zarzadzenie_30_09
ZARZĄDZENIE NR 30/2009
STAROSTY SEJNEŃSKIEGO
z dnia 12 października 2009
w sprawie zasad zaopatrywania pracowników Starostwa Powiatowego w Sejnach w środki ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, środki higieny osobistej, środki do udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku oraz profilaktycznych napojów.
Na podstawie art. 104 § 1 Kodeksu Pracy (tekst jednolity Dz. U. z 1998 r. nr 21 poz. 94 z późniejszymi zmianami) oraz na podstawie Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy ( Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650 z późn. zm.), zarządza się co następuje:
I. ZASADY PRZYDZIAŁU PRACOWNIKOM ŚRODKÓW OCHRONY INDYWIDUALNEJ ORAZ ODZIEŻY I OBUWIA ROBOCZEGO
§ 1. Środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze są przydzielane pracownikom bezpłatnie i stanowią własność Starostwa Powiatowego w Sejnach – zwanego dalej Pracodawcą.
§ 2. Stanowiska pracy oraz zakres wyposażenia pracowników na nich zatrudnionych w środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze określa „Tabela norm przydziału środków ochrony indywidualnej, odzieży i obuwia roboczego” stanowiąca załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia, zwaną dalej „Tabelą przydziału”.
§ 3. Pracownicy biurowi Starostwa, korzystają z własnego ubioru oraz obuwia.
§ 4. Pracownik używa przydzielony mu środek ochrony indywidualnej do czasu utraty przez ten środek własności ochronnych. Środek, którego termin przydatności do użycia, określony przez producenta, minął, uważa się za nieprzydatny do użycia, czyli za taki, który utracił już własności ochronne.
§ 5. Okresy używalności odzieży i obuwia roboczego podaje Tabela przydziału. Pracownikom zatrudnionym w niepełnym wymiarze czasu pracy okresy używalności przedłuża się odwrotnie proporcjonalnie do wymiaru etatu (np. pracownikowi zatrudnionemu na pół etatu okres używalności przedłuża się 2-krotnie). Okres używalności zaczyna biegnąć od dnia wydania odzieży lub obuwia pracownikowi.
§ 6. Przydzielone środki ochrony indywidualnej powinny spełniać wymagania dotyczące oceny zgodności, a odzież i obuwie robocze - wymagania określone w Polskich Normach.
§ 7. Pracownik zobowiązany jest użytkować przydzielone środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze zgodnie z przeznaczeniem i dbać o ich dobry stan.
§ 8. Pracodawca zapewnia, aby przydzielone środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze pasowały rozmiarami do pracownika oraz posiadały właściwości ochronne i użytkowe poprzez ich pranie, konserwację, naprawę, odpylanie i odkażanie. Nie dotyczy to odzieży osobistej i obuwia, które pracownik pierze i konserwuje we własnym zakresie.
§ 9. Kierownicy komórek organizacyjnych Starostwa w porozumieniu i za zgodą podległych im pracowników zatrudnionych na stanowiskach, o których mowa w załączniku nr 1, mogą dopuścić do użytkowania przez pracowników własnej odzieży (w komplecie lub ich poszczególnych elementów składowych, np. koszul, kurtek) i obuwia roboczego. Po ustaleniu listy pracowników i rodzaju własnej odzieży i obuwia, które oni będą używać, kierownicy sporządzają stosowne wykazy i przekazują do wydziału finansowego w celu naliczenia ekwiwalentu na podstawie aktualnych cen obowiązujących w dniu rozpoczęcia używania własnej odzieży (wybrana przez pracodawcę oferta sklepu z artykułami BHP). Wypłata ekwiwalentu odbywa się raz na rok, w styczniu za rok ubiegły. W przypadku rozwiązania umowy o pracę lub jej wygaśnięcia, ekwiwalent wypłaca się razem z wypłatą innych należności.
§ 10. Wysokość ekwiwalentu za pranie i naprawę odzieży roboczej w okresie rozliczeniowym, wypłacany będzie sumarycznie za okres 12 m-cy w roku kalendarzowym, w kwocie określonej w załączniku nr 2 do niniejszego zarządzenia. Pracownik raz w roku składa oświadczenie o realnie poniesionych kosztach prania (wzór określa załącznik nr 2).
§ 11. Pranie i naprawa odzieży dokonywana jest przez pracowników we własnym zakresie. Pracownicy otrzymują za te czynności ekwiwalent pieniężny w wysokości ustalonej w załączniku nr 2 lub otrzymują zwrot kosztów prania odzieży, po przedłożeniu rachunku z pralni (zgodnie z załącznikiem nr 2).
§ 12. Pracodawca może przydzielić pracownikowi używane środki ochrony osobistej lub odzież roboczą, jeżeli rzeczy te zachowały właściwości ochronne i użytkowe, są czyste i zdezynfekowane w stopniu odpowiadającym wymaganiom higieniczno-sanitarnym. Nie dotyczy to obuwia i odzieży osobistej – pracownik otrzymuje je od pracodawcy nowe. Okres używania odzieży używanej ustala pracodawca po dokonaniu jej przeglądu.
§ 13. Odzież i obuwie robocze po upływie okresu ich używalności przechodzi na własność pracownika.
§ 14. Nie podlega zwrotowi odzież i obuwie robocze lub ich równowartość w razie:
1. Używania ich przed rozwiązaniem stosunku pracy przez okres przekraczający 75% okresu używalności określonego w “Tabeli”.
2. Przejścia pracownika na emeryturę lub rentę.
3. Śmierci pracownika.
§ 15. Po rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy o pracę pracownik jest zobowiązany zwrócić w terminie 7 dni przydzielone rzeczy pracodawcy, jeżeli okres ich używalności nie minął. Nie dotyczy to sytuacji, w których następuje zawarcie następnej umowy w ciągu 7 dni.
§ 16. Pracodawca może zażądać od pracownika – na podstawie art. 124, w trybie i w wysokości określonych w rozdziale II działu piątego Kodeksu pracy – odszkodowania za przydzielone mu rzeczy w przypadku: 1. Nie dokonania zwrotu, o którym mowa w § 15,
2. Utraty z winy pracownika tej rzeczy lub jej cech ochronnych lub użytkowych.
§ 17. Pracodawca, niezależnie od postępowania wyjaśniającego przyczynę utraty rzeczy przez pracownika, wydaje mu następną, jeżeli dopuszcza go do pracy wymagającej jej stosowania.
§ 18. W przypadku utraty przydatności odzieży lub obuwia roboczego do użycia przed upływem okresu ich używalności ustalonej w Tabeli przydziału, pracownikowi przysługuje następny, nowy egzemplarz po zwrocie używanego (uszkodzonego, zużytego). O przydatności, bądź nieprzydatności zwróconej odzieży lub obuwia roboczego, a także o stopniu (procencie) zużycia zwróconej pracodawcy odzieży postanawia protokolarnie komisja w składzie:
• pracownik ds. bhp,
• bezpośredni przełożony pracownika,
• przedstawiciel pracowników.
§ 19. Pracownik zobowiązany jest zgłosić swojemu przełożonemu niesprawność (utratę funkcji ochronnych) środka ochrony indywidualnej lub podejrzenie utraty sprawności i zwrócić ten środek pracodawcy. Niedopuszczalne jest używanie niesprawnego środka.
§ 20. Po dokonaniu oceny technicznej (ekspertyzy) zwróconego środka, pracodawca podejmuje decyzję o dalszym jego stosowaniu.
§ 21. Osoba kierująca pracownikami (przełożony pracowników) zobowiązana jest dbać o sprawność środków ochrony indywidualnej oraz nadzorować ich stosowanie przez pracowników zgodnie z przeznaczeniem, a także dopilnować, aby pracownicy używali odzież i obuwie robocze w należytym stanie higieniczno-sanitarnym.
§ 22. Wydawane pracownikom rzeczy podlegają ewidencji w imiennych „Kartach ewidencyjnych wyposażenia”, które znajdują się u pracownika zajmującego się sprawami BHP. Przyjęcie rzeczy potwierdza pracownik podpisem w jego „Karcie”. Zwrot rzeczy jest potwierdzony w jego „Karcie” podpisem pracownika bhp.
II. ZASADY PRZYDZIAŁU PRACOWNIKOM ŚRODKÓW HIGIENY OSOBISTEJ
§ 1. Każdy pracownik Starostwa Powiatowego w Sejnach, korzysta z mydła umieszczonego w pojemnikach zamontowanych w ogólnodostępnych łazienkach Starostwa.
§ 2. Pracownicy Starostwa korzystają z elektrycznych suszarek lub jednorazowych ręczników umieszczonych w ogólnodostępnych łazienkach.
§ 3. Pracownicy fizyczni (obsługa) dostawać będą dodatkowo 100 g mydła miesięcznie oraz 1 ręcznik (duży) lub dwa małe rocznie.
§ 4. Pracownicy otrzymujący środki higieny osobistej potwierdzają jej odbiór podpisem w ewidencji prowadzonej przez pracownika ds. BHP.
§ 5. Za wydawanie środków higieny osobistej odpowiedzialny jest pracownik mający w zakresie obowiązków sprawy związane z BHP w Starostwie.
§ 6. Nie przewiduje się możliwości wypłacenia ekwiwalentu pieniężnego za środki higieny osobistej.
III. ŚRODKI DO UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W RAZIE WYPADKU
§ 1. Każdy pracownik Starostwa Powiatowego Sejnach oraz każda osoba potrzebująca udzielenia pierwszej pomocy, mają możliwość skorzystania z opatrunków zawartych w apteczce.
§ 2. Apteczka znajduje się w pomieszczeniu nr 5 w budynku przy ul 1 Maja 1 (Wydział Finansowy) oraz w pomieszczeniu nr 5 w budynku przy ul Piłsudskiego 34 (Obsługa Rady Powiatu).
§ 3. Pobranie środka opatrunkowego z apteczki ewidencjonuje osoba udzielająca pomocy w wykazie środków znajdujących się w apteczce.
§ 4. Obsługę apteczek powierza się osobom mającym przeszkolenie w udzielaniu pomocy przedlekarskiej. Wykaz takich osób zamieszcza się przy apteczce.
§ 5. W apteczkach nie mogą znajdować się żadne lekarstwa (przeciwbólowe, nasercowe, itp.) z uwagi na występowanie coraz częstszych uczuleń.
§ 6. Za zaopatrzenie apteczek odpowiada pracownik ds. BHP.
IV. ZASADY WYDAWANIA NAPOJÓW PROFILAKTYCZNYCH
§ 1. 1. W przypadku wystąpienia wysokich temperatur (powyżej 25 stopni C) w pomieszczeniach biurowych Starostwa, zarządza się na wniosek pracowników wydanie wody mineralnej w ilości 1 litra na 8 godzin pracy dla każdej pracującej w tym dniu osoby.
§ 2. 2. Nie przewiduje się możliwości wypłacenia ekwiwalentu pieniężnego za napoje profilaktyczne
V. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 1. Wykonanie postanowień zawartych w zarządzeniu, powierza się pracownikowi odpowiedzialnemu za BHP w Starostwie Powiatowym w Sejnach
§ 2. Traci moc zarządzenie Nr 2/2003 z dnia 1 stycznia 2003 r.
§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie dniem podpisania.
Sejny, dnia 12 października 2009 r.
Ryszard Grzybowski
Starosta Sejneński
Metryka strony