możliwość spłaty kredytu przez Powiat.
 
Pan A. Baudzis odniósł się z zapytaniem o obecny stan dachu.
 
Pan Dyrektor SP ZOZ powiedział, że jest to stropodach. Nie posiada on izolacji. Trzeba zrobić nową konstrukcję, ponieważ on się zapada.
 
Przewodniczący Komisji uważa, że nikt nie będzie przeciwko złożeniu tego wniosku. W przypadku gdy dojdzie do sytuacji dramatycznej, Powiat i tak będzie zmuszony zaciągnąć kredyt. Jeżeli Pani Skarbnik przedstawiła, iż zadłużenie będzie ok. 11% to do zadłużenia 60% jeszcze dużo brakuje.
 
Pani Skarbnik - kredyty trzeba spłacić, a do tego dochodzą procenty.
 
Przewodniczący Komisji -  gdy  zostanie zaproponowane, że pieniądze będą z jakiejś drogi przekazywane na cel projektu SP ZOZ to uważa, że nikt się na to nie zgodzi.
 
Przewodniczący Rady – jeśli sytuacja będzie dramatyczna to można zrezygnować z podpisania umowy.
 
Pan Starosta poinformował, że jeszcze nie wiadomo czy w 2012 roku będzie realizowany program Polska- Białoruś.
 
Pan Z. Kowalski zwrócił się z zapytaniem do Zarządu Powiatu, aby jasno wyraził swoje stanowisko, jakie podejmie środki, aby sfinansować ten projekt, to znaczy czy zostanie zaciągnięty kredyt czy zostanie to zrealizowane z innych środków.
 
Pan M. Skupski uznał, że wkład własny nie może pochodzić z kredytu. Trzeba poprzesuwać środki, aby wkład nie był z kredytu.
 
Pan M. T. Plesiewicz powiedział, że na ten projekt można zaciągnąć kredyt.
 
Pan Z. Kowalski poddał pod wątpliwość fakt, że jeżeli Rada Powiatu wyrazi zgodę na wspieranie finansowe tego projektu to czy Zarząd Powiatu będzie w stanie go sfinansować. Zapytał czy są w budżecie Powiatu pieniądze na ten cel. Na posiedzeniu Zarządu nie było pełnego składu, w związku z tym Zarząd pozostawił podjęcie decyzji Komisjom.
 
Pani Skarbnik – projekt, do którego ma przystąpić SP ZOZ będzie realizowany w 2012 roku, w związku z tym nie ma konieczności zapewniać środków na ten rok. Na tym etapie dla Pana Dyrektora wystarczająca jest uchwała Rady Powiatu o przystąpieniu do tegoż to projektu oraz zapewnieniu wkładu własnego. Jeżeli Rada podejmie uchwałę to środki zostaną zabezpieczone na rok 2012.
 
Projekt został przyjęty jednogłośnie.
 
b)     Projekt uchwały w sprawie przystąpienia Powiatu Sejneńskiego do realizacji projektu „Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – część II, administracja samorządowa” i zabezpieczenia wkładu własnego.
 
Pan Starosta – w roku 2007 Urząd Marszałkowski zgłosił się z propozycja partnerstwa, w związku z czym Ustawa nakazuje podjęcie pewnych działań. Wspólne partnerstwo w projekcie e-Urząd. Chodzi o wydział geodezji, aby mapy były powszechne dla przeciętnego obywatela. Przy wymianie komputerów w Starostwie, nastąpi również wymiana oprogramowania. W projekcie tym jest także Podlaska Platforma Edukacyjna i ZSO. Szkoła otrzymała by oprogramowanie do elektronicznego dziennika, a nauczyciele laptopy, w celu prowadzenia e-dziennika.
 
Pan Sekretarz uznał, że z programu z e-Urząd skorzystają jednostki powiatowe. Na dzień dzisiejszy Ustawa geodezyjna, która została zmieniona diametralnie. W 2011 roku jest obowiązek prowadzenia Systemu Informacji Geodezyjnej, który pozwala obywatelowi uzyskać dane. Na ten projekt idą ogromne pieniądze, a przede wszystkim na oprogramowanie. Kosztorys: 30% - sprzęt, 60% - oprogramowanie, 10% - administracja. Powiat nie uniknie tych kosztów. Powiat, jako samodzielna jednostka nie da rady zrealizować tego z własnych środków. Jako partner wiodący, Urząd Marszałkowski, zyskuje. To co wpłynie do Powiatu to jednak ogromna kwota. Zapewnienie sprzętu będzie wysokiej jakości. W Starostwie zostanie wymienionych 90% komputerów, a także szkolenie pracowników.
 
Pan M. Skupski – sprawa ta została poruszona na Zarządzie Powiatu. Pani A. Miszkiel, Kierownik Wydziału Geodezji, wyjaśniła Zarządowi szerzej tą sprawę. Głównie chodzi o oprogramowanie dla Geodezji, bo z nową ustawą trzeba będzie udostępniać dane w Internecie. Trzeba to zrobić.
 
Przewodniczący Komisji zapytał czy środki na ten cel trzeba przekazać w tym roku czy przyszłym roku. Jeżeli ustawa nakazuje to projekt tej uchwały trzeba przyjąć.
 
Pani Skarbnik – środki zostaną przeznaczone z budżetu na 2012 rok.
 
Projekt został przyjęty jednogłośnie.
 
W głosowaniu nad przyjęciem materiałów na XII Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego głosowało 12 członków Komisji: 12 członków głosowało za przyjęciem materiałów, nie było głosów przeciwnych nikt nie wstrzymał się od głosu.
W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr 11/ 11/ 11 Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa z dnia 18 października 2011 r. w sprawie zatwierdzenia materiałów na XII Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego /zał. nr 3 /.
 
Na tym protokół zakończono.
 
 
            Protokołowała                                                                  Przewodniczył
 
      Katarzyna Mikłaszewicz                                                                      Józef Miszkiel
 
 
 
 

Metryka strony

Udostępniający: Biuro Rady Powiatu

Wytwarzający/odpowiadający: Katarzyna Mikłaszewicz

Wprowadzający: Katarzyna Mikłaszewicz

Data wprowadzenia: 2011-11-23

Data modyfikacji: 2011-11-23

Opublikował: Katarzyna Mikłaszewicz

Data publikacji: 2011-11-23