uchw_z_100_2013

Uchwała Nr 100/13

Zarządu Powiatu Sejneńskiego

z dnia 23 stycznia 2013 roku

 

w sprawie wprowadzenia szczególnych zasad  i terminów rozliczeń z budżetem Powiatu Sejneńskiego oraz zasad sporządzania i przekazywania sprawozdań i informacji

w zakresie dochodów i wydatków

 

 

                            Na podstawie  art. 32 ust. 1 pkt 4  ustawy o samorządzie powiatowym ( tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1592, z 2002 r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200 poz.1688, Nr 214 poz. 1806 z 2003 r. Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055,  z 2007 r. Nr 173, poz. 1218,  z 2008 r. Nr 180, poz. 1111,  Nr 223 poz. 1458, z 2009 r.  Nr 92,poz.753, Nr 157, poz.1241 z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i poz.146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz.675, z 2011r. Nr 21, poz.113, Nr 149, poz.887, Nr 217, poz. 1281) oraz art. 34, art. 37 art. 254 pkt 1, art. 266 i art. 267 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ( Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ; Dz. U. z 2010 r.  Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620, Nr 123, poz. 835, Nr 152, poz. 1020, Nr 238, poz. 1578, Nr 257, poz. 1726, z 2011 r. Nr 185, poz. 1092, Nr 201, poz. 1183, Nr 234, poz. 1386, Nr 240, poz. 1429, Nr 291, poz. 1707), Zarząd Powiatu zarządza, co następuje:

 

§ 1

1. Jednostki budżetowe Powiatu Sejneńskiego, przekazują pobrane dochody budżetowe na rachunek budżetu Powiatu Sejneńskiego, nie  rzadziej niż raz w miesiącu, według stanu środków określonego na:

- ostatni dzień miesiąca – w terminie do 10 dnia następnego miesiąca, z wyjątkiem końca roku - do 8 stycznia roku następnego.

2. Niezależnie od terminów określonych w ust. 1, na polecenie Skarbnik  Powiatu Sejneńskiego, jednostki budżetowe Powiatu sejneńskiego, zobowiązane są do niezwłocznego przekazywania pobranych dochodów.

3. Jednostki organizacyjne Powiatu Sejneńskiego, pobrane dochody budżetowe związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostce samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami, przekazują na rachunek bankowy budżetu powiatu według stanu środków określonego na:

  1. 10 dzień miesiąca – w terminie do 13 dnia danego miesiąca;
  2. 20 dzień miesiąca – w terminie do 23 dnia danego miesiąca za wyjątkiem końca roku, gdzie wszystkie dochody muszą być przekazane do 31 grudnia danego roku.

 

§ 2

1. W celu zachowania płynności finansowej, jednostki budżetowe zobowiązane są  do przekazania do Skarbnika Powiatu w  terminie minimum 14 dni przed terminem płatności , e-mailem informacji o zapotrzebowaniu na kwoty przekraczające 200.000 zł.

2. Informacja, o której mowa w ust. 1, powinna określać precyzyjnie kwotę oraz termin przekazania środków.

 

§ 3

 

  1. Jednostki budżetowe Powiatu Sejneńskiego, środki na wydatki pozyskują z budżetu Powiatu Sejneńskiego, na podstawie zapotrzebowań składanych e-mailem.
  2. Zapotrzebowania, o których mowa w ust. 1 należy składać w terminie 3 dni roboczych przed wnioskowanym terminem płatności.
  3. W przypadku nie złożenia zapotrzebowań, w terminie i formie, o których mowa w ust. 1 i niezrealizowania określonych płatności przez podległą jednostkę, odpowiedzialność ponosi kierownik tej jednostki podległej Powiatowi Sejneńskiemu.
  4. Zapotrzebowań nie należy składać na środki na realizację wydatków pochodzących z dotacji celowych. Powyższe środki przekazywane są z budżetu w ciągu 3 dni roboczych liczonych od daty wpływu na  rachunek budżetu lub w przypadku potrzeby dokonania  zmian w planie dochodów i wydatków, niezwłocznie po dokonaniu stosownych zmian.
  5. Upoważnia się Skarbnika  Powiatu do bieżącej weryfikacji i ewentualnych korekt składanych przez jednostki budżetowe zapotrzebowań.

 

§ 4

 

  1. Jednostki budżetowe Powiatu Sejneńskiego do dnia 31 grudnia danego roku dokonują zwrotu niewykorzystanych środków otrzymanych w danym roku na realizację wydatków budżetowych, w tym niewykorzystanych środków pochodzących ze wszystkich rodzajów dotacji ( z wyjątkiem tych, dla których umowy/porozumienia ustalają inny termin rozliczenia).
  2. Zwroty niewykorzystanych środków, o których mowa w ust. 1 należy przekazywać osobnym przelewem lub jeśli to jest niemożliwe, z załączeniem wyjaśnień na piśmie zawierających kwoty i tytuły zwrotu.
  3. Jednostki budżetowe Powiatu sejneńskiego realizujące wydatki pochodzące z dotacji celowych winny sporządzić do dnia 10 stycznia roku następnego, informację o stopniu wykorzystania dotacji celowych, zgodnie z załącznikiem nr 1 do niniejszej uchwały.
  4. Sporządzenie informacji wymienionej w pkt 3 nie zwalnia jednostki z obowiązku wypełnienia innych rozliczeń, wg wzorów przesłanych przez dysponentów dotacji.

 

§ 5

 

 

  1. Jednostki budżetowe podległe Powiatowi Sejneńskiemu sporządzają sprawozdania budżetowe i finansowe, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, w terminach i zasadach zgodnych z obowiązującymi przepisami. Sprawozdania sporządzane są w wersji papierowej i elektronicznej, w systemie SJO Bestia i na drukach udostępnianych przez Regionalną Izbę Obrachunkową.
  2. Dla sprawozdania z wykonania planu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ( Rb-27ZZ) za I, II, III kwartały, terminem złożenia sprawozdania dla zarządu jst jest 8 dni po upływie okresu sprawozdawczego. W przypadku, gdy dzień złożenia sprawozdania jest dniem wolnym od pracy, terminem jest dzień roboczy poprzedzający ten dzień. Do ww. sprawozdania należy załączyć rozliczenie wg budżetów, wpływów nieprzekazanych na rachunek budżetu do końca miesiąca kończącego kwartał.
  3. W celu wyeliminowania rozliczeń wewnętrznych i prawidłowej konsolidacji  do sprawozdań: Rb-WSa, bilansu z wykonania budżetu jst, bilansu jednostki budżetowej, rachunku zysków i strat jednostki oraz zestawienia zmian w funduszu jednostki załącza się  informację o rozliczeniach między jednostkami. Rozliczenie to powinno zawierać określenie:

- pozycji sprawozdania wraz z nazwą, w której należy dokonać wyłączeń,

- kwotę wyłączeń.

Oddzielna informacja nie jest wymagana, gdy ww. pozycje umieszczono w uwagach lub informacjach uzupełniających do sprawozdania. W przypadku niewystąpienia wyłączeń należy złożyć informację o ich braku.

 

§ 6

 

  1. Jednostki budżetowe podległe Powiatowi Sejneńskiemu sporządzają w terminach:

a) do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu kończącym kwartał – kwartalną informację o udzielonych  umorzeniach niepodatkowych należności budżetowych, o których mowa w art. 60 ustawy o finansach publicznych,

b) do 30 kwietnia roku następnego – informację obejmującą:

- kwotę wykorzystanych środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych,

- kwotę zobowiązań, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 4 ustawy o finansach publicznych,

- wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym w zakresie podatków lub opłat udzielono odroczeń, umorzeń lub rozłożono na raty spłatę w kwocie przewyższającej łącznie 1.000 zł, wraz ze wskazaniem wysokości umorzonych kwot i przyczyn umorzenia,

- wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym udzielono pomocy publicznej.

2. Jeżeli jednostka w kwartale, za który składana jest informacja nie odnotowała zdarzeń mających wpływ na informacje wymienione w ust. 1 składa informację negatywną.

3. Informacje wymienione w ust. 1 i 2 należy złożyć w formie dokumentu papierowego i elektronicznego w formacie .doc lub .xls.

 

§ 7

 

  1. Jednostki budżetowe podległe Powiatowi Sejneńskiemu oraz Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Sejnach sporządzają w terminach:
  1. do dnia 20 lipca roku budżetowego – informację o przebiegu wykonania planu finansowego za I półrocze roku budżetowego,
  2. do dnia 20 lutego  roku następnego po roku budżetowym – sprawozdanie o przebiegu wykonania planu finansowego za rok budżetowy, które powinny zawierać:
    1. jednostki budżetowe:
  • część tabelaryczną  składającą się z tabel zawierających wykonanie dochodów  oraz wykonanie wydatków  i powinny uwzględniać: plan po zmianach, kwotę wykonania oraz wskaźnik procentowy wykonania w stosunku do planu,
  • na część tabelaryczną złożą się następujące rodzaje tabel:

- informacja o realizacji dochodów bieżących i majątkowych planu finansowego jednostki według działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej – wzór stanowi załącznik Nr 2 do niniejszej uchwały,

- informacja o realizacji wydatków bieżących i majątkowych planu finansowego jednostki według działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej, w tym wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zleconych  odrębnymi ustawami – zwór stanowi załącznik Nr 3 do niniejszej uchwały,

- informacja o realizacji zakupów i zadań inwestycyjnych według zadań zaplanowanych do realizacji w roku budżetowym – zwór stanowi załącznik nr 4 do niniejszej uchwały,

  • część opisową, obejmującą:

 - ogólna analizę wykonania strony dochodowej i wydatkowej planu finansowego jednostki,

 - objaśnienia przyczyn odchyleń wykonania od planu dochodów i wydatków, występujące zagrożenia w realizacji planowanych dochodów i wydatków,

- istotne zdarzenia mające wpływ na przebieg wykonania planu,

- część opisową w zakresie realizacji  zadań majątkowych, ze szczególnym uwzględnieniem stopnia realizacji przedsięwzięć wieloletnich,

- część opisową w zakresie występujących zaległości, należności niewymagalnych oraz należności wymagalnych, ze szczegółowym opisem zaistniałych sytuacji i krokami podjętymi do ich wyeliminowania.

II . Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Sejnach:

- informacja o realizacji planu przychodów i kosztów, w szczegółowości jak w planie finansowym, w układzie tabelarycznym z uwzględnieniem: planu po zmianach, kwotę wykonania, wskaźnik procentowy wykonania w stosunku do planu,

- wykonanie planu finansowego z podziałem na komórki organizacyjne zakładu,

- informację z realizacji planu inwestycyjnego,

- stan należności i zobowiązań na początek i odpowiednio: 30 czerwca i 31 grudnia danego roku,

- w przypadku wystąpienia odchyleń od realizacji planu należy dołączyć część opisową uzasadniającą przyczyny wystąpienia różnic.

2. Do sprawozdania o którym mowa w ust. 1 pkt 2, należy dołączyć informację o stanie mienia Powiatu Sejneńskiego będącego we władaniu jednostki, która powinna zawierać:

a) część tabelaryczną zgodnie z załącznikiem nr 5 do niniejszej uchwały,

b) część opisową, w której należy ująć:

- dane o zmianach w stanie mienia, które nastąpiły w roku budżetowym, za który składana jest informacja,

- dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych spraw majątkowych oraz wykonywania posiadania,

- inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia.

Informacja ta ma być zgodna ze składanym do GUS, rocznym sprawozdaniem o środkach trwałych ( załączyć ksero).

  1. Informacje wymienione w ust. 1 i 2 należy złożyć w formie dokumentu papierowego i elektronicznego w formacie .doc lub .xls.
  2. Zobowiązuje się jednostki do udostępniania corocznych sprawozdań dotyczących finansów i działalności jednostek organizacyjnych należących do sektora finansów publicznych, zgodnie z art. 34 pkt 9 ustawy o finansach publicznych.

 

§ 8

 

  1. W przypadku potrzeby dokonania zmian w zaplanowanych dochodach i wydatkach, kierownik jednostki powinien, najpóźniej na 15 dni przed planowanym terminem sesji Rady Powiatu lub do 10 dnia każdego miesiąca, powiadomić na piśmie Zarząd Powiatu w celu podjęcia uchwały zmieniającej plan finansowy. Zapotrzebowanie winno zawierać uzasadnienie proponowanych zmian i winno być podpisane przez kierownika i głównego księgowego jednostki. Wzór wniosku zmian stanowi załącznik nr 6 do niniejszej uchwały.
  2. Zobowiązuje się kierowników jednostek do bieżącego monitorowania planowanych dochodów i  wydatków i zgłaszania ich zmian.

 

§ 9

 

  1.       Nadzór nad wykonaniem uchwały powierza się Skarbnikowi Powiatu Sejneńskiego.
  2. Wykonanie uchwały powierza się kierownikom jednostek budżetowych podległych Powiatowi Sejneńskiemu oraz dyrektorowi SP ZOZ w Sejnach.

 

§ 10

 

W sprawach nieuregulowanych niniejszą uchwała maja zastosowanie odpowiednie przepisy prawa, a w szczególności ustawy o finansach publicznych.

 

§ 11

 

Uchwała wchodzi w  życie z dniem podjęcia.

 

 

 

                                                                            ZARZĄD:

Andrzej Szturgulewski

..........................

Romuald Witkowski

..........................

Mariusz Skupski

..........................

Witold Wincenty Racis

..........................

 Anna Krystyna Witkowska

..........................

 

Metryka strony

Udostępniający: Biuro Rady Powiatu

Wytwarzający/odpowiadający: Katarzyna Mikłaszewicz

Wprowadzający: Katarzyna Mikłaszewicz

Data wprowadzenia: 2013-01-24

Data modyfikacji: 2013-01-24

Opublikował: Katarzyna Mikłaszewicz

Data publikacji: 2013-01-24