Uchwała Rady nr XV/74/04
-
Uchwała Nr XV/74/04
-
Rady Powiatu Sejneńskiego
-
31 marca 2004 r.
-
-
w sprawie zatwierdzenia sprawozdania rzecznika konsumentów za rok 2003.
- Na podstawie art. 38 ust.1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o ochronie konkurencji i konsumentów ( Dz. U. z 2003r. Nr 86, poz.804, Nr 60, poz.535, Nr 170, poz.1652) i art.12 ust.11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r.
Nr 142, poz. 1592, z 2002 r. Nr 23, poz.220, Nr 62, poz.558, Nr 113, poz.984,
Nr 153, poz.1271, Nr 200, poz.1688, Nr 214, poz.1806 i Nr 162, poz.1568) Rada Powiatu uchwala, co następuje: - 1. Zatwierdza się sprawozdanie rzecznika konsumentów za rok 2003 stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.
- 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
- Wiceprzewodniczący Rady
- Józef Marcinkiewicz
-
Załącznik do uchwały Nr XV/74/04
Rady Powiatu Sejneńskiego
z dnia 31 marca 2004 r. -
-
Sprawozdanie z działalności Powiatowego
Rzecznika Konsumentów za rok 2003 - Powiatowego Rzecznika Konsumentów powołała Rada Powiatu w Sejnach uchwałą nr XII/60/90 z dnia 30 listopada 1999r. W okresie swej działalności podstawowym zadaniem rzecznika było zapewnianie konsumentom bezpłatnego poradnictwa i informacji prawnej w zakresie ochrony ich interesów. Wśród załatwianych spraw najczęstszą sprawą była reklamacja obuwia. Powiatowy Rzecznik Konsumentów tylko w czterech przypadkach musiał prowadzić postępowanie administracyjne związane z załatwieniem sprawy.
- Były to następujące sprawy:
- 3 reklamacje obuwia,
- 1 reklamacja telefonu komórkowego.
- Należy stwierdzić, że znajomość ustawy o szczegółowych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego z dnia 27.07.2002r.oraz innych przepisów prawa konsumenckiego nie jest znana zarówno konsumentom jak i przedsiębiorcom. Praca Powiatowego Rzecznika w roku 2003 r. skupiała się więc w większości na udzielaniu bezpłatnych porad prawnych jak i pomocy konsumentom w respektowaniu przysługujących im przywilejów i praw wynikających z prawa konsumenckiego. Przedsiębiorcy i handlowcy nie respektują obowiązujących przepisów prawa konsumenckiego, uchylają się od respektowania wymiany towaru zakupionego niezgodnie z umową, a prowadzone postępowania wydłużają się w nieskończoność. Zgromadzenie dokumentacji dowodowej powoduje narastanie kosztów związanych z uzyskaniem ekspertyz i opinii, a budżety samorządowe są bardzo skąpe i nie ma w nich kosztów pośrednich wynikających z funkcjonowaniem stanowiska Rzecznika.
- Rzecznik współpracuje z Państwową Inspekcją Handlową w Suwałkach i Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w Sejnach, współpraca układa się bardzo dobrze, obie wymienione inspekcje udzielają Rzecznikowi daleko idącej pomocy przy realizacji swoich zadań.
- W roku 2003 Rzecznik uczestniczył w jednym szkoleniach zorganizowanych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie podnoszących poziom znajomości prawa konsumenckiego.
- Pragnę podkreślić, że funkcjonowanie Rzecznika w całości finansowane jest przez Starostwo Powiatowe w Sejnach, które pokrywa wszystkie wydatki związane z funkcjonowaniem tego urzędu.
Metryka strony