prot_kb_11_2011
Protokół nr 11/11
posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów
w dniu 18 października 2011 r.
Posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów rozpoczęło się o godz. 09.00 zakończyło się o godz. 10.50.
Otwarcia posiedzenia dokonał Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów- Pan Jan Łuba. Stwierdził prawomocność posiedzenia (lista obecności stanowi zał. nr 1). W posiedzeniu uczestniczyła również Pani Aneta Kimszal – Skarbnik Powiatu Sejneńskiego, Pan Marek Ślusarz- Sekretarz Powiatu Sejneńskiego oraz Pan Zygmunt Kowalski- Radny Rady Powiatu Sejneńskiego.
Porządek posiedzenia:
- Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
- Przyjęcie materiałów na XII Sesję Rady Powiatu.
- Sprawy różne.
Ad. pkt. 1.
Do poprzedniego protokołu uwag nie wniesiono.
Protokół Nr 10/11 został przyjęty.
Ad. pkt.2. Przyjęcie materiałów na XII Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego.
a) Projekt uchwały w sprawie nadania Statutu Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej w Sejnach.
Do projektu uchwały uwag nie wniesiono.
b) Projekt uchwały w sprawie przystąpienia Powiatu Sejneńskiego do realizacji projektu „Przychodnia przyjazna środowisku – zastosowanie odnawialnych źródeł energii w SP ZOZ w Sejnach” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2007- 2013 (Oś Priorytetowa V. Rozwój infrastruktury ochrony środowiska – odnawialne źródła energii) i zabezpieczenia środków finansowych na jego realizację /zał. nr 2/.
Pan Przewodniczący Komisji – Pan Dyrektor wspomniał o przekształceniu.
Pan Starosta powiedział, iż rozmawiał na temat przekształcenia i wie, że szpitale, które się przekształcają nie są w dobrym stanie fizycznym. Narodowy Fundusz Zdrowia daje mniej pieniędzy.
Projekt uchwały został przyjęty jednogłośnie.
c) Projekt uchwały w sprawie przystąpienia Powiatu Sejneńskiego do realizacji projektu „Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – część II, administracja samorządowa” i zabezpieczenie wkładu własnego/zał. nr 3/.
Uwag do projektu uchwały nie wniesiono.
Projekt uchwały został przyjęty jednogłośnie.
W głosowaniu nad przyjęciem materiałów na XII Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego głosowało 13 członków Komisji: 13 członków głosowało za przyjęciem materiałów, nie było głosów przeciwnych nikt nie wstrzymał się od głosu.
W wyniku głosowania podjęto Uchwałę Nr 11/11/11 Komisji Budżetu i Finansów z dnia 18 października w sprawie zatwierdzenia materiałów na XII Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego /zał. nr 4 /.
Ad. pkt. 3. Sprawy różne.
Przewodniczący Rady zapytał o studzienki w Krasnopolu.
Pan Starosta wyjaśnił, że Powiatowy Zarząd Dróg wykona te prace do końca tego tygodnia albo na początek następnego.
Przewodniczący Komisji zapytał czy są braki na oświatę.
Pan Starosta poinformował, że w tej chwili w ZSO w Sejnach braki są w kwocie 280 tys. zł. Trwa kontrola w ZSO. Na półrocze wykazali 54% wykonanie planu budżetu a teraz wykazali duże braki.
Pani L. Fidrych przypomniała, że mówiła o masowej migracji uczniów do szkół suwalskich.
Pani A. Witkowska powiedziała, że Powiat nie ma wpływu na ten temat.
Pani Skarbnik powiedziała, że mniejsza subwencja wynika z mniejszej liczby uczniów.
Przewodniczący Komisji zapytał dlaczego Zarząd Powiatu nie zajął się tym wcześniej.
Pan Starosta powiedział, że już na począteku roku Pani Skarbnik mówiła, że oświata jest niedofinansowana i na pewno wynikną braki.
Przewodniczący Rady zapytał o Komisję Zatrudnienia. Powiedział, że chciałby, aby Komisje stałe były miejscem, gdzie będzie się informowało o posiedzeniach innych komisji. Na Sesji nie ma takich punktów, gdzie można by omówić wszystkie bieżące sprawy. Komisja Rewizyjna też mogłaby przedstawić swoje wyniki kontroli.
Przewodniczący Komisji powiedział, że jest członkiem Komisji Rewizyjnej i protokoły są sporządzone z przeprowadzonych kontroli. W poprzedniej kadencji Komisja Rewizyjna protokoły kontroli przedstawiała na sesjach.
Przewodniczący Rady powiedział, że w statucie Powiatu Sejneńskiego jest zapisane, że Komisja Rewizyjna sprawozdanie składa raz w roku, ale można takie sprawozdania przedstawiać raz w kwartale.
Pan Starosta – na Komisji Zatrudnienia rozmowy były prowadzone o bieżących sprawach. Pani Dyrektor przedstawiła sytuację na rynku pracy. Mamy największy wskaźnik bezrobocia w województwie podlaskim. Zarejestrowanych jest bardzo dużo osób ze wsi i zauważalne stało się zlikwidowanie szkoły zawodowej. Uczniowie na etapie gimnazjum kończą edukację. FRDL chce podpowiedzieć o kierunkach rozwoju. Do końca roku raczej nie wpłyną żadne środki finansowe do PUP. Zrezygnowano z ofert szkoleń i przesunięto środki na pomoc dla bezrobotnych. Realizowany jest program dla grupy bezrobotnych. W efekcie będzie kilka osób skierowanych na staż. W stosunku do roku ubiegłego nawiązano więcej umów o pracę. Zakłady, które korzystały z pracowników skierowanych przez PUP, nawiązały z tymi pracownikami umowy o pracę. Novum- rolnicy mogą tworzyć miejsca pracy. Preferencje dla VAT-owców.
Pan J. Miszkiel – za oświatę odpowiada Starosta oraz pracownik Starostwa. Co jest przyczyną takiego dużego wzrostu zadłużenia? Jaki powstał problem? Czy jest to analizowane? Do połowy roku było dobre wykonanie. Pani Skarbnik zakładała, że trzeba będzie dołożyć ok. 100 tys. zł a teraz wynika, że 280 tys. zł. Wszyscy uczniowie zrezygnują z sejneńskiej szkoły, bo u nas w szkole nikt nic nie analizuje. W ZSO w Sejnach nie ma dobrego nauczyciela matematyki. Uznał, iż temacie oświaty trzeba poświęcić oddzielną Komisję, zaprosimy dyrektorów szkół. Problem musi być analizowany. Zapytał kiedy Pan Starosta będzie w stanie przedstawić dlaczego jest taki stopień zadłużenia?
Przewodniczący Komisji powiedział, że w Puńsku również jest coraz mniej uczniów i to wszystko to wiąże się z kosztami. Nikt tego nie analizuje.
Pani A. Witkowska – oddział powstał i nie można go w ciągu roku szkolnego zlikwidować.
Przewodniczący Komisji zapytał, czy Pani Witkowska analizowała matury w szkole w Puńsku?
Pani A. Witkowska powiedziała, że analizowała i na naszym terenie ogólnie matury wypadły słabo.
Pan S. Jastrzębski powiedział, że do szkoły w Suwałkach nie idą najlepsi uczniowie tylko słabsi, bo tam maturę z matematyki zdadzą.
Przewodniczący Rady wnioskuje, aby w najbliższym czasie zaprosić Pana Dyrektora ZSO oraz pracownika ds. oświaty w celu wytłumaczenia zaistniałej sytuacji. Niech zaproszeni goście przedstawią sytuację. Dyrektorzy muszą przedstawić sytuację finansową. Stwierdził, że to brak nadzoru nad finansami w szkołach.
Przewodniczący Komisji poinformował, iż klasy w szkole w Puńsku zdarzają się nawet 9- osobowe. Widziała to nawet Komisja Rewizyjna. Uznał, że analiza finansowa powinna być cały czas przeprowadzana. Jeżeli nie będzie analizowane to będzie częściej dochodziło do takich sytuacji.
Pan Starosta wyjaśnił, że Pani Skarbnik już na początku roku poinformowała, że szkoły dostały mniejszy budżet i na pewno będzie trzeba dołożyć. Analiza wyników i funkcjonowania jest zrobiona, nie była ona przedstawiona, bo Sesja zwoływana była na potrzeby przystąpienia do projektu. Pani ds. oświaty to zrobiła. Na półrocze było 54% wykonania, a więc było w porządku. W tej chwili szkoły przyniosły sprawozdania i wykazana jest, że w Puńsku jest brak 50 tys. zł, a w ZSO w Sejnach jest większa kwota. Od poniedziałku jest kontrola w ZSO, kontrolują dwie osoby. Pan Starosta poprosił Dyrektora o wyjaśnienie takich braków, to Pan Dyrektor ZSO nie potrafił tego wytłumaczyć na szybko. Pełen obraz będzie znany po zakończeniu kontroli. Był nam przedstawiony aneks organizacyjny.
Pan L. Fidrych powiedziała, że arkusz organizacyjny robi się dużo wcześnie a potem są do niego aneksy. W jaki sposób planowane było skoro nie znano liczby uczniów.
Pan Starosta powiedział, że nie było aneksów więc rozumiano, że nie było zmian.
Przewodniczący Komisji zapytał dlaczego Zarząd Powiatu nie zażądał aktualnej informacji o sytuacji.
Pan Starosta – o stanie aktualnej liczy uczniów poinformował Dyrektor. Obecnie sprawdzane jest wydatkowanie pieniędzy przez Pana Dyrektora w ciągu tego 1,5 miesiąca. Sprawdzane jest teraz na co te pieniądze zostały wydatkowane. O każdym ruchu w zatrudnieniu Zarząd Powiatu powinien być poinformowany a tych informacji nie było.
Przewodniczący Komisji stwierdził, że teraz czekamy na wyniki kontroli.
Przewodniczący Rady zapytał, kto wchodzi w skład komisji kontrolującej.
Pan Starosta wyjaśnił, że Pani T. Gałdzewicz oraz Pani A. Jurkiewicz.
Przewodniczący Rady dodał, że Pani Gałdzewicz nie powinna uczestniczyć w kontroli bo ona ma nadzór nad szkołami.
Pani A. Witkowska powiedziała, że kontrola arkusza nie jest taką prostą sprawą i osoba z księgowości nie koniecznie musi się na tym znać. Tam musi iść osoba, która na tym się zna.
Pani L. Fidrych powiedziała, że prawdopodobnie sami nauczyciele nie wiedzą ile mają godzin, bo tam jest bardzo zamazany ten obraz. Żeby sprawdzić arkusz organizacyjny, to trzeba naprawdę się napracować, żeby to rozliczyć.
Pan Starosta wyjaśnił, że arkusz organizacyjny został dokładnie przeanalizowany i nie ma nauczycieli, którzy mieliby za dużo godzin. Dyrektor przekazał nam, że jest wszystko w porządku. Kontrola ma stwierdzić, czy to co jest przekazane na piśmie, ma odzwierciedlenie w rzeczywistości.
Pan E. Kuklewicz powiedział, że wynikł problem z oświatą i Zarząd Powiatu nie panuje nad sytuacją w oświacie. Rada Powiatu nie otrzymała żadnych informacji o liczbie klas, liczbie uczniów itp. informacji. Nie było Dyrektora też na Komisji. Pan Kuklewicz powiedział, że Radni powinni znać takie informacje. Oceny zdawalności matur też nie była przedstawiona.
Pani A. Witkowska powiedziała, że ustawowo do końca października taka informacja ma być przedstawiona.
Pan Starosta powiedział, że jest opracowana informacja i w najbliższym czasie radni ją otrzymają. Pani Witkowska dodała, że istnieje coś takiego jak dodatek uzupełniający dla nauczycieli i jeśli nauczyciele nie osiągną pułapu, to należy im wyrównać te płace.
Przewodniczący Komisji przypomniał, że w przeszłości jeszcze więcej Rada Powiatu dokładała. Nikt nigdy dla analizuje wydatków w oświacie.
Pan Z. Kowalski zauważył, że na każdy powiedzeniu Komisji rozmawia się na tematy bieżące, a więc o projektach uchwał planowanych do podjęcia. Komisje nie podejmują spraw innych a więc np. rolnictwa. Nie ma tematów innych niż przedstawione projekty uchwał. Może należy więcej przedstawiać o tym co się dzieje na innych posiedzeniach. Może raz na pół roku poświęcić posiedzenia na temat ważnych sprawach np. o urzędzie pracy, szpitalu, szkołach. Zarząd Powiatu powinien bardziej pracować na swoich posiedzeniach. Warto analizować również protokoły Komisji Rewizyjnej. Trzeba się zmierzyć z problemami, bo teraz o problemach w Urzędzie Pracy związanych z Wójtem Gminy dowiedzieliśmy się z telewizji.
Przewodniczący Komisji przypomniał, że protokołów Komisji Rewizyjnej nie żądał Przewodniczący Rady więc nie były przedstawiane.
Przewodniczący Rady powiedział, że można protokołu kontroli przedstawiać na posiedzeniach Komisji. Odnośnie Wójta, to Pan Przewodniczący Rady wnioskował do Pana Starosty, aby porozmawiał z Wójtem i żeby zastanowił się nad swoim udziałem w Powiatowej Radzie Zatrudnienia i miał podjąć decyzję.
Pan Starosta wyjaśnił, że sprawa dotyczy przeszłości; Sąd i Prokuratura stwierdzili, że nie nosi to postępowanie znamion przestępstwa, więc Starosta nic z tym nie może zrobić. Ponadto to Rada Gminy wytypowała Wójta do Powiatowej Rady Zatrudnienia. Ponadto Pan Starosta przekazał tą sugestię Wójtowi.
Przewodniczący Rady dodał, że jego intencją było, aby Wójt wystąpił z własnej inicjatywy.
Pan Starosta powiedział, że może najlepiej aby teraz głos w tej sprawie zajął Prezes Stowarzyszenia Sołtysów Powiatu Sejneńskiego.
Pan Z. Kowalski zapytał, czy Pan Starosta obejrzał ten film? Uważa, że Pan Starosta powinien po męsku z Panem Wójtem porozmawiać.
Pan Starosta powiedział, że filmu nie widział i nie może na podstawie materiałów prasowych działać; działać musi na podstawie przepisów prawa. Pan Starosta skonsultował tą sprawę z prawnikami i należy mieć podstawę prawną, aby go odwołać. Pan Starosta musi uszanować decyzję Sądu czy Prokuratury.
Przewodniczący Komisji powiedział, że Pan Starosta jako szef Powiatowej Rady Zatrudnienia nie ma możliwości działania w tej sprawie, ale trzeba być przygotowanym do odpowiedzi na pytania w tej sprawie.
Przewodniczący Rady dodał, że w tej chwili, to jest moralna sprawa Wójta i Rady Gminy Krasnopol.
Pan E. Kuklewicz podjął temat możliwości likwidacji Prokuratury Rejonowej w Sejnach, dodał, że zbierane są podpisy sprzeciwiające się temu.
Przewodniczący Rady wyjaśnił, że Gminy Powiatu Sejneńskiego podejmowały uchwały intencyjne w tej sprawie. Dodał tez, że Sejny raczej nie są zagrożone likwidacją Prokuratury, ponieważ w Sejnach istnieje też Sąd. Ponadto wie, że Radny Sejmiku – Pan W. Kwaterski zajął się tym tematem.
Pan Starosta powiedział, że Prokuratura Rejonowa w Sejnach może zająć budynek przy ZSCKU. Prokuratura chciała, aby ten budynek im wyremontować, ale Powiat nie może tego zrobić, bo nie ma delegacji prawnej.
Pan Z. Kowalski zapytał o wiatraki w Krasnopolu.
Pan Starosta wyjaśnił, że nic nie wie na temat powstawania wiatraków w Krasnopolu. Odnośnie wiatraków w Gminie Sejny, to trwa uzupełnianie dokumentacji. Jeżeli złożona będzie zgodna z prawem dokumentacja, to zostanie tylko podpisanie decyzji.
Przewodniczący Komisji zapytał o sprawę prowadzenia biblioteki powiatowej.
Pan Wicestarosta powiedział, że idzie na rozmowę z Panią Dyrektor Biblioteki i będą prowadzone negocjacje, co do kwoty dofinansowania.
Pan J. Miszkiel zapytał o rowy melioracyjne.
Pan Starosta wyjaśnił, że wydawane są decyzje dla rolników, ale jest problem z wykonaniem czyszczenia. Rolnicy otrzymali kontakt do osób, które mogą wykonać prace przy rowach.
Pan Wicestarosta powiedział, że dopóki w Gminie Krasnopol nie zacznie działać spółka wodna, to porządku z rowami nie będzie.
Pan M. Skupski powiedział, że teraz ARiMR przeprowadza kontrole w terenie i jeśli rolnicy nie będą dbali o rowy, to będą im pomniejszane dopłaty bezpośrednie.
Pani L. Fidrych zapytała, jaki był udział Starostwa w kampanii wyborczej posła na sejm? Otrzymała zaproszenie na spotkanie wyborcze wysłane ze Starostwa? Uważa, że nie należało tego firmować pieczątką Starostwa.
Przewodniczący Rady wyjaśnił, że to on poprosił pracownika Starostwa o wysłanie zaproszeń na spotkanie.
Pan Z. Kowalski zapytał, czy była już odebrana droga Krasnopol – Murowany Most?
Pan Wicestarosta powiedział, że została odebrana i w protokole jest zapis, że należy postawić tam barierkę ochronną.
Na tym protokół zakończono.
Protokołowała Przewodniczył
Katarzyna Mikłaszewicz Jan Łuba
Metryka strony