Starostwo Powiatowe w Sejnach zakończyło trzecią a zarazem ostatnią edycję projektów stypendialnych realizowanych w ramach Działania 2.2 „Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne” Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006.
W ramach w/w działania w roku szkolnym i akademickim 2006/2007 zostały zrealizowane dwa projekty:
I. Projekt Nr Z/2.20/II/2.2/83/06 „Program stypendialny dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych Powiatu Sejneńskiego nr III”, dzięki realizacji którego z pomocy stypendialnej skorzystało 85 uczniów (47 kobiet i 38 mężczyzn) z listy podstawowej i 1 uczeń z listy rezerwowej. O jedno stypendium średnio ubiegało się dwóch uczniów, których wnioski zostały pozytywnie zaopiniowane przez Komisję Stypendialną.
Każdy stypendysta otrzymał stypendium w wysokości 100,00 zł miesięcznie na okres 10 miesięcy tj. od 01.IX.2006r. do 30.VI.2007r. Świadczenie było wypłacane w formie zaliczki, na podstawie zaświadczenia wystawionego przez dyrektora szkoły, do której uczęszczał uczeń, potwierdzające posiadanie wszystkich godzin usprawiedliwionych na zajęciach szkolnych. Uczniom stypendia były przekazywane w formie finansowej na wskazane przez nich rachunki bankowe. W trakcie realizacji projektu zostało wykorzystane 85.000,00 zł na wypłatę stypendium.
Uczniowie biorący udział w projekcie raz na kwartał uczestniczyli w badaniach ankietowych. W wypełnianych przez nich formularzach mieli możliwość zakreślenia kilku odpowiedzi. Stypendyści w 11,76% ocenili sytuację finansową swojej rodziny jako złą a 62,34% oceniało jaką przeciętną. Dla 50,58% stypendystów otrzymane stypendium odciążyło budżet rodziny w średnim stopniu, a w dużym 36,47%. Brak środków finansowych nie pozwalał na zakupienie podręczników szkolnych w przypadku 44,18% stypendystów, natomiast 39,53% ankietowanych miało problemy z opłaceniem przejazdów „do” i „ze” szkoły. Zdaniem 55,81% stypendystów, uczniowie pochodzący ze wsi mają mniejsze możliwości w dostępie do nauki. Natomiast 39,53% badanych stwierdziło, że „zdecydowania tak” stypendium wpływa na wyrównywanie szans edukacyjnych pomiędzy młodzieżą zamieszkującą wieś a młodzieżą z miasta, przy czym aż 47,67% ankietowanych zakreśliło odpowiedź „raczej tak”. Uczniowie przyznali w 70,93%, że obecnie w Polsce warto zdobywać wykształcenie i 46,51% stypendystów planuje kontynuować naukę na studiach wyższych a 32,56% w szkołach pomaturalnych. Uczniowie w 26,74% stwierdzili, że kontynuowaliby naukę w szkołach wyższych, gdyby mieli zagwarantowane środki na ten cel. Pieniądze otrzymane ze stypendium 74,42% stypendystów przeznaczyło na zakup podręczników oraz 70,93% uczniów opłaciło przejazdów „do” i „z” szkoły.
II. Realizacja projektu nr Z/2.20/II/2.2/103/06 „Program stypendialny dla studentów szkół wyższych z terenu Powiatu Sejneńskiego nr III” umożliwiła przekazaniestypendium 15 studentom (8 kobietom i 7 mężczyznom) z listy podstawowej i 1 studentce z listy rezerwowych. Średnio o jedno stypendium ubiegało się 4,5 studenta.
Studentom stypendia były wpłacane w formie finansowej po 150,00 zł miesięcznie, w okresie 01.X.2006r. do 30.VI.2007r., na wskazane rachunki bankowe.
Stypendyści mieli obowiązek raz na kwartał dostarczyć zaświadczenie z uczelni potwierdzające kontynuowanie nauki. Środki finansowe przekazane studentom wyniosły 20.700,09 zł. Stypendyści raz na kwartał brali udział w badaniach ankietowych, których wynik został zmieszczony poniżej. Studenci w 60% ocenili sytuację finansową swojej rodziny jako złą a 40% oceniało jaką dobrą. Z zakupem podręczników akademickich i innych pomocy naukowych miało problemy finansowe aż 68,75% stypendystów. Zdaniem 87,50% stypendystów, studenci pochodzący ze wsi mają mniejsze możliwości w dostępie do nauki. Natomiast 56,25% badanych stwierdziło, że „zdecydowania tak” stypendium wpływa na wyrównywanie szans edukacyjnych pomiędzy studentami zamieszkującymi wieś a studentami z miasta a 37,80% ankietowanych określiło, że „raczej tak”. Studenci przyznali w 87,50%, że obecnie w Polsce warto zdobywać wykształcenie i podnosić kwalifikacje zawodowe i aż 81,25% stypendystów planuje po zakończeniu szkoły wyższej, w której obecni się uczy, kontynuować naukę na studiach magisterskich bądź podyplomowych. Pozostali studenci przyznali, że kontynuowaliby naukę gdyby mieli zagwarantowane środki na ten cel. Pieniądze otrzymane ze stypendium 68,75% stypendystów przeznaczyło na opłacenie akademika bądź stancji oraz na zakup podręczników i innych pomocy naukowych- 75% wskazań.
W kolejnych latach programowych 2007- 2013 pomoc uczniom z zakresu „wyrównywania szans edukacyjnych” została zawarta w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki w Priorytecie IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach.
Stypendia będą mogli otrzymać uczniowie wybitnie uzdolnieni w naukach: matematycznych, przyrodniczych i technicznych, których niekorzystna sytuacja materialna stanowi barierę w rozwoju edukacyjnym. Efektem tego działania powinno być zwiększenie udziału osób objętych wsparciem w kształceniu na poziomie wyższym, zwłaszcza na kierunkach studiów istotnych dla rozwoju gospodarki opartej na wiedzy.
W ramach tego Priorytetu zaplanowano, również działania służące zmniejszaniu nierówności w jakości edukacji (kształcenia i szkolenia) na terenach miejskich i wiejskich. W tym celu będą realizowane projekty rozwojowe szkół i placówek oświatowych, wprowadzające nowy model pracy szkoły oraz służące podniesieniu jakości edukacji. Elementami projektów będą m.in. działania szkoły na rzecz podniesienia kompetencji kluczowych uczniów, zwłaszcza w zakresie matematyki oraz przedmiotów przyrodniczych i technicznych, m.in. poprzez zajęcia pozalekcyjne oraz pozaszkolne. W konsekwencji zostaną zmniejszone dysproporcje w stopniu opanowania kompetencji kluczowych przez uczniów wewnątrz poszczególnych szkół oraz pomiędzy nimi, a także pomiędzy uczniami szkół miejskich i wiejskich. Nowy model pracy szkoły zakłada ponadto poprawę sprawności zarządzania szkołą.
W chwili obecnej trwają prace nad uszczegółowieniem programu.
Europejski Fundusz Społeczny: udziela wsparcia na rzecz rozwoju sfery zatrudnienia poprzez promowanie zachowań przyczyniających się do zwiększenia szans zatrudnienia (employability), warunków dla przedsiębiorczości wyrównywania szans oraz inwestowania w zasoby ludzkie.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego: stwarza warunki dla wzrostu konkurencyjności regionów oraz przeciwdziała marginalizacji niektórych obszarów w taki sposób, aby sprzyjać długofalowemu rozwojowi gospodarczemu kraju, jako spójności ekonomicznej, społecznej terytorialnej oraz integracji z Unią Europejską.