prot_z_2_2014

Protokół Nr 2/2014

Zarządu Powiatu Sejneńskiego

12 grudnia 2014r. / 16 grudnia 2014r.

 

Posiedzenie Zarządu Powiatu Sejneńskiego odbyło się w Starostwie Powiatowym w Sejnach przy ul. 1 Maja 1, rozpoczęło się o godz. 09.00, a zakończyło o godz. 12.30. W posiedzeniu udział wzięli Członkowie Zarządu (lista obecności stanowi zał. nr 1) oraz:

  • Skarbnik Powiatu – Dorota Bykowska,
  • Sekretarz Powiatu – Aneta Kimszal,
  • Przewodniczący Rady – Ryszard Grzybowski,
  • Przewodnicząca Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa – Lucyna Fidrych,
  • Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów – Rafał Sławiński,
  • Dyrektor LO z LJN  w Puńsku Irena Marcinkiewicz,
  • Dyrektor Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Sejnach – Marzena Moroz wraz z główną księgową – Agnieszką Fiedorowicz,
  • Dyrektor ZSO w Sejnach – Andrzej Małkiński wraz z główną księgową – Agnieszką Fiedorowicz. 

Posiedzeniu przewodniczył Pan Piotr Alszko – Starosta Sejneński, który stwierdził prawomocność obrad oraz przywitał przybyłe osoby.

Porządek posiedzenia:

  1.  Przyjęcie Protokołu Nr 1/2014 z dnia 5 grudnia 2014 r.

 

  1.  Przyjęcie materiałów na II Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego:

 

  1.    Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Sejneńskiego na 2014 r.
  2.  Projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Sejneńskiego na lata 2014-2027.
  3.  Projekt uchwały w sprawie uchwalenia „Programu współpracy Powiatu Sejneńskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2015”.
  4.    Projekt uchwały w sprawie zwolnienia Dyrektora Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Sejnach od obowiązku realizacji tygodniowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych w roku szkolnym 2014/2015.
  5. Projekt uchwały w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie Powiatu Sejneńskiego w 2015 roku.
  6. Projekt uchwały w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych w roku 2014 w ramach środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
  7. Projekt uchwały zmieniający uchwałę w sprawie przystąpienia Powiatu Sejneńskiego do realizacji projektu „ Podlaski System Informacyjny e-Zdrowie” i zabezpieczenia wkładu własnego.
  8. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne udostępnienie nieruchomości gruntowej w drodze bezprzetargowej.
  9. Projekt uchwały w sprawie wyznaczenia Wiceprzewodniczącego Rady Powiatu do dokonywania czynności służbowych wobec Przewodniczącego Rady Powiatu Sejneńskiego.
  10. Projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Starosty Sejneńskiego.
  11. Projekt uchwały w sprawie wyboru delegata Powiatu Sejneńskiego do Związku Powiatów Polskich.
  12. Projekt uchwały w sprawie delegowania radnych Powiatu Sejneńskiego do składu Komisji Bezpieczeństwa i Porządku na kadencję 2014-2017.
  13. Projekt uchwały w sprawie wyboru przedstawicieli Rady Powiatu Sejneńskiego do Stowarzyszenia Samorządów Ziemi Sejneńskiej.
  14. Projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za usuwanie i przechowywanie statków lub innych obiektów pływających na obszarze Powiatu Sejneńskiego na rok 2015.

 

  1. Sprawy różne. 

 

Ad. pkt. 1. Przyjęcie Protokołu Nr 1/2014 z dnia 5 grudnia 2014 r.

 Do Protokołu uwag nie wniesiono.

Protokół Nr 1/2014 z dnia 5.12.2014 r. poprzez głosowanie jawne został przyjęty jednogłośnie.

Ad. pkt. 2. Przyjęcie materiałów na II Sesję Rady Powiatu Sejneńskiego:

 

  1. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Sejneńskiego na 2014 r. /zał. nr 2/.

 

Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały.

 

Pan M. Plesiewicz zapytał o zmiany dotyczące wkładu w projekcie e-zdrowie.

 

Pani Skarbnik wyjaśniła, że zmniejsza się wkład własny w projekcie i w związku z tym zostanie spłacony kredyt na wyprzedzające finansowanie. Realizacja projektu przesuwa się na rok 2015. W związku z tym są oszczędności w postaci spłaty kredytu.

 

 Projekt uchwały został zaakceptowany.

 

  1.  Projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Sejneńskiego na lata 2014-2027 /zał. nr 3/.

 

Pani Skarbnik wyjaśniła, że zmiana tej uchwały związana jest z uchwałą w sprawie zmian w budżecie. WPF należy dostosować do uchwały budżetowej. Zmniejszają się zobowiązania Powiatu.

 

Projekt uchwały został zaakceptowany.

 

  1.  Projekt uchwały w sprawie uchwalenia „Programu współpracy Powiatu Sejneńskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2015” /zał.nr 4/.

 

Pan Starosta przedstawił projekt uchwały.

 

Pan M. Plesiewicz zapytał, czy jest możliwe wsparcie finansowe stowarzyszeń, o jakie wnioskowało Stowarzyszenie ORIGO a polegające na prowadzeniu księgowości w sytuacji, gdzie organizacja nie pozyskała w danym roku środków na ten cel z zewnątrz albo nie realizowała w danym roku Projektów, czyli wyłącznie prowadziła wolontariat. 

 

Sekretarz Powiatu, Pani A. Kimszal wyjaśniła, że nie ma możliwości prawnych finansowania płac pracowników stowarzyszenia.

 

Pan Wicestarosta dodał, że działania bieżące stowarzyszeń Powiat nie może przeznaczać żadnych środków finansowych.

 

Pan Starosta wyjaśnił, że ten projekt uchwały nie zobowiązuje Powiatu do finansowania takiej działalności.

 

Pan M. Plesiewicz zawnioskował o zwiększenie kwoty na realizację zadań publicznych, poprosił o 40 tys. zł.

 

Pani Skarbnik wyjaśniła, że w chwili obecnej brakuje na wypłatę wynagrodzeń. Pani Skarbnik zaproponowała zwiększenie środków w roku 2015 poprzez aneks, jak już będzie znana kwota dochodów Powiatu. Można dwa razy ogłosić konkurs na wykonanie zadań publicznych.

 

Pan M. Plesiewicz wyjaśnił, że stowarzyszenia już teraz planują działania na rok przyszły i muszą mieć potwierdzenie, że Powiat takie działania chce dofinansować.

 

Pan Starosta zaproponował, aby Pani Skarbnik przyjrzała się jeszcze raz projektowi budżetu i na posiedzeniu Komisji w dniu 18.12.2014 r. przedstawiła, czy jest możliwe zwiększenie kwoty na działania realizowane przez stowarzyszenia.

 

Zarząd Powiatu wyraził zgodę.

 

  1.    Projekt uchwały w sprawie zwolnienia Dyrektora Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Sejnach od obowiązku realizacji tygodniowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych w roku szkolnym 2014/2015 /zał.nr 5/.

 

Pan Starosta wyjaśnił, że wpłynął wniosek Dyrektora Małkińskiego z prośbą o zwolnienie z realizacji tygodniowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych w wymiarze 5 godzin tygodniowo w roku szkolnym 2014/2015. Rada Powiatu w dniu 20 września 2014 r. podjęła uchwałę w sprawie tegoż to zwolnienia Pana Dyrektora, natomiast Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku w dniu 28 października 2014 r. stwierdził nieważność uchwały. W związku z nadesłanymi uwagami został przygotowany nowy projekt uchwały, który został uzgodniony z pracownikiem Oddziału Nadzoru Komunalnego w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim w Białymstoku.

 

Przewodniczący Rady wyjaśnił, że będąc dyrektorem też z takiego przywileju korzystał i uważa, że należy przyznać go Dyrektorowi Małkińskiemu. Dyrektor ma wiele dodatkowych zajęć, wiele wyjazdów i jeśli lekcje się nie odbędą jest to ze szkodą dla ucznia.

 

Projekt uchwały został zaakceptowany.

 

  1. Projekt uchwały w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie Powiatu Sejneńskiego w 2015 roku /zał. nr 6 /.

 

Pan Starosta przedstawił projekt uchwały.

Projekt uchwały został zaakceptowany.

 

  1. Projekt uchwały w sprawie określenia zadań powiatu realizowanych w roku 2014 w ramach środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych /zał. nr 7/.

 

Pan Starosta przedstawił projekt uchwały.

Pan Starosta poinformował, że zostały wprowadzone zmiany w środkach finansowych na zadania z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej.

 

Projekt uchwały został zaakceptowany.

  1. Projekt uchwały zmieniający uchwałę w sprawie przystąpienia Powiatu Sejneńskiego do realizacji projektu „ Podlaski System Informacyjny e-Zdrowie” i zabezpieczenia wkładu własnego /zał.nr 8/.

 

Pan Starosta przedstawił projekt uchwały.

Pan Starosta powiadomił, iż zmieniają się kwoty dotacji celowej udzielonej SP ZOZ w Sejnach z budżetu powiatu w latach 2012 – 2015.

 

Projekt uchwały został zaakceptowany.

 

  1. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne udostępnienie nieruchomości gruntowej w drodze bezprzetargowej /zał.nr 9/.

 

Pan Starosta przedstawił projekt uchwały.

Pan Starosta wyjaśnił, iż nieruchomość gruntowa jest położona w Sejnach i jest w trwałym zarządzie ZSO w Sejnach. Udostępnienie gruntu następuję w związku z rozpoczęciem realizacji projektu pn. „Sieć Szerokopasmowa Polski Wschodniej – województwo podlaskie” przez samorząd Województwa Podlaskiego. W ramach projektu powstanie sieć światłowodowa, dzięki której z szerokopasmowego Internetu będzie mogło korzystać 90 procent mieszkańców województwa podlaskiego. Pan Starosta powiedział, że jest zwolennikiem budowania takiej sieci.

 

Projekt uchwały został zaakceptowany.

 

  1. Projekt uchwały w sprawie wyznaczenia Wiceprzewodniczącego Rady Powiatu do dokonywania czynności służbowych wobec Przewodniczącego Rady Powiatu Sejneńskiego /zał.nr 10/.

 

Pan Starosta przedstawił projekt uchwały.

Projekt uchwały został zaakceptowany.

 

  1. Projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Starosty Sejneńskiego /zał.nr 11/.

 

Pan Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały.

Przewodniczący Rady powiedział, że jest propozycja wynagrodzenia w wysokości poprzednika. Jest także propozycja, aby pozostawić diety radnym w obecnych wysokościach.

 

Pan Starosta wyjaśnił, iż nie chciał wyższego wynagrodzenia, chciał pozostawić je na obecnym poziomie.

 

Projekt uchwały został zaakceptowany.

  1. Projekt uchwały w sprawie wyboru delegata Powiatu Sejneńskiego do Związku Powiatów Polskich /zał.nr 12/.

 

Pan Starosta przedstawił projekt uchwały.

Przewodniczący Rady uznał, że z Powiatu do Związków Powiatów Polskich musi zostać delegowany osobiście Pan Starosta.

 

Zarząd Powiatu zaakceptował delegaturę Pana Piotra Franciszka Alszko – Starostę Sejneńskiego do Związku Powiatów Polskich.

 

Projekt uchwały został zaakceptowany.

 

  • Projekt uchwały w sprawie delegowania radnych Powiatu Sejneńskiego do składu Komisji Bezpieczeństwa i Porządku na kadencję 2014-2017 /zał.nr 13/.

 

Pan Starosta wyjaśnił, iż z dniem 26 grudnia 2014 r. kończy się kadencja Komisji Bezpieczeństwa i Porządku zachodzi konieczność powołania nowego składu Komisji na kadencję 2014 – 2017. Starosta występuje w Komisji  z urzędu jako jej Przewodniczący. W poprzedniej kadencji byli to Starosta – Andrzej Szturgulewski oraz Pan Józef Miszkiel i Pan J. Łuba. Pan Starosta poinformował, iż zostały wysłane zapytania do Gmin i zostanie oddelegowany przedstawiciel  każdej z Gmin. Pan Starosta powiadomił, iż z Rady Powiatu musi zostać wydelegowanych dwóch radnych. Pan Starosta przedstawi to zadanie Komisji.

 

Zarząd Powiatu poinformował, iż na Komisji zostaną wyłonione nazwiska.

  1. Projekt uchwały w sprawie wyboru przedstawicieli Rady Powiatu Sejneńskiego do Stowarzyszenia Samorządów Ziemi Sejneńskiej /zał.nr 14/.

 

Pan Starosta przedstawił projekt uchwały.

Zarząd Powiatu poinformował, iż na Komisji zostaną wyłonione nazwiska.

Projekt uchwały został zaakceptowany.

  • Projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za usuwanie i przechowywanie statków lub innych obiektów pływających na obszarze Powiatu Sejneńskiego na rok 2015 /zał.nr 15/.

 

Pan Starosta przedstawił projekt uchwały.

Projekt uchwały został zaakceptowany.

Ad. pkt. 3. Sprawy różne.

Na posiedzenie Zarządu weszli Pan Andrzej Małkiński – Dyrektor ZSO w Sejnach wraz z główną księgową Panią Agnieszką Fiedorowicz.

Pan Starosta wyjaśnił, że pomiędzy projektem budżetu zgłoszonym przez ZSO a przyznanym przez Powiat jest różnica. Braki w kwocie 570.279,00 zł. Pan Starosta poprosił o propozycje oszczędności.

Pan Dyrektor powiedział, że braki są w paragrafie płacowym, jednakże planowane są zmiany w strukturze zatrudnienia. Planuje się nabór na takim samym poziomie, nie ma tez nigdy problemu z naborem do szkoły policealnej. Pan Dyrektor dodał, że szkoła da radę zaoszczędzić m.in.. poprzez nauczanie w większych grupach. Budżet zawsze jest skromny, ale obowiązkiem jednostki jest trzymanie się przyznanego budżetu. Pan Dyrektor zadeklarował też wynajem pomieszczeń, realizację projektów, co zwiększy dochody szkoły.

Pan Starosta poprosił o wyjaśnienie skąd się wzięło zwiększenie projektu budżetu w stosunku do roku ubiegłego. W roku bieżącym też wystąpił niedobór.

Pani A. Fiedorowicz wyjaśniła, że zwiększenie w LO wynika ze „średniówek”, odpraw emerytalnych, stanów nieczynnych, 4 nagród jubileuszowych, awansów zawodowych, odpraw z tytułu likwidacji stanowiska, odprawa emerytalna, nagród dyrektora, koszt 4 palaczy sezonowych.

Zwiększenie w Gimnazjum wynika z: 5 stanów nieczynnych, awansu zawodowego, nagrody dyrektora.

Pani Skarbnik zauważyła, że jest o 26 uczniów mniej w LO i 22 uczniów mniej w Gimnazjum, a etaty się nie zmniejszyły.

Pan Dyrektor wyjaśnił, że przewidziane są ruchy kadrowe na kolejny rok szkolny.

Pan Starosta poprosił Dyrektora o oszczędności, ponieważ Powiat nie będzie w stanie sfinansować wszystkich braków, ale pomagać będzie.

Pan Dyrektor dodał, że dla 22 nauczycieli w tym roku zaproponowano zmniejszenie pensum i tylko jeden nauczyciel nie wyraził zgodę i odszedł z pracy; powiedział też, że każde zmiany będą uzgadniane z Zarządem Powiatu.

Pan Starosta poprosił Panią L. Fidrych – Przewodniczącą Komisji Oświaty o pomoc szkole przy szukaniu oszczędności.

Pan Starosta dodał, że należy też przyjrzeć się warunkom umowy zawartej z Gminą Sejny na prowadzenie Gimnazjum. Pani T. Gałdzewicz na następnym Zarządzie przedstawi jej treść.

Przewodniczący Rady dodał, że należy zawalczyć o ucznia.

Pan R. Sławiński zauważył, że w momencie przyjęcia Gimnazjum klasy były bardziej liczne, teraz jest mniej uczniów, więc może należy negocjować warunki umowy z Gminą Sejny.

Pan E. Kuklewicz zobowiązał się, że sprawdzi w Gminie Giby, jaką kwotę subwencji otrzymuje Gmina i jaki jest koszt utrzymania ucznia.

Na posiedzenie Zarządu weszli Pani Marzena Moroz – Dyrektor Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Sejnach wraz z główną księgową Panią Agnieszką Fiedorowicz.

Pan Starosta wyjaśnił, że pomiędzy projektem budżetu zgłoszonym przez Poradnię Psychologiczno - Pedagogiczną a przyznanym przez Powiat jest różnica. Pan Starosta poprosił o propozycje oszczędności. Braki w kwocie 56 tys. zł.

Pani Dyrektor powiedziała, że w Poradni arkusz organizacyjny był zatwierdzony na 4,5 etatu i ¼ etatu – pani sprzątającej. W otrzymanym planie finansowym nie ma środków na ½ etatu- wakat psychologa  oraz na ¼ etatu- pani sprzątającej. Wedle nowego rozporządzenia, aby Poradnia mogła prowadzić program: „Wczesne wspomaganie rozwoju” musi zawrzeć porozumienie z organem prowadzącym. Natomiast osoby zatrudnione w ramach „Wczesnego wspomagania rozwoju” muszą być oddzielnie ujęte w arkuszu organizacyjnym i oddzielnie zapisane godziny. Porozumienie z uprzednim Starostą nie zostało podpisane, w związku z czym nie ma subwencji na ten cel.

Pan Starosta zapytał dlaczego nie zostało podpisane porozumienie z poprzednim Starostą.

Pani Dyrektor wyjaśniła, iż podpisanie porozumienia z organem prowadzącym jedocześnie zobowiązuje do podpisania porozumienia z innymi organizacjami, które będą współdziałały w pomocy rodzinie i temu dziecku, tj. min. PCPR, MOPS, GOPS, SP ZOZ. Są dzieci wymagające rehabilitanta, a nie ma środków na zatrudnienie rehabilitanta. Przyczyną nie podpisania porozumienia był brak środków finansowych na zawieranie kolejnych porozumień, aby zapewnić dostateczna opiekę. Pani Dyrektor powiadomiła, iż pracownicy Poradni posiadają niezbędne kwalifikacje do prowadzenia „Wczesnego wspomagania rozwoju” zgodnie z rozporządzeniem. Jedynym ograniczeniem jest brak rehabilitanta. Pani Dyrektor uważa, że jest rozwiązanie tego problemu. Poinformowała, że w Suwałkach, Prezydent zawarł porozumienie z Ośrodkiem Szkolno – Wychowawczym, więc jeżeli my jakiegoś dziecka nie przyjmiemy, np. ze względu na brak rehabilitanta to w sytuacji gdy rodzicie zdecydują się wozić dziecko do wymienionego ośrodka to subwencja na te dziecko trafi do Suwałkach. Pieniądze idą za dzieckiem. Poradnia może przyjąć te dzieci, którym faktycznie może pomóc poprzez pracowników z kwalifikacjami jakimi dysponujemy. Wykazywana jest liczna dzieci, która faktycznie jest i na te dzieci subwencja przechodzi do Poradni.

Pan Starosta zapytał ile dzieci wyjeżdża poza Powiat.

Pani Dyrektor poinformowała, iż wyjeżdża troje dzieci, ponieważ to malutkie dzieci. Rodzice sami zdecydowali. Poradnia przeprowadziła diagnozę a decyzja o wybranym miejscu należy do rodziców.

Pani Skarbnik zaproponowała zmniejszenie o ¼ etatu na sprzątaczkę, a do pracy sprzątaczki wspomagać się środkami z urzędu pracy.

Pani Dyrektor powiedziała, że pracują aktualnie osoby zatrudnione w ramach środków urzędu pracy na stanowisku sprzątaczki. Pani ma staż do końca roku, a warunkiem jest zatrudnienie, przynajmniej na 1/8 etatu.

Pani Dyrektor poinformowała, iż po przedstawionym już planie finansowym, Poradnia miała kontrolę PIP, po której Pani Dyrektor dostała nakaz zatrudnienia służby BHP. Służba ta nie jest ujęta w planie finansowym. Na ten cel pieniędzy Poradnia nie ma. Nakaz ten miał być spełniony do 15.12, w związku z tym została już podpisana pierwsza umowa zlecenie. Jest to pracownik Starostwa. Obecnie za te usługi Poradnia płaci 500 zł na kwartał, ale Pani Dyrektor uważa, że to za dużo, ponieważ w Suwałkach przy większej ilości osób płaci się 500 zł, ale na rok. Jeżeli aktualnie osoba zatrudniona od BHP nie zgodzi się na mniejszą kwotę to Pani Dyrektor będzie szukała kogoś innego.

Pan Przewodniczący Rady przypomniał, że kiedyś Poradnię obsługiwał pracownik Starostwa, dzięki czemu był to tylko dodatek do wynagrodzenia. Zapytał czy Poradnia planuje realizacje jakiś projektów. Czy podczas realizacji projektów było można pozyskać środki na te cele, na które teraz finansów brak?

Pani Dyrektor powiedziała, że nie, ponieważ projekty były realizowane przez Stowarzyszenie Oświatowe, a pracownicy pracowali w Poradni na konto stowarzyszenia. Poradnia środków z projektu nie uzyskiwała. Natomiast w ramach tych projektów były prowadzone dodatkowe zajęcia w szkołach. Pani Dyrektor powiedziała, że chętnie skorzysta z możliwości brania udziału w projektach. Pani Dyrektor rozmawiała z Panią Prezes Stowarzyszenia Oświatowego i potwierdzenia chęć udziału w projektach realizowanych przez stowarzyszenie.

Pani L. Fidrych zapytała w jaki sposób Poradnia wyobraża sobie prowadzenie programu „Wczesnego wspomagania rozwoju”, kiedy nie ma tam żadnego zaplecza do pracy z dziećmi.

Pani Dyrektor wyjaśniła, że było wcześniej realizowane „Wczesne wspomaganie rozwoju”. Są pomoce i basen z kulkami do pracy z dziećmi upośledzonymi umysłowo, a jedynym ograniczeniem jest rehabilitant, w przypadku prowadzenia ćwiczeń fizycznych. Pani Dyrektor wystąpiła do szkół o propozycję współpracy i pracownicy Poradni dojeżdżają do szkół i są prowadzone zajęcia. Wszystkie szkoły chcą współpracować. Jest dużo wyjazdów, więc na to też są potrzebne pieniądze. Pani Dyrektor poinformowała, iż wystąpiła do wszystkich Komisji do spraw rozwiązywania problemów alkoholowych, miejskich i wiejskich, z wnioskami o dofinansowanie działań Poradni. Obecnie nie ma odezwu.

Pan Starosta opowiedział się za tym, aby pracownik Starostwa od zadań BHP także w ramach swoich obowiązków obsługiwał Poradnię.

Pani Sekretarz powiedziała, że jest to pracownik Starostwa i ma w zakresie czynności to co dotyczy Starostwa. Natomiast umowa zlecenie jest to umowa cywilno- prawna, w związku z czym może pracować po godzinach pracy.

Pan Przewodniczący Rady zapytał czy Pani Dyrektora zastanawiała się nad problemem finansowania młodzieży ZSCKR. Zasugerował, że może warto porozmawiać z Ministerstwem Rolnictwa w sprawie uzyskania środków finansowych.

Pani Dyrektor powiadomiła, że rozmawiała na ten temat z poprzednim Starostą, który powiedział, że możliwości takiej nie ma. Pani Dyrektor rozumie, że w szkole tej zatrudniony jest psycholog oraz pedagog szkolny, dlatego Poradnia nie otrzyma na ten cel subwencji. Natomiast panie psycholog i pedagog nie są uprawnione do dokonywania diagnozy psychologiczno - pedagogicznej, więc dzieci objęte ich opieką w efekcie trafiają do poradni na ustalenie diagnozy. Jedynie Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna jest upoważnienia do przeprowadzenia takiej diagnozy. W ZSCKR są dzieci ze stwierdzonymi orzeczeniami, więc panie te cały czas się z Poradnią kontaktują w sprawie pisania programów pomocy tym dzieciom, uczestniczą także w grupie wsparcia dla psychologów i pedagogów która powstała przy Poradni, bez ponoszenia kosztów. Pani Dyrektor poinformował, iż dzieci z ZSCKR jest więcej niż z ZSO, więc uznała to za dostateczne argumenty aby wystąpić do Ministerstwa Rolnictwa o wsparcie.

Pan M. Plesiewicz zapytał jakie koszty byłby przy zatrudnieniu rehabilitanta.

Pani Dyrektor powiedziała, że nie jest w stanie tego wyliczyć, bo nie wie ile godzin by to było, a stawka jest za godzinę.

Pan M. Plesiewicz zapytała czy jest możliwość pozyskania środków z zewnątrz na doposażenie.

Pani Dyrektor powiedziała, że jako Poradnia nie może pozyskać środków z zewnątrz. Pieniądze mogą wpłynąć na konto Starostwa Powiatowego, a następnie przekazane na Poradnię. Pani Dyrektor wyjaśniła, iż sponsorzy nie wyrażają zgody na taką drogę przekazania środków finansowych. Kolejną możliwością jest zapłata sponsora bezpośrednio za daną usługę, a nie przelanie pieniędzy na konto. Pani Dyrektor powiedziała, że jeżeli będzie chciała wejść w jakikolwiek projekt to musi mieć pozwolenie organu prowadzącego.

Pan Starosta powiedział, że nie ma obaw o nie przekazanie środków od sponsorów przez Starostwo Powiatowe na rzecz Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej. Ponadto zaproponował pomoc Starostwa, pracownika który zajmuje się pisaniem projektów. Pan Starosta powiedział też że trzeba negocjować koszty służby BHP.

Pani R. Sławiński zapytał jak się przedstawia sytuacja po objęciu Gimnazjum zlokalizowanego w ZSO.

Pan Starosta poprosił Panią Skarbnik o przygotowanie kosztów utrzymania gimnazjum w strukturach powiatu.

Na posiedzenie Zarządu weszła Pani Irena Marcinkiewicz – Dyrektor LO z LJN w Puńsku.

 

Pan Starosta powiedział, iż w zestawieniu przygotowanym przez Panią Skarbnik, jest różnica w propozycji szkoły z propozycją powiatu w kwestii budżetowej. Różnica wynosi 132.556,00 zł. Spotkanie jest w celu znalezienia kompromisu w tej sytuacji.

 

Pani Dyrektor stwierdziła, iż nie widzi możliwości, aby zmniejszać budżet szkoły. Braki są głównie na wydatki osobowe, czyli wynagrodzenia. W obecnym roku szkolnym jest 89 uczniów. Są dwie klasy III, dwie klasy II, ale tylko jedna klasa I. W związku z tym, że jest jedna klasa pierwsza jest problem z propozycją, wyborem zajęć dla klas drugich i trzecich, bo jest to ograniczone. Pani Dyrektor powiedziała, że przy poparciu Wspólnoty Litwinów w Polsce oraz przy poparciu Starostwa Powiatowego zostało wystosowane pismo do Minister Edukacji Narodowej, aby zagwarantowała w prawie jakiekolwiek możliwości. Możliwe byłoby wprowadzenie zajęć fakultatywnych dla klasy I przy finansowym wsparciu Starostwa.

 

Pani Skarbnik powiedziała, że liczba etatów nauczycieli jest planowana w takiej samej ilości jak na rok poprzedni, mimo tego, że jest ok 40 godzin lekcyjnych mniej. Z czego to wynika?

 

Pani Dyrektor poinformowała, że planowane jest na tym samym poziomie, ponieważ liczmy na utworzenie dwóch klas pierwszych. Znana jest liczba dzieci, ale jest jeszcze zależność wyboru szkół przez gimnazjalistów. Jest możliwość utworzenia dwóch klas I w przyszłym roku szkolnym.

 

Pani Skarbnik – zwiększenie etatów na obsługę – 4 etaty.

 

Pani Dyrektor powiedziała, że chcieli by zatrudnić na stałe dwie sprzątaczki. W tej chwili jest jedna sprzątaczka, a do pomocy są osoby zatrudnione w ramach środków urzędu pracy. Bywają takie dni, że pani sprzątaczka musi sama pracować w szkole oraz internacie. W tej chwili koszty szkoły zwiększa fakt przebywania jednej nauczycieli na urlopie zdrowotnym. Część godzin tej nauczycielki zostało rozpisanych pomiędzy inne, natomiast na resztę godzin jest zastępstwo., ze względu na to, że mowa jest o języka angielskim. W przypadku, gdy nie będzie dwóch klas I to planowane będzie zmniejszenie etatów nauczycielskich. Rozwiązaniem teraz jest uzupełnianie etatów w internacie.

 

Pan Starosta zapytał czy są osoby, które w niedługim czasie będą miały uprawnienia emerytalne.

 

Pani Dyrektor poinformowała, iż w szkole nie ma osób, które mogłyby przejść na świadczenia emerytalne. Ewentualnie Pani z biblioteki nabędzie zaświadczenia pomostowe. Natomiast Pani Bibliotekarka ma w zakresie obowiązków prowadzenie archiwum szkolnego. Archiwum zarejestrowane jest w Państwowym Archiwum w Suwałkach, co zobowiązuje do prowadzenia wedle narzuconych wymogów. W związku z czym osoba na tym stanowisku ma dużo obowiązków.

 

Pan Wicestarosta wypowiedział się w kwestii zarobienia pieniędzy dla szkoły. Powiedział, że kiedy był realizowany projekt, dzięki któremu wyremontowano część powierzchni. Niestety pieca centralnego nie udało się wymienić. Prace nie zostały dokończone. Potrzebny jest remont w internacie. Uznał, że na dole można by było zrobić pokoje na wynajem. Pan Wicestarosta stwierdził, iż dochody z tego tytułu nie będą duże, ale dokumentacja była przygotowana, więc można by było do tego wrócić. Pan Wicestarosta zadeklarował zaangażowanie się w tą sprawę.

 

Pan Starosta powiedział, że to dalszy plan, bo na chwilę obecną to nie rozwiązuje problemu. Zapytał co zrobić z rozbieżnością w budżecie.

 

Pani Dyrektor uznała, iż możliwość oszczędzania z zaplanowanego budżetu jest skromna. Powiedziała, że są wymagania dotyczące kwalifikacji nauczyciela i nie można dowolnie rozdzielić tych godzin.

 

Pan Starosta zapytał ile nauczycieli w szkole wyraziło zgodę na obniżenie pensum.

 

Pan Dyrektor powiedziała, że z taką propozycją występuje corocznie do nauczycieli od kilku lat. Nie zdarzyło się, aby któryś z nauczycieli nie wyraził zgody na obniżenie pensum.

 

Pan Starosta poinformował, iż wpłynęła uchwała RIO pozytywnie opiniująca projekt uchwały budżetowej na 2015 rok oraz uchwała RIO pozytywnie opiniująca projekt uchwały Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Sejneńskiego na lata 2015 – 2027.

Pan Starosta przedstawił oraz przekazał pismo wszystkim Członkom Zarządu Powiatu Sejneńskiego pismo od Kierownika Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie dotyczące zabezpieczenia środków finansowych oraz zwiększenia budżetu PCPR w Sejnach /zał. nr 17/.

 

Pan Starosta powiadomił, iż była z Panem Wicestarostą w Puńsku w mieszkaniu zastępczym, które wymaga remontu. Mieszkanie te można by było wynająć. Jest to duże pomieszczenie, są wstawione nowe okna. Wójt Gminy Puńsk oferuje wyremontowanie tego mieszkania, a natomiast do Powiatu należałoby doprowadzenie wody i kanalizacji. Mieszkanie należy do Powiatu. Pan Starosta zapytał o zdanie Zarządu.

 

Pan Wicestarosta powiedział, że mieszkanie znajduje się od szczytu internatu. Po remoncie z wynajmu wypływały by jakieś pieniądze do szkoły w Puńsku.

 

Zarząd Powiatu zgodził się przeznaczyć środki na ten cel.

 

Pan Starosta poinformował o prośbie Pana Wicestarosty, aby został zatrudniony w Starostwie na cały etat. Obecnie pracuje na ¾ etatu. Koszty zatrudnienia zwiększyłyby się o 16 tys. zł rocznie. Pan Starosta zaproponował zaakceptowanie prośby Pana Wicestarosty. Pan Starosta poprosił Zarząd o wyrażenie opinii.

 

Pan E. S. Kuklewicz powiedział, że głównie zdanie należy do Pana Starosty, więc jeśli Pan Starosta widzi potrzebę pracy Pana Wicestarosty na pełen etat to należy to zaakceptować.

 

Zarząd Powiatu wyraził zgodę.

 

Pan Skarbnik przedstawiła plan wykonania budżetu Powiatu Sejneńskiego za rok bieżący, do końca listopada.

 

Pan Starosta odniósł się do wizyty Pana Żylińskiego. Powiadomił, iż jest problem z  umiejscowieniem Podstrefy ekonomicznej.

 

Pan Przewodniczący Rady ustalił terminy Komisji wraz z Przewodniczącymi Komisji Stałych, tj. 18 grudnia o godzinie 13.00 posiedzenie Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa oraz o godzinie 14.00 posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów.

 

Przewodniczący Rady poinformował, o wpłynięciu protestu mieszkańców wsi Sumowo odnośnie sprzedaży jeziora Sumowo. W dokumentacji zawarte jest, iż kupcem jeziora jest Pan Marian Czokajło. Były dyskusje na temat tego, czy to akwen stojący i płynący. Protest zostanie przekazany wszystkim Radnym. Pan Przewodniczący Rady stwierdził, że trzeba będzie zorganizować spotkanie z mieszkańcami wsi Sumowo. Pan Przewodniczący przedstawi tą dokumentację na Sesji.

 

Pan Wicestarosta powiedział, że jest zgoda Ministerstwa Rolnictwa oraz Ministerstwa Skarbu Państwa. W obecnej chwili Starosta oczekuje na upoważnienie Ministra Skarbu Państwa, aby móc ogłosić przetarg w sprawie sprzedaży mienia Skarbu Państwa.

 

Pan Starosta powiedział, że na tej Sesji żadne działania nie zostaną podjęte.

 

Pani Sekretarz poinformowała, iż 26 września 2012 r. wpłynęło pismo od Pana Mariana Czokajło o możliwość zakupu jeziora Sumowo, który był jego dzierżawcą. Najpierw zostało to odesłane Ministerstwa Skarbu Państwa. Przez ten okres Ministerstwa ze sobą w tej sprawie korespondowały. Została przekazana zgoda Ministerstw na zakup. Obecnie czeka się na upoważnienie do ogłoszenia przetargu.

 

Pan Starosta poinformował, o piśmie  z Kancelarii Nieruchomości Pani Beaty Marty Kucharczyk na temat SP ZOZ w Sejnach, dotyczącym postępowań prowadzonych w trybie przetargu nieograniczonego na zadanie pn. Nadzór inżynierski i inwestorski przy realizacji projektu pn. Rozbudowa Szpitala Powiatowego w Sejnach w celu podniesienia standardu świadczonych usług”. Jest to skarga na nieprawidłowości popełnione w Zakładzie przy wykonywaniu czynności udzielenia zamówienia publicznego i wydatkowania środków publicznych. Pismo zostało wysłane do Pana Dyrektora Kwaterskiego z prośbą o ustosunkowanie się w tejże sprawie. Pan Dyrektor wyjaśnił, że Pani ta miała okazję brać w kolejnych przetargach, ale nie skorzystała. Zarzuty te były badane przez Komisję Przetargową, a także organy ścigania tj. Prokuratura oraz Urząd Marszałkowski i nie stwierdzono, aby zostały dokonane jakiekolwiek czynności niezgodne z przepisami prawa zamówień publicznych. Pan Starosta uznał wyjaśnienia Pana Dyrektora SP ZOZ za wystarczające i zaproponował, aby w taki sposób odpisać Pani Beacie Marcie Kucharzyk.

 

Zarząd Powiatu postanowił przyjąć wyjaśnienia Dyrektora i w takiej formie przekazać odpowiedź kancelarii .

 

Zarząd Powiatu postanowił, że druga część posiedzenia Zarządu Powiatu Sejneńskiego odbędzie się w dniu 16 grudnia 2014 r., na którym zostaną zaproszenia:

  • Pan J. Polens – Kierownik Powiatowego Zarządu Dróg w Sejnach,
  • Pani Wioletta Myszczyńska - Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Sejnach,
  • Pan Bogdan Fidrych - Kierownik Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Sejnach.

 

Druga część posiedzenie Zarządu Powiatu Sejneńskiego, rozpoczętego w dniu 12.12.2014 r. odbyło się w Starostwie Powiatowym w Sejnach przy ul. 1 Maja 1, w dniu 16.12.2014 r. o godz. 8.00, a zakończyło o godz. 9.50. W posiedzeniu udział wzięli Członkowie Zarządu (lista obecności stanowi zał. nr 18) oraz:

Skarbnik Powiatu – Dorota Bykowska,

Wiceprzewodniczący Rady – Antoni Baudzis,

Przewodnicząca Komisji Oświaty, Zdrowia, Kultury, Leśnictwa i Rolnictwa – Lucyna Fidrych,

Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów – Rafał Sławiński.

Kierownik Powiatowego Zarządu Dróg w Sejnach – Jarosław Polens wraz z księgową Barbarą Łuba.

Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Sejnach wraz z księgową Martą Gobczyńską.

Kierownik Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Sejnach - Bogdan Fidrych

 

Posiedzeniu przewodniczył Pan Piotr Alszko – Starosta Sejneński, który stwierdził prawomocność obrad oraz przywitał przybyłe osoby.

 

Pan Starosta poprosił Pana Jarosława Polens – Kierownika Powiatowego Zarządu Dróg w Sejnach o przedstawienie projektu budżetu na rok 2015 i wyjaśnienie skąd bierze się rozbieżność pomiędzy propozycją Powiatu a planem PZD.

Pan J. Polens – Kierownik PZD w Sejnach wyjaśnił, że plan wydatków PZD zawierał prace, które od wielu lat wymagają wykonania. Pan Kierownik dodał, że budżet jednostki od wielu lat jest niezmienny. Kierownik PZD wyjaśnił, jakie prace zostały wpisane w plan budżetu na 2015 r., które spowodowały zwiększenie budżetu:

- sporządzenie dokumentacji na wykonanie mostu w Aleksiejówce,

- wynajem sprzętu na wykonanie przepustu w Marynowie – przepust jest pęknięty i jest w stanie przedawaryjnym,

- oznakowanie poziome w Sejnach i w Puńsku,

- usługi geodezyjne związane z doprowadzeniem stanu ewidencyjnego dróg do stanu właściwego,

- wykonanie prac na moście w Dworczysku (Gm. Giby),

- wykonanie mostu w Ogrodnikach – przebudowa tego mostu dałaby możliwość wylania asfaltu na części drogi w kierunku drogi krajowej,

- zakup sprzętu do utylizacji krzaków, gałęzi – koszt około 60 tys. zł

- utrzymanie nawierzchni żwirowych – planowane było 50 tys. zł, za co udało by się wykonać około 2 km drogi,

- regeneracja nawierzchni asfaltowej w Puńsku – ok. 2 km. Do tej inwestycji Wójt Gminy Puńsk zadeklarował pomoc finansową.

Wymienione zadania zostały wykreślone z projektu budżetu.

 

Pan Starosta stwierdził, że różnica w budżecie wynika z dodatkowych inwestycji, które chciałby wykonać Powiatowy Zarząd Dróg w Sejnach, natomiast jest w stanie w przekazanym budżecie się utrzymać.

Pan Kierownik potwierdził. Pan Kierownik dodał też, że poprzedni Zarząd Powiatu zobowiązał się do końca bieżącego roku wykonać oznakowanie poziome dróg – dostosować do obowiązujących przepisów. Bardzo dużo znaków drogowych wymaga wymiany.

Pani Skarbnik powiedziała, że jednostka jest w stanie utrzymać się w proponowanym budżecie, natomiast, jeśli zaoszczędzone będą pieniądze z zimowego utrzymania dróg, to należy zakupić rury do wymiany znaków drogowych.

Pani B. Łuba – księgowa PZD w Sejnach wyjaśniła, że za oszczędności na koniec roku zazwyczaj kupowana była masa asfaltowa.

Kierownik PZD dodał, że czasami w ciągu roku wynikają dodatkowe prace, które wymagają natychmiastowego wykonania a nie są zaplanowane w budżecie.

Pan Starosta poprosił o przygotowanie listy zadań, które muszą być wykonane w roku 2015 z uzasadnieniem, być może Zarządowi Powiatu uda się jakieś dodatkowe środki przeznaczyć na działania.

Pan E. Kuklewicz uważa, że nie należy zwiększać na chwile obecną budżetu dla PZD, zostawić na zwykle funkcjonowanie, natomiast jak pojawi się możliwość pozyskania środków, to zwiększyć na wkład własny do projektu. W tej chwili budżet nie zakłada pozyskania środków z zewnątrz.

Pan J. Polens wyjaśnił, że PZD nie może pozyskać środków na działania takie jak wymiana opon, czy naprawę sprzętu. Ponadto w roku 2015 nie będzie środków unijnych na wykonanie dróg. PZD pozyskuje środki z zewnątrz, przykładem jest obietnica pomocy finansowej od Wójta Gminy Puńsk na wykonanie drogi w Puńsku.

Pan M. Plesiewicz poruszył temat zakupu sprzętu do odśnieżania dróg, aby odśnieżanie odbywało się we własnym zakresie.

Kierownik wyjaśnił, że jednostka jest uzupełniana w sprzęt, jednak zakup sprzętu do odśnieżania wiąże się z zatrudnieniem dodatkowego pracownika.

Pan Starosta poprosił jeszcze raz o przedstawienie prac wymagających najpilniejszego wykonania oraz przeanalizowanie zasadności zakupu dodatkowego sprzętu.

 

Pan Starosta zaprosił na posiedzenie Zarządu Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Sejnach Panią Wiolettę Myszczyńską oraz Panią Martę Gobczyńską – księgową. Pan Starosta poprosił o wyjaśnienie rozbieżności pomiędzy budżetem proponowanym przez Powiat a budżetem proponowanym przez PUP w Sejnach.

Pani M. Gobczyńska – księgowa wyjaśniła, że w roku 2015 PUP chciałby itrzymać wszystkie etaty, które obecnie są w jednostce. W maju przyszłego roku kończy się projekt, gdzie zatrudnione były dwie i te dwie osoby byłyby już zatrudnione z budżetu jednostki.

Pani księgowa wymieniła też dodatkowe powody zwiększenia budżetu:

- wzrastają dodatki stażowe – ok. 4300 zł,

- 1 urlop macierzyński i 1 urlop rodzicielski – te osoby w 2015 roku wracają do pracy – koszt ok. 27 tys.zł,

- po odejściu Pani D. Bykowskiej na stanowisko Skarbnika Powiatu, Pani M. Gobczyńska objęła funkcję głównej księgowej a na jej miejsce został zatrudniony w miesiącu sierpniu pracownik. W wyniku tego w roku 2014 zaoszczędzono ok. 12600 zł,

- od roku 2015 PUP chciałby zatrudnić sprzątaczkę, która w roku 2014 była zatrudniona na umowę zlecenie, co dało oszczędności w roku 2014 ok. 15 tys. zł,

- od roku 2015 wraca Pan Józef Stankiewicz, co należało już ująć w budżecie na rok 2015,

Pani Dyrektor PUP w Sejnach wyjaśniła, że Pan Stankiewicz 12 lat nie pracował w PUP i na jego miejsce zatrudniony jest pracownik. Osoba ta w tej chwili jest w ciąży i ma zamiar przez dwa lata być na urlopie rodzicielskim.

Pani księgowa wymieniła kolejny powody zwiększenia budżetu:

- od 01.01.2014 do dnia 31.08.2014 r. pracownik PUP oddelegowany był do pracy przy projekcie i w związku z tym jednostka miała oszczędności 16 100 zł,

- zakończył się projekt, do którego oddelegowano trzech pracowników PUP. Teraz płace finansowane są z budżetu PUP.

Pani M. Gobczyńska dodała, że w związku z tym jednostka w sumie zaoszczędziła 124 600 zł.

 

Pani W. Myszczyńska – Dyrektor powiedziała, że Powiatowy Urząd Pracy w Sejnach jest instytucją w Powiecie, która pozyskała najwięcej środków z zewnątrz, wobec której ogromne oczekiwania mają pracodawcy, instytucje oraz osoby bezrobotne. PUP pozyskał około 6 mln zł. Urząd pozyskał środki na prace interwencyjne, roboty publiczne, staże, na działalności gospodarcze. W PUP od wielu lat pracują 24 osoby, a zaktywizowano wiele osób. Urząd otrzymał znaczącą nagrodę Pro Publico Bono. Nowelizacja ustawy spowodowała nałożenie na urzędy pracy wiele dodatkowych zadań. Brakuje 60 tys. zł na wynagrodzenia, bez tego Urząd nie da rady funkcjonować.

Pani księgowa dodała, że oprócz zmniejszonych kwot na płacach zmniejszono też kwoty na energię elektryczną. Do tej pory energia elektryczna opłacana była z budżetu jednostki. Można część energii elektrycznej opłacać z Funduszu Pracy, jednak musi być oddzielny podlicznik, co wymaga przerobienia instalacji elektrycznej. Koszt wymiany to około 6 tys. zł, po około roku powinno to się zwrócić.

Pan Starosta poprosił Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy o przedstawienie projektu budżetu z uwzględnieniem omówionych zmian do dnia 24.12.2014 r.

Pan Starosta zaprosił na posiedzenie Zarządu Kierownika Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Sejnach Pana Bogdana Fidrych. Pan Starosta poprosił Kierownika o wyjaśnienie skąd wynika rozbieżność pomiędzy planowanym przez PCPR budżetem na 2015 r. a budżetem przyznanym przez Powiat.

Pan B. Fidrych wyjaśnił, że od wielu lat PCPR na 3,5 etatu finansowanego w ramach budżetu, obecnie jest 8,5 etatu, ale te osoby kończą swą pracę w miesiącu marcu lub w miesiącu czerwcu przyszłego roku wraz z zakończeniem projektu. Ustawy nakładają na PCPR wiele zadań, do tej pory osoby zatrudnione w ramach projektu wykonywały również obowiązki należące do PCPR, co nie do końca jest zgodne, ale inaczej się nie dało Wykonywanie tych samych obowiązków w ramach 3,5 etatu nie będzie możliwe, bez zatrudnienia tych osób z budżetu. Pracownicy PCPR są doświadczeni w pisaniu projektów i jeśli nie zostaną im przedłużone umowy, oni odejdą i PCPR zostanie bez osób, które będą w stanie pozyskać środki z zewnątrz. PCPR w ramach realizowanych projektów wyposażył również biura. Rozbieżność w planowanym budżecie wynika właśnie z tego, że Kierownik PCPR ujął zatrudnienie tych osób w ramach budżetu. Obecnie PCPR wykonuje wszystkie obowiązki nałożone ustawami, lecz jeśli pozostanie 3,5 etatu, to raczej nie będzie to możliwe. Budżet wzrósł też w związku z tym, że na terenie Powiatu jest coraz więcej rodzin zastępczych, ponieważ coraz więcej dzieci jest odbieranych od rodzin biologicznych. Obecnie jest w rodzinach zastępczych 50 dzieci w 30 rodzin zastępczych. Ustawa nakłada obowiązek zatrudnienia koordynatora pieczy zastępczej, którego zatrudnienie i opłacanie od roku 2015 należeć będzie do Powiatu.

Pani L. Fidrych zauważyła, że jest wiele projektów na działania związane z opieką społeczną, które nie wymagają wkładu własnego.

Pan B. Fidrych wyjaśnił, że pracownicy PCPR każdego dnia śledzą strony, gdzie mogą być informacje o naborach nowych projektów i na chwilę obecną nie ma takich projektów. Jeśli tylko by się takie pojawiły, na pewno PCPR z tego będzie korzystać.

Pan Starosta zapytał o dzieci, które wysyłane są do domów dziecka czy rodzin zastępczych poza Powiat.

Pan Kierownik wyjaśnił, że obecna ustawa zabrania umieszczenia dziecka do lat 10 w domu dziecka, takie dziecko musi być umieszczone w rodzinie zastępczej. Brak rodzin zastępczych jest to problem całej Polski. Koszt utrzymania dziecka w domu dziecka, to ok. 3 tys. zł miesięcznie. Obecnie są 3 osoby w takim domu dziecka. Nie ma też PCPR pieniędzy na tworzenie nowych rodzin zastępczych, problem będzie jak taka rodzina powstanie. Ponadto rodziny zawodowe mogą wnioskować o dodatkowe środki np. na zatrudnienie pomocy przy dzieciach, o opłaty za wodę, prąd, o pomoc finansową na wykonanie remontów – takich środków nie ma.

Pan R. Sławiński  - Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów zapytał o koszt utrzymania dziecka w domu dziecka i koszt utrzymania dziecka w rodzinie zastępczej  zawodowej.

Pan Kierownik wyjaśnił, że w domu dziecka koszt utrzymania wynosi ok. 3 tys. zł, natomiast w rodzinie zastępczej zawodowej podpisywana jest umowa o pracę z jednym z rodziców i jego wynagrodzenie wynosi 2 tys. zł plus 1 tys. zł na dziecko umieszczone w tej rodzinie. Zmieniła się ustawa, która nakłada na gminy obowiązek zatrudnienia asystenta rodziny, który będzie pracował z biologicznymi rodzicami, aby dziecko mogło do nich wrócić. W tej chwili gminy nie wywiązują się z tego obowiązku i corocznie na konto Powiatu wpływają środki finansowe.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że Gminy Powiatu Sejneńskiego wywiązują się z tego obowiązku i należności regulują.

Pan B. Fidrych dodał, że próbował zmobilizować gminy do współpracy z rodzinami biologicznymi, były możliwości pozyskania na ten cel środków finansowych w ramach projektu. Pan Kierownik proponował pomoc przy napisania takiego wniosku, jednak Gminy nie skorzystały z tej pomocy i w dalszym ciągu nie współpracują z rodzinami biologicznymi.

Pan Starosta poprosił o przygotowanie informacji o najpilniejszych wydatkach na rok 2015, na które muszą znaleźć się pieniądze.

 

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

            Sporządziła:                                                                            Przewodniczył:     

                                                                                                                     

   Katarzyna Mikłaszewicz                                                                  Piotr Alszko

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Biuro Rady Powiatu

Wytwarzający/odpowiadający: Katarzyna Mikłaszewicz

Wprowadzający: Katarzyna Mikłaszewicz

Data wprowadzenia: 2015-01-07

Data modyfikacji: 2015-01-07

Opublikował: Magdalena Chmielewska

Data publikacji: 2015-01-07